Noví poskytovatelé palivových karet mění zajetá pravidla

Řidiči na českých čerpacích stanicích ročně zaplatí desítky miliard korun za pohonné hmoty pomocí tankovacích karet. Je to výhodný byznys, a proto je nabídka těchto karet na českém trhu rok od roku širší a pro firmy je čím dál těžší vybrat mezi nimi tu nejvhodnější pro své podnikání. Každá z karet má svá specifika a ve finále nejvíce rozhoduje, co od karty její uživatelé očekávají.

DKV placení kartou

Tankovací či jinak palivové karty už dávno neslouží jenom k úhradě pohonných hmot. Vcelku běžně s nimi lze dnes například hradit mýto, servis a mytí vozu nebo s nimi lze platit v restauracích. Tyto služby již však nabízí mnoho karet, a rozdíly je proto třeba hledat v jiných službách, které mohou firmám v konečném důsledku ušetřit peníze.
"V dnešní době si již firmy uvědomují, že palivová karta nenahrazuje pouze hotovost. Vnímají ji jako způsob kontroly a úspory. Proto při jejich rozhodování hraje významnou roli kvalita a šíře nabízených služeb," uvádí Jan Polívka, generální ředitel společnosti CCS, jejíž produkt se stal téměř synonymem pro označení tankovací karty, protože nabízí nejširší akceptační síť v České republice (přes 2000 čerpacích stanic) a rozsáhlé pokrytí i na Slovensku.

Až o čtyři koruny levnější nafta

Pozici společnosti CCS však v posledních letech oslabují konkurenční firmy, které chtějí za své služby nižší poplatky, a nabízejí dokonce slevy na natankované palivo. Jednou z nich je například společnost Axigon, jež funguje na principu nákupní aliance, díky které se i malí zákazníci dostanou k cenovým podmínkám určeným pro klienty s vysokou spotřebou paliva.
V současnosti nabízí Axigon palivové karty společností Čepro, kde mají zákazníci slevu 0,50 koruny, a Shell, kde si mohou vybrat buď slevu 1,20 koruny ze stojanové ceny, či možnost čerpat na všech pumpách v síti za plošnou cenu vyhlašovanou každý týden. Vzhledem k razantním rozdílům mezi cenami pohonných hmot na venkově a u páteřních komunikací volí stále více zákazníků druhou možnost. Na konci minulého roku byla dokonce plošná cena Axigonu o čtyři koruny nižší než průměrná cena nafty.
"Původně naše nabídka byla určena hlavně malým firmám, které kvůli své nízké výtoči neměly šanci dosáhnout na nějaké výrazné slevy a VIP podmínky. Časem se na nás ale začaly obracet i velké dopravní společnosti, které se ani s měsíční výtoči v řádu desítek tisíc litrů nedostanou na slevu 1,20 koruny na litr," říká Damir Duraković, generální ředitel společnosti Axigon. Její karty se přijímají na více než 900 stanicích v České republice a na dalších více než 20 tisících čerpacích stanic v celé Evropě.

Nejnovější karetní hráč

Problémem tankovacích karet menších poskytovatelů může být právě menší síť stanic, na kterých se dá v rámci České republiky danou kartou platit. Velké řetězce čerpacích stanic, jako jsou Shell, Benzina, Čepro a OMV Česká republika, začaly zavádět vlastní karty a navzájem si je v mnoha případech akceptují, jejich užití je však možné na nejvýše tisícovce značkových benzinek, přičemž celkově je v Česku veřejných stanic kolem 3800.
Prozatím poslední novinkou na českém trhu je tankovací karta Expensa Petrol MasterCard. Ta sice nenabízí žádné slevy na pohonné hmoty, ale atraktivní je nízkou cenou za vedení karet a možností platit kdekoli na světě, kde je akceptovaná karta MasterCard. "Našimi kartami se tak dá v České republice platit i tam, kde není akceptovaná CCS. Například u čerpacích stanic v rámci řetězce Makro a u automatických stanic bez obsluhy. Nabízíme také možnost výběru hotovosti v případě potíží či automatické vyúčtování měsíčních útrat přímo do účetnictví zákazníka. Díky automatickému dobíjení sběrného účtu také není nutné, aby uživatel měl na kartě větší obnos, ale vždy jen částku potřebnou pro jednotlivou transakci," vypočítává přednosti nové karty Dmitrij Meiner, marketingový manažer ve společnosti Expensa.

Specializované karty pro nákladní dopravce

Na českém trhu pak působí několik poskytovatelů palivových karet se zaměřením na silniční dopravce. "Pozice CCS zůstává silná hlavně u firemních flotil osobních aut a dodávek. Kamionoví dopravci dnes používají nejčastěji karty euroShell a Eurowag," říká šéf Unie nezávislých petrolejářů ČR Ivan Indráček.
Tankovací karty Eurowag provozuje společnost W.A.G. payment solutions a nabízí řešení jak pro velké dopravce s flotilou čítající desítky tahačů, tak pro malé dopravce s jedním kamionem. "Karty Eurowag One a Eurowag Easy se liší pouze způsobem obsluhy klienta a platebními podmínkami s tím, aby byl zachován dobrý poměr ceny a servisu," uvádí Martin Vohánka, generální ředitel společnosti W.A.G. payment solutions. S kartami Eurowag je možné čerpat naftu, bionaftu a AdBlue v evropské akceptační síti čítající 9 tisíc stanic, která byla vytvořena speciálně pro potřeby mezinárodní kamionové přepravy s ohledem na jejich umístění na hlavních koridorech Evropy a výhodné ceny pohonných hmot.
Vedle možnosti hrazení mýta a poplatků za tunely po celé Evropě nabízí karty Eurowag další služby s přidanou hodnotou. Mezinárodním dopravcům pomáhá v podnikání například vracení DPH a spotřebních daní z celé EU, a to i ve zrychleném režimu tzv. net-invoicingu. Bezpečnost použití karet pak vedle standardních prvků zajišťuje proaktivní monitorovací a bezpečnostní systém, který chrání zákazníka proti neoprávněným transakcím. Součástí služeb je také on-line reportingový systém a plánovač tras.

Největší pokrytí Evropy

Celoevropsky silným hráčem na poli tankovacích karet je společnost DKV Euro Service. Palivová karta DKV se přijímá na více než 40 tisíc partnerských stanicích ve 42 zemích. Pro své zákazníky pak společnost zajišťuje nejen výhodné tankování, ale také trajekty, jednotné vyúčtování mýta, refundaci DPH či spotřební daně ze zahraničí a čtyřiadvacetihodinový truck servis.
Karta DKV má největší přínos pro dopravní společnosti a dopravce s větším vozovým parkem pohybujícím se po celé Evropě, kteří vyžadují komplexní řešení pro náklady spojené s provozem flotil především v oblasti tankování a mýta, včetně nástrojů pro jejich plánování a vyhodnocování.
"DKV přináší svým zákazníkům přidanou hodnotu zejména v oblasti, která se týká přenášení dat do podnikových systémů a jejich vyhodnocování. Pro dopravce je důležité vědět, jaké jsou jejich nákladové položky a jak se pohybují v čase, aby mohli správně alokovat náklady," vysvětluje Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české a slovenské pobočky DKV Euro Service. Držitelé karet mají také k dispozici nástroje pro kontrolu dat, analýzu transakcí a plánování optimálních tras.
Karta DKV pomáhá získat nejen finanční, ale i časové úspory. Majitelé karet DKV mohou kromě výhodného tankovaní a slev na mýtu získat až měsíční odklad úhrady faktur, což výrazně vylepšuje cash-flow. Pokud dopravce zároveň využije program DKV Net Invoicing (netto fakturace), na jeho měsíční faktuře se objeví částka za tankování, mýto a další služby v zahraničí s odpočítanou DPH.

Rozhodují individuální požadavky

Ani v detailním srovnání nelze říct, která z tankovacích karet na českém trhu je nejlepší. Při konečném rozhodování vždy záleží na potřebách konkrétní společnosti, typu jejího podnikání a vůli investovat. "Při výběru tankovací karty v první řadě rozhoduje cena karty a komplexita nabídky. Dlouhodobě však se stejnou mírou důležitosti spolehlivost a rychlost doprovodného servisu. Doprava je 24hodinový byznys, který nesnese zpoždění a problémy, které mohou zastavit pohyb vozidel či zvýšit náklady zákazníka," vysvětluje Martin Vohánka.
Investice do řešení s komplexní nabídkou služeb může sice znamenat vyšší náklady, ovšem v konečném důsledku to může velké firmě přinést několikanásobně vyšší úspory. Malá lokální firma s několika auty zase může chtít jenom nižší ceny za pohonné hmoty na vybraném řetězci stanic a vedení karty ji bude stát jenom minimum financí.
Pozor si je třeba dát především na servisní poplatky, které se mohou v některých případech vyšplhat až na 1,40 koruny za každý natankovaný litr. Než si firma vybere svého poskytovatele palivových karet, musí si odpovědět na řadu otázek spojených s provozem vozidel. S těmito informacemi pak musejí konfrontovat poskytovatele karet a žádat přesnou nabídku služeb a detailní rozpis potenciálních měsíčních nákladů a poplatků za nadstandardní služby. Jedině tak můžou s pomocí tankovacích karet opravdu ušetřit.

Autor: Vojtěch Kolář, Zdroj: časopis Logistika

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek