26. 5. 2015
Řidiči na českých čerpacích
stanicích ročně zaplatí desítky miliard
korun za pohonné hmoty pomocí tankovacích karet. Je to výhodný
byznys, a proto je nabídka těchto karet na českém trhu rok od roku
širší a pro firmy je čím dál těžší vybrat mezi nimi tu nejvhodnější
pro své podnikání. Každá z karet má svá specifika a ve finále
nejvíce rozhoduje, co od karty její uživatelé
očekávají.

Tankovací či jinak palivové karty už dávno neslouží jenom k
úhradě pohonných hmot. Vcelku běžně s nimi lze dnes například
hradit mýto, servis a mytí vozu nebo s nimi lze platit v
restauracích. Tyto služby již však nabízí mnoho karet, a rozdíly je
proto třeba hledat v jiných službách, které mohou firmám v konečném
důsledku ušetřit peníze.
"V dnešní době si již firmy uvědomují, že palivová karta
nenahrazuje pouze hotovost. Vnímají ji jako způsob kontroly a
úspory. Proto při jejich rozhodování hraje významnou roli kvalita a
šíře nabízených služeb," uvádí Jan Polívka, generální ředitel
společnosti CCS, jejíž produkt se stal téměř synonymem pro označení
tankovací karty, protože nabízí nejširší akceptační síť v České
republice (přes 2000 čerpacích stanic) a rozsáhlé pokrytí i na Slovensku.
Až o čtyři koruny levnější nafta
Pozici společnosti CCS však v posledních letech oslabují
konkurenční firmy, které chtějí za své služby nižší poplatky, a
nabízejí dokonce slevy na natankované palivo. Jednou z nich je například společnost
Axigon, jež funguje na principu nákupní aliance, díky které se i
malí zákazníci dostanou k cenovým podmínkám určeným pro klienty s
vysokou spotřebou paliva.
V současnosti nabízí Axigon palivové karty společností Čepro, kde mají zákazníci slevu 0,50 koruny, a
Shell, kde si mohou vybrat buď slevu 1,20
koruny ze stojanové ceny, či možnost čerpat na všech pumpách v síti
za plošnou cenu vyhlašovanou každý týden. Vzhledem k razantním
rozdílům mezi cenami pohonných hmot na venkově a u páteřních komunikací volí
stále více zákazníků druhou možnost. Na konci minulého roku byla
dokonce plošná cena Axigonu o čtyři koruny nižší než průměrná cena
nafty.
"Původně naše nabídka byla určena hlavně malým firmám, které kvůli
své nízké výtoči neměly šanci dosáhnout na nějaké výrazné slevy a
VIP podmínky. Časem se na nás ale začaly obracet i velké dopravní
společnosti, které se ani s měsíční výtoči v řádu desítek tisíc
litrů nedostanou na slevu 1,20 koruny na litr," říká Damir
Duraković, generální ředitel společnosti Axigon. Její karty se
přijímají na více než 900 stanicích v České republice a na dalších
více než 20 tisících čerpacích stanic v celé Evropě.
Nejnovější karetní hráč
Problémem tankovacích karet menších poskytovatelů může být právě
menší síť stanic, na kterých se dá v rámci České republiky danou
kartou platit. Velké řetězce čerpacích
stanic, jako jsou Shell, Benzina, Čepro a OMV Česká
republika, začaly zavádět vlastní karty a navzájem si je v mnoha
případech akceptují, jejich užití je však možné na nejvýše
tisícovce značkových benzinek, přičemž
celkově je v Česku veřejných stanic kolem 3800.
Prozatím poslední novinkou na českém trhu je tankovací karta
Expensa Petrol MasterCard. Ta sice nenabízí žádné slevy na pohonné hmoty, ale
atraktivní je nízkou cenou za vedení karet a možností platit
kdekoli na světě, kde je akceptovaná karta MasterCard. "Našimi
kartami se tak dá v České republice platit i tam, kde není
akceptovaná CCS. Například u čerpacích
stanic v rámci řetězce Makro a u
automatických stanic bez obsluhy. Nabízíme také možnost výběru
hotovosti v případě potíží či automatické vyúčtování měsíčních
útrat přímo do účetnictví zákazníka. Díky automatickému dobíjení
sběrného účtu také není nutné, aby uživatel měl na kartě větší
obnos, ale vždy jen částku potřebnou pro jednotlivou transakci,"
vypočítává přednosti nové karty Dmitrij Meiner, marketingový
manažer ve společnosti Expensa.
Specializované karty pro nákladní dopravce
Na českém trhu pak působí několik poskytovatelů palivových karet
se zaměřením na silniční dopravce. "Pozice CCS zůstává silná hlavně
u firemních flotil osobních aut a dodávek. Kamionoví dopravci dnes
používají nejčastěji karty euroShell a Eurowag," říká šéf Unie
nezávislých petrolejářů ČR Ivan
Indráček.
Tankovací karty Eurowag provozuje společnost W.A.G. payment
solutions a nabízí řešení jak pro velké dopravce s flotilou
čítající desítky tahačů, tak pro malé dopravce s jedním kamionem.
"Karty Eurowag One a Eurowag Easy se liší pouze způsobem obsluhy
klienta a platebními podmínkami s tím, aby byl zachován dobrý poměr
ceny a servisu," uvádí Martin Vohánka, generální ředitel
společnosti W.A.G. payment solutions. S kartami Eurowag je možné
čerpat naftu, bionaftu a AdBlue v evropské akceptační síti
čítající 9 tisíc stanic, která byla vytvořena speciálně pro potřeby
mezinárodní kamionové přepravy s ohledem na jejich umístění na
hlavních koridorech Evropy a výhodné ceny pohonných hmot.
Vedle možnosti hrazení mýta a poplatků za tunely po celé Evropě
nabízí karty Eurowag další služby s přidanou hodnotou. Mezinárodním
dopravcům pomáhá v podnikání například vracení DPH a spotřebních
daní z celé EU, a to i ve zrychleném režimu tzv. net-invoicingu.
Bezpečnost použití karet pak vedle standardních prvků zajišťuje
proaktivní monitorovací a bezpečnostní systém, který chrání
zákazníka proti neoprávněným transakcím. Součástí služeb je také
on-line reportingový systém a plánovač tras.
Největší pokrytí Evropy
Celoevropsky silným hráčem na poli tankovacích karet je
společnost DKV Euro Service. Palivová karta DKV se přijímá na více
než 40 tisíc partnerských stanicích ve 42 zemích. Pro své zákazníky
pak společnost zajišťuje nejen výhodné tankování, ale také
trajekty, jednotné vyúčtování mýta, refundaci DPH či spotřební daně
ze zahraničí a čtyřiadvacetihodinový truck servis.
Karta DKV má největší přínos pro dopravní společnosti a dopravce s
větším vozovým parkem pohybujícím se po celé Evropě, kteří vyžadují
komplexní řešení pro náklady spojené s provozem flotil především v
oblasti tankování a mýta, včetně nástrojů pro jejich plánování a
vyhodnocování.
"DKV přináší svým zákazníkům přidanou hodnotu zejména v oblasti,
která se týká přenášení dat do podnikových systémů a jejich
vyhodnocování. Pro dopravce je důležité vědět, jaké jsou jejich
nákladové položky a jak se pohybují v čase, aby mohli správně
alokovat náklady," vysvětluje Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české
a slovenské pobočky DKV Euro Service. Držitelé karet mají také k
dispozici nástroje pro kontrolu dat, analýzu transakcí a plánování
optimálních tras.
Karta DKV pomáhá získat nejen finanční, ale i časové úspory.
Majitelé karet DKV mohou kromě výhodného tankovaní a slev na mýtu
získat až měsíční odklad úhrady faktur, což výrazně vylepšuje
cash-flow. Pokud dopravce zároveň využije program DKV Net Invoicing
(netto fakturace), na jeho měsíční faktuře se objeví částka za
tankování, mýto a další služby v zahraničí s odpočítanou DPH.
Rozhodují individuální požadavky
Ani v detailním srovnání nelze říct, která z tankovacích karet
na českém trhu je nejlepší. Při konečném rozhodování vždy záleží na
potřebách konkrétní společnosti, typu jejího podnikání a vůli
investovat. "Při výběru tankovací karty v první řadě rozhoduje cena
karty a komplexita nabídky. Dlouhodobě však se stejnou mírou
důležitosti spolehlivost a rychlost doprovodného servisu. Doprava
je 24hodinový byznys, který nesnese zpoždění a problémy, které
mohou zastavit pohyb vozidel či zvýšit náklady zákazníka,"
vysvětluje Martin Vohánka.
Investice do řešení s komplexní nabídkou služeb může sice znamenat
vyšší náklady, ovšem v konečném důsledku to může velké firmě
přinést několikanásobně vyšší úspory. Malá lokální firma s několika
auty zase může chtít jenom nižší ceny za pohonné hmoty na
vybraném řetězci stanic a vedení karty ji bude stát jenom minimum
financí.
Pozor si je třeba dát především na servisní poplatky, které se
mohou v některých případech vyšplhat až na 1,40 koruny za každý
natankovaný litr. Než si firma vybere svého poskytovatele
palivových karet, musí si odpovědět na řadu otázek spojených s
provozem vozidel. S těmito informacemi pak musejí konfrontovat
poskytovatele karet a žádat přesnou nabídku služeb a detailní
rozpis potenciálních měsíčních nákladů a poplatků za nadstandardní
služby. Jedině tak můžou s pomocí tankovacích karet opravdu
ušetřit.
Autor: Vojtěch Kolář, Zdroj: časopis Logistika