14. 10. 2014
Podle starého pravidla platí, že obchod je o lidech a
v případě čerpací stanice to platí dvojnásobně. Platnost
uvedeného axiomu potvrzuje provozovatel a personál dvojičky
dálničních čerpacích stanic Agip v Záluží na dálnici D5
v polovině cesty mezi Prahou a Plzní.

Nájemce Václav Jonák s manželkou provozují jednu
z původních čerpacích stanic Esso již sedmým rokem. Po celou
dobu se snaží zákazníkům poskytovat služby v maximální
kvalitativní úrovni bez ohledu na to, jakou společnost
reprezentují. Zažili před časem převzetí stanice italskou skupinou
Eni a dnes jsou v očekávání dalšího majetkového přesunu jejich
pumpy - tentokrát do rukou maďarské společnosti MOL.
Gastro hlavním lákadlem
Areál odpočívky i čerpací stanice před několika lety prošly
rozsáhlejší modernizací, kdy ředitelství dálnic parkoviště a
přilehlé plochy kompletně zrekonstruovalo a samotná čerpací stanice
velkou rekonstrukci zažila po převzetí společností Eni/Agip.
V rámci remodelingu se kompletně předělal shop a WC, výrazně
se posílil úsek gastra, prodejna dostala moderní vzhled i vybavení.
Přestože se ve prospěch restaurace a café výrazně snížila regálová
kapacita, podařilo se efektivně optimalizovat sortiment zboží.
Zúžení nabídky donutilo provozovatele soustředit se na
nejprodávanější položky a přitom zachovat prakticky všechny původní
kategorie zboží. Podle provozovatelů to byl v dnešním pohledu
jednoznačně správný krok vstříc současnému trendu. Nájemci společně
s personálem ale musí vycházet měnícím se požadavkům zákazníků
vstříc nejen v oblasti suchého zboží, ale také
v gastronomickém úseku. Nebojí se zkoušet novinky a pokud se
prodávají, tak je do stálé nabídky operativně zařadí. Co dnes
zákazníci restaurace na trase ve směru na Plzeň oceňují nejvíce?
Jednoznačně teplé vitríny s klobásami od místního uzenáře,
sekanou a domácími polévkami.

Vandalství je strašné
Pro čerpací stanice, které jsou součástí rozlehlých dálničních
odpočívek, je specifická především údržba pořádku a čistoty. Denně
to znamená pravidelný úklid, jehož frekvence se v sezoně ještě
zvyšuje. Čím častěji prší, tím častěji se musí sekat tráva.
Rychleji se zaplňují koše, které se musí včas vynášet. Zvláštní
kapitolou jsou kamiony a někteří jejich řidiči, kteří blokovali
výjezdy pro osobní vozy a najížděli do zeleně a ničili obrubníky i
trávníky. Zatímco s parkováním na nevhodných místech se
obsluha pravidelně potýká, rozmístěním obrovitých kamenů se
podařilo ochránit ničení obrubníků manévrujícími. Paradoxně ale
jejich zkázu dokonala sůl v zimních posypech. Oprava nepříliš
kvalitních rozpadlých a drolících se betonových obrubníků by se
měla stát součástí příští vlny modernizace. Rezervy jsou dále i
v případném rozšíření možnosti tankovat kapalinu adBlue nebo
zavést tankování LPG či CNG, budou-li pro to technické
předpoklady.
Dálniční stanice ve srovnání s těmi lokálními musí odolávat
nejen vyšší míře opotřebení, ale i vandalství a krádežím.
Provozovatelům stále nejde do hlavy, proč se tolik zákazníků snaží
ukrást perlítka u baterií, někteří se pokoušejí ukrást celou
baterii, kradou rozprašovače vůně až u stropu, které když urvou,
tak je stejně zničí. Koncovky se v Česku u kompresorů kradou
všude. Jejich poničení mají na svědomí i bezohlední zákazníci,
kteří hadici po nahuštění vlastních kol pohodí na zem a další řidič
koncovku přejede.
Přesto stále a znovu se provozovatelé snaží vytrvale vše
opravovat, uklízet a udržovat v čistotě, aby se zde všichni
zákazníci cítili příjemně. Každého návštěvníka zajisté zaujme
nápadité osvěžení celého areálu stanice včetně výdejní plochy
kombinací živé zeleně a kamenů, jež je zajímavým a specifickým
ozvláštněním této čerpací stanice.

Personál a stálí zákazníci
Čerpací stanice výrazně orientovaná na projíždějící zákazníky
pocítila v nedávném krizovém období recese výrazný pokles
prodejů. Podle Václava Jonáka to bylo v období, kdy se
v médiích objevovaly opakovaně informace, že je krize, a
zákazníci si začali uvědomovat, že by měli šetřit. Rok a půl
trvalo, než se návštěvnost začala vracet na dřívější úroveň.
Za největší přednost své čerpací stanice považují její nájemci
personál a stálé zákazníky. Přestože jde o dálniční stanici,
podařilo se jim vybudovat velmi silnou klientelu stálých zákazníků,
kteří sem pravidelně jezdí a velká řada z nich se i denně
zastavují hlavně na kávu nebo na něco dobrého k jídlu. Je to
výsledek práce velmi profesionálního personálu, který tvoří celkem
8 žen. I když Václav Jonák se v prvním roce musel
s některými zaměstnanci rozloučit, za sedm let se kolektiv
stabilizoval. S fluktuací se zde nepotýkají, o tom svědčí i
fakt, že zde pracují dvě ženy, které jsou na čerpací stanici od
jejího spuštění do provozu před 15 lety.

Na slovíčko s provozovatelem
Václav Jonák (1977)

Jak jste vstoupil do oboru provozování čerpacích
stanic?
Dělal jsem u firmy Ahold, dva roky jsem byl na pozici manažer
supermarketu. Pak manželka přečetla inzerát, že hledají nájemce
čerpací stanice, tehdy ještě Esso, zúčastnil jsem se konkurzu. Bylo
mi sděleno, že mě přijímají. Poté jsem se dva měsíce zaškoloval na
jiné čerpací stanici a pak jsem převzal čerpací stanici
v Záluží, na které jsem už sedmým rokem.
Pracujete zde společně s manželkou, jak
spolupracujete a neberete si pak práci i domů?
My se na čerpací stanici moc nevidíme, ona si dělá své věci
v kanceláři, potom jede naproti, já zase funguji venku i
vevnitř - objednávky zboží, pak přejedu naproti, a tak se přirozeně
míjíme. Kupodivu ty nejdůležitější věci si pak probereme doma.
Stíháte si například vybrat společnou
dovolenou?
Máme to zařízené tak, že dovolenou si vybereme týden v létě a
týden v zimě hlavně kvůli našim dvěma dětem. Máme v nájmu dvě
čerpací stanice, tak si delší dovolenou vzít nemůžeme. Většinou se
ale během dovolené něco stane a naposledy, když jsme vyjeli
v létě na dovolenou, tak se kupodivu vůbec nic nestalo, až
jsme z toho byli oba nervózní a pořád jsme volali mamince,
která to tu hlídala.
Podruhé zažijete převzetí čerpací stanice do majetku
nového majitele, tentokrát maďarské skupiny MOL. Jak se díváte do
budoucna?
Já se do budoucna dívám optimisticky. Když se Esso měnilo na Agip,
pro nás nájemce se nic nezměnilo. Ale pozitivní bylo to, že kromě
rebrandingu do barev Agip italská značka Eni investovala do
modernizace shopů, do moderního gastro zařízení. I když shop je
stále moderní a zařízení ještě není tak opotřebované, doufám, že
nový majitel vzhledem ke stáří čerpací stanice a intenzitě zdejšího
provozu naplánuje další investice, které budou pro něj i pro nás
přínosné a které ocení hlavně zákazníci.

- Provozovatel: Eni Česká republika., s. r. o.
- Provozní doba: 0 - 24 (nonstop)
- Nabídka produktů: DieselTECH, SuperTECH 95, Natural 98
- Služby: Shop + café a restaurant, kompresor, parkoviště pro
kamiony
- Počet zaměstnanců ČS: 8 lidí, pouze ženy
Zaujalo nás (přednosti a pozitiva)
- Prodej výhradně aditivovaných základních paliv
- Nabídka Gastro s možností posezení na venkovní zahrádce
- I přes intenzivní provoz vysoká úroveň čistoty
- Nápaditá květinová úprava venkovních i vnitřních prostor
Skryté rezervy
- Poškozené betonové obrubníky
- Zašlé a nečitelné venkovní informačně-navigační tabule
- Není k dispozici tankování adBlue, LPG, CNG
- Absence přebalovacího pultu a sprchy pro řidiče kamionů
PETROL audit:

Počet PETROLkapek byl přidělen na základě komplexního
hloubkového auditu externí nezávislou specializovanou firmou TOMAS
consulting. Audit zároveň stanoví způsobilost nominace čerpací
stanice měsíce do soutěže PETROLawards 14 v kategorii Čerpací
stanice roku.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia