Novela zákona o pohonných hmotách utlumila šedý trh

Platí od listopadu 2013 a již nyní značně zredukoval podíl tzv. šedé zóny na trhu s pohonnými hmotami v České republice. Skoro ze dne na den zmizelo okolo 1800 firem, zůstalo jich 150.

Cisternový vlak
Firmy v šedé zóně se zaměřily se na několik soukromých terminálů, které se používají pro dovozy prostřednictvím vlaků

Vysoká kauce 20 milionů korun má zabránit účelovému zakládání společností, kvůli nimž stát na krácení daně z přidané hodnoty ročně přicházel o cca osm miliard korun. Z údajů celní správy nyní vyplývá, že k 5. únoru bylo v Česku 156 registrovaných distributorů pohonných hmot.
Podle generálního ředitele Unipetrol Marka Świtajewského ale vyhráno rozhodně není. Šéf petrochemického holdingu očekává hned v prvním čtvrtletí letošního roku další atak nepoctivých podnikatelů, kteří budou chtít vydělávat především na nedostatcích daňového systému České republiky.
Již v lednu pracovníci celní správy zajistili několik cisteren, které převážely minerální oleje ze zahraničních rafinerií, nicméně objemy jsou zatím podstatně menší. Ale přímý dovoz pohonných hmot prostřednictvím cisteren z terminálů v okolních zemích klesl na minimum. Firmy působící v rámci šedé zóny však změnily taktiku. Zaměřily se na několik soukromých terminálů, které se používají pro dovozy prostřednictvím vlaků. 
Świtajewski si myslí, že rafinerie doplácí na vysoké ceny energií, údajně dvakrát vyšší než v USA. Loni holding zaplatil za obnovitelné zdroje skoro 780 milionů korun, což představuje bezmála polovinu zisku před zdaněním.

Autor: jk

Diskuse

  • Petr, 13. 2. 2014 23:06: Á, pak chytrý zase něco vymyslel. Stačí se ale podívat na ceny , např na čs ONO a je jasné, že to nebude zase tak jednoznačné. Vždyť prodávají naftu na 34,50 a z toho ještě dávají firmám a místním slevy. A to je , pokud dobře počítám cena bez DPH jen 28,51 , ale bez slevy. Nákup na terminálu Čepra je , dle jejich cenového sdělení na úrovni 27,97, ale franko lávka ( pro nevzdělance, co sem píší, je to cena ve skladě, bez dopravy na čerpací stanici, obvyklá výše dopravy je 20-25 haléřů na litr, bez DPH), tedy by měli mít reálný nákup na úrovni 28,17 a prodávají už za 28,51 . Rozdíl , tedy teoretická marže činí - 34 haléřů. Dopravci na fakturu mají slevu 30 až 50 haléřů, místní po předložení OTP alespoň 20 hal. na litr. Přitom většina plateb jde na karty , kde se platí bance kolem 35 haléřů na litr ( minimálně 30). Kde je ten výdělek ? Není, je totiž jasné, že ani s cenami tohoto týdne nemohou mít žádný. Z čeho potom stále kupují další pumpy ? Jsou to koumesové a státní orgány by se na to měli zaměřit, však i Ledopa už má malérů dost. Vzkaz pro JK - napište něco o tom, jak to opravdu má ONO, to nás zajímá, ale pravdu!!!
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek