3. 9. 2020
Český plynárenský svaz (ČPS) vyzval komerční a veřejný
sektor k intenzivnějšímu využívání plynových vozidel. Firmám,
městům a obcím, které se k rozvoji plynové mobility zavážou,
nabízí své služby spojené například se školením řidičů nebo s
prosazováním legislativních změn. Výzvu podpořil také Svaz měst a
obcí ČR, Svaz dovozců automobilů nebo sdružení autodopravců Česmad
Bohemia. Zemní plyn je podle nich dnes nejdostupnějším a často i
jediným řešením, jak snížit emise škodlivin v dopravě
a splnit klimatické cíle Evropské unie.
"Apelujeme na firmy, města a obce, aby se aktivně podílely
na rozvoji plynové mobility v České republice. Zemní plyn je
ideálním řešením pro dopravu jak z pohledu ekonomiky
provozních nákladů, tak ekologických přínosů. Česká republika je na
masivní rozvoj plynové mobility plně připravena také po
technologické stránce,"uvedl Martin Slabý, předseda Rady ČPS, a
dodal:"Zájemcům, kteří se k rozvoji plynové mobility formálně
přihlásí, nabízíme odborné poradenství i školení řidičů plynových
vozidel. Budeme rovněž aktivně prosazovat související podpůrná
legislativní opatření, jako je zachování snížené sazby spotřební
daně, osvobození vozidel na plyn od mýta a investiční podpory na
pořízení vozidel ze strany státu."
Výzva je směrována na provozovatele flotil osobních a nákladních
automobilů. Mezi ty patří výrobní podniky, logistické firmy nebo
města a obce jako vlastníci dopravních podniků."Máme velký zájem
podobné závazky uzavírat také s výrobci automobilů a s jejich
dodavateli. Obor automotive je tahounem české ekonomiky a my jsme
proto přesvědčeni, že by takový krok byl výrazným signálem pro celý
český průmysl i širokou veřejnost,"informovala L. Kovačovská.
Investiční plány pro rozvoj plynové mobility mohou podle ČPS
firmy opřít o garance státní podpory deklarované například v
Národním akčním plánu Čistá mobilita. Ten o finanční podpoře hovoří
doslova jako o zcela klíčové z hlediska naplňování stanovených
strategických cílů. Konkrétně uvádí například podporu nákupu
osobních i nákladních vozidel pro podnikatele nebo podporu výstavby
infrastruktury. Za žádoucí pak označuje i formy nepřímé
podpory, jako jsou úlevy ze silniční daně pro LNG vozidla nad 12
tun nebo stanovení nulové sazby složky mýtného za znečištění.
Městům a obcím pak ČPS doporučuje využívat dotace ministerstva
pro místní rozvoj z výzev pro projekty v rámci stávající
podpory IROP, kde jsou aktuálně ještě dvě výzvy otevřené. Další
podpůrné projekty související s výzvou IROP 2 plánuje
ministerstvo vyhlásit od příštího roku.
Emise vozidel na CNG a LNG jsou oproti klasickým palivům nižší o
desítky procent a jsou tak plně srovnatelné například
s elektromobily. V případě obohacení o biometan je
ekologický přínos dokonce ještě výraznější. Provozní náklady jsou
přitom zhruba poloviční. Zatímco u osobních aut na CNG jsou
srovnatelné i náklady pořizovací, v případě nákladních vozidel
na LNG jsou vyšší přibližně o 30 % a dopravci proto volají zejména
po státních subvencích na jejich pořízení po vzoru mnoha evropských
zemí. V případě nákladní dopravy je navíc LNG jedinou
alternativou k naftě, která poskytuje zásadní kombinaci
dostatečného výkonu, dojezdu a nízkých emisí.
Iniciativu ČPS podpořilo mimo jiné sdružení autodopravců Česmad
Bohemia, které zároveň upozornilo na nezbytnou roli státu
v rámci rozvoje plynové mobility. "Má-li český dopravce obstát
v soutěži se zahraničními konkurenty, kde podpora pro plynová
vozidla existuje, je nutné, aby i ČR plnila své záměry s čistou
mobilitou a poskytla dopravcům podporu na pořízení vozidel a úlevu
z některých provozních poplatků. Transparentně a na několik let
dopředu,"vysvětlil Vojtěch Hromíř, generální tajemník Česmad
Bohemia, a dodal:"Bez této pomoci nebudou plně zužitkovány ani
investice do infrastruktury plnicích stanic. S nárůstem počtů
provozovaných vozidel lze časem očekávat i klesající nároky na tuto
dodatečnou podporu."
Pozitivní dopad výzvy na rozvoj plynové mobility zejména
v segmentu užitkových automobilů a autobusů na CNG vidí také
Svaz dovozců automobilů (SDA)."Jsme přesvědčeni, že tato iniciativa
podpoří vhodné využití stávajících dostupných technologií pro
přechod na čistou mobilitu například v rámci městských
podniků,"řekl Josef Pokorný, tajemník SDA.
S ním souhlasí i Pavel Drahovzal, místopředseda Svazu měst
a obcí ČR, který uvedl:"Městům a obcím doporučíme, aby přijaly
pomocnou ruku ČPS, využily dotace a zapojily se do rozvoje čisté
mobility s využitím plynových vozidel. Věřím, že nízkoemisní provoz
vozidel městské dopravy či technických služeb ocení všichni
obyvatelé České republiky."
ČPS v kontextu nutnosti státní podpory připomněl
Dobrovolnou dohodu mezi plynárenskými společnostmi a státem
z roku 2006. V té se plynaři zavázali vybudovat do roku
2020 alespoň 100 plnicích stanic CNG."Náš úkol pro rozvoj plynové
mobility jsme splnili na více než 200 % a zdaleka nezůstalo jen u
rozvoje sítě CNG. Nyní je tedy na místě, aby i stát zrealizoval
podpůrné kroky, ke kterým se v rámci různých dokumentů
zavázal,"uzavřela L. Kovačovská.
Autor: TZ Český plynárenský svaz , Zdroj: TZ Český plynárenský svaz