Nový standard čerpání CNG v Česku

Stlačený zemní plyn přestává být alternativním palivem. Stává se palivem číslo dvě hned za naftou a benzínem. Přispívá k tomu i nový standard prodeje, který odbourává bariéry.

CNG Čerpací stanice Humpolec

Škoda Citigo je prvním českým sériovým automobilem na CNG, takže u slavnostního otevření nemohla chybět

Přední světové automobilky již mají ve svém výrobním programu vozy s pohonem na CNG jako běžnou součást produkce a stále více ohlašují rozvoj této technologie do budoucnosti. Kromě řady značek a modelů osobních vozů je významná i produkce lehkých užitkových vozidel. Cena vozu na CNG je nyní srovnatelná s turbodieselem, dojezd dosahuje 400 km a více, cena za ujetý kilometr se pohybuje od 70 hal do 1,60 Kč/km včetně DPH.

Perspektivní palivo

Většina odborníků na pohonné hmoty i proto připouští, že CNG je perspektivní palivo, které v blízké budoucnosti nahradí značnou část spotřeby benzínu a motorové nafty. Jenže k tomu je potřeba vybudovat take infrastruturu. V současné době je v České republice v provozu 47 plnicích stanic CNG. Většina z nich bohužel neposkytuje motoristovi obvyklý standard, na který je zvyklý při čerpání pohonných hmot. Čerpání CNG bylo v minulosti zatíženo řadou kompromisů, které musel uživatel vozu překonávat - ať již problematickou dostupností plnicích stanic, nebo omezenou možností platby jen prostřednictvím tankovacích automatů.  "Pro pokračování rozvoje CNG mobility do blízké budoucnosti je nutné toto palivo zákazníkovi zpřístupnit stejným způsobem, jaký je obvyklý pro tradiční pohonné hmoty. Jen tak bude mít motivaci kupovat vozy na CNG," komentuje neutěšenou situaci na trhu Miroslav Stříbrský, jednatel společnosti NEXT Energy. "Rychlému rozšíření CNG v tuto chvíli nahrává i daňové zvýhodnění," dodává Stříbrský.

CNG tabulka ČR 2013

Běžný standard čerpání

Tímto standardem je čerpání CNG jako dostupného paliva na běžných čerpacích stanicích pohonných hmot. Společnosti E.ON a NEXT Energy ve spolupráci se sítí čerpacích stanic Benzina otevřely koncem minulého roku dvě čerpací stanice CNG, které jsou pilotním projektem tohoto standardu. "Výdejní stojany CNG byly poprvé v ČR umístěny v bezprostřední blízkosti víceproduktových stojanů na tekutá paliva, zákazník tak může do svého CNG vozu pohodlně nečerpat i benzín, aniž by musel přejíždět na jiné místo," říká dále Stříbrský. Projekt v současné době pokrývá nejslabší bod na "mapě CNG": naší nejfrekventovanější dálnici z obou směrů, a to hned na dvou místech. Čerpací stanice Benzina na exitu 90 Humpolec a Benzina u křižovatky D1 a D2 v Brně na Kaštanové ulici. V současné době probíhají jednání a přípravy rozšiřování nového standardu na další sítě čerpacích stanic.

Další rozvoj sítě stanic na CNG

CNG je cenově zajímavým a ekologicky šetrným palivem budoucnosti pro každého, nyní se stává také běžně dostupným."Jsem přesvědčený, že se nám daří tuto strategii úspěšně realizovat. Bez odpovídající infrastruktury však zůstane struktura prodeje CNG ostrovními řešeními bez možnosti zpřístupnit jej široké veřejnosti. Toto se ale dnešním dnem mění, protože CNG se dostává na stejnou úroveň s běžnými pohonnými hmotami jako benzín a nafta, a je pro každého dostupné se vším očekávaným komfortem. Věřím, že v blízké budoucnosti předvedeme další podobné důkazy komfortního využití CNG v dopravě," uvedl Michael Fehn, jednatel a generální ředitel E.ON Česká republika, s.r.o.


CNG Stojan na nákladní automobily
U Benziny na D1 najsou svůj stojan i řidiči nákladních automobilů na CNG


Autor: jk

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek