31. 5. 2013
Stlačený zemní plyn přestává být alternativním palivem.
Stává se palivem číslo dvě hned za naftou a benzínem. Přispívá
k tomu i nový standard prodeje, který odbourává
bariéry.

Škoda Citigo je prvním českým
sériovým automobilem na CNG, takže u slavnostního otevření nemohla
chybět
Přední světové automobilky již mají ve svém výrobním programu vozy
s pohonem na CNG jako běžnou součást produkce a stále více ohlašují
rozvoj této technologie do budoucnosti. Kromě řady značek a modelů
osobních vozů je významná i produkce lehkých užitkových vozidel.
Cena vozu na CNG je nyní srovnatelná s turbodieselem, dojezd
dosahuje 400 km a více, cena za ujetý kilometr se pohybuje od 70
hal do 1,60 Kč/km včetně DPH.
Perspektivní palivo
Většina odborníků na pohonné hmoty i proto připouští, že CNG je
perspektivní palivo, které v blízké budoucnosti nahradí
značnou část spotřeby benzínu a motorové nafty. Jenže k tomu je
potřeba vybudovat take infrastruturu. V současné době je
v České republice v provozu 47 plnicích stanic CNG.
Většina z nich bohužel neposkytuje motoristovi obvyklý
standard, na který je zvyklý při čerpání pohonných hmot. Čerpání
CNG bylo v minulosti zatíženo řadou kompromisů, které musel
uživatel vozu překonávat - ať již problematickou dostupností
plnicích stanic, nebo omezenou možností platby jen prostřednictvím
tankovacích automatů. "Pro pokračování rozvoje CNG mobility
do blízké budoucnosti je nutné toto palivo zákazníkovi zpřístupnit
stejným způsobem, jaký je obvyklý pro tradiční pohonné hmoty. Jen
tak bude mít motivaci kupovat vozy na CNG," komentuje neutěšenou
situaci na trhu Miroslav Stříbrský, jednatel společnosti NEXT
Energy. "Rychlému rozšíření CNG v tuto chvíli nahrává i daňové
zvýhodnění," dodává Stříbrský.

Běžný standard čerpání
Tímto standardem je čerpání CNG jako dostupného paliva na
běžných čerpacích stanicích pohonných hmot. Společnosti E.ON a NEXT
Energy ve spolupráci se sítí čerpacích stanic Benzina otevřely
koncem minulého roku dvě čerpací stanice CNG, které jsou pilotním
projektem tohoto standardu. "Výdejní stojany CNG byly poprvé v ČR
umístěny v bezprostřední blízkosti víceproduktových stojanů na
tekutá paliva, zákazník tak může do svého CNG vozu pohodlně
nečerpat i benzín, aniž by musel přejíždět na jiné místo," říká
dále Stříbrský. Projekt v současné době pokrývá nejslabší bod
na "mapě CNG": naší nejfrekventovanější dálnici z obou směrů,
a to hned na dvou místech. Čerpací stanice Benzina na exitu 90
Humpolec a Benzina u křižovatky D1 a D2 v Brně na Kaštanové ulici.
V současné době probíhají jednání a přípravy rozšiřování
nového standardu na další sítě čerpacích stanic.
Další rozvoj sítě stanic na CNG
CNG je cenově zajímavým a ekologicky šetrným palivem budoucnosti
pro každého, nyní se stává také běžně dostupným."Jsem přesvědčený,
že se nám daří tuto strategii úspěšně realizovat. Bez odpovídající
infrastruktury však zůstane struktura prodeje CNG ostrovními
řešeními bez možnosti zpřístupnit jej široké veřejnosti. Toto se
ale dnešním dnem mění, protože CNG se dostává na stejnou úroveň s
běžnými pohonnými hmotami jako benzín a nafta, a je pro každého
dostupné se vším očekávaným komfortem. Věřím, že v blízké
budoucnosti předvedeme další podobné důkazy komfortního využití CNG
v dopravě," uvedl Michael Fehn, jednatel a generální ředitel
E.ON Česká republika, s.r.o.

U Benziny na D1 najsou svůj stojan i
řidiči nákladních automobilů na CNG
Autor: jk