16. 6. 2017
Společnost AutoMax Group s.r.o. působí
na českém trhu přes 25 let a specializuje se na dovoz, prodej
a distribuci olejů Shell, autochemie a autopříslušenství.
Kromě Shell je výhradním dovozcem a distributorem řady
předních světových či tuzemských značek (WD-40®,
Wunder-Baum, Armor All®, STP®, Turtle
Wax®, Coyote, Ma-Fra®, Philips, Bottari),
které nabízí na českém a částečně i slovenském
trhu.
Akce Kulový blesk
V létě loňského roku se centrála firmy
přestěhovala do nových prostor v komerční zóně pražských
Stodůlek a změnil se i název z kostrbatého Walmsley enterprises
international spol. s. r.o. na AutoMax Group s.r.o., pod
kterým firma tak jako tak na trhu letitě vystupovala.
V prosinci 2016 pak společnost přestěhovala sklad z Plzně
do areálu firmy Jipocar Logistic v brněnských Šlapanicích.
"Přemístit tisíce palet z jednoho konce republiky na druhý a
přitom minimálně omezit provoz a expedici, protože jsme měli
prodejní sezonu, nebyl jednoduchý úkol. Naštěstí díky koordinaci
všech zúčastněných se tato fáze zvládla docela hladce a rychle,
dnes mohu říci, že v rámci celého projektu rozjezdu spolupráce
s novým logistickým partnerem to bylo relativně nejlehčí",
uvedl k tomu Ondřej Klupka, logistický manažer společnosti
AutoMax. Na přípravu celého projektu přitom bylo doslova pár
měsíců.

Zajeli jsme tedy do Brna zjistit, jak se dnes
skladují a distribuují desetitisíce položek nejrůznějšího zboží
z velkoskladu ke koncovým prodejcům, které kromě servisů,
kamenných obchodů, marketů, průmyslových podniků a mycích center
představují i čerpací stanice.
V průběhu loňského léta došlo k prvnímu
setkání s panem Ondřejem Klupkou, který nám naznačil, co nás
bude na konci roku čekat. Meta to byla velmi ambiciózní, sdělili
jsme si podmínky, naznačili, jak si AutoMax naši službu
představuje, co my jsme schopni všechno dělat a k jakým změnám
budeme muset přistoupit. Proběhly spousty jednání a plánování, kde
byl jasný cíl přestěhovat se do konce roku. Vánoce a konec roku se
neúprosně blížily a došlo k tomu, co by se dalo nazvat operací
Kulový blesk. Dnes si myslím, že se stěhování mělo naplánovat v
rámci delšího časového úseku a ne v hlavní prodejní sezoně
společnosti AutoMax. Velký prodejní úspěch firmy AutoMax, zejména
množství prodaných zimních kapalin v mrazivém začátku roku,
byl pro nás neuvěřitelný. Všechny tyto podmínky nám start po
přestěhování nezjednodušovaly. Týmy na obou stranách předvedly
ohromné nasazení během lednového rozjezdu vyskladnění a expedice.
Na obou stranách docházelo k ladění datového propojení, které
chodu skladu velmi nepřidá. Nyní ale máme přestěhováno, kapacitně
se dostáváme do výkonu. Ten výkon bychom rádi ještě znásobili,
protože cílem nás všech je, aby AutoMax víc prodával, my jsme víc
skladovali, víc manipulovali a víc expedovali," říká Václav
Werthaim, vedoucí logistiky brněnského střediska firmy Jipocar,
který má na starosti veškerý provoz a distribuci zboží firmy
AutoMax.

"Já ale v každém případě musím říct, že jsem
jak na Jipocar, tak na nás hrdá, protože ty první lednové
týdny byly naprostá hysterie," říká Michaela Raková, manažerka
firmy AutoMax, která nás společně s Václavem Werthaimem novým
areálem provází. V prvních dvou měsících se zde jelo na 100 procent
a na 3 směny, v lednu dokonce sedm dní v týdnu, aby byl
odbourán skluz a další se nevytvářel. Nyní stačí k uspokojení
poptávky dvě směny od pondělí do pátku. Jen výjimečně se pracuje na
tři směny. Počet lidí ve skladu se pak odvíjí od toho, kolik je
objednávek. V neproduktivní časy se počet snižuje,
v produktivním čase zvyšuje. Při největší zátěži zajišťuje
objednávky 23 lidí na jedné směně.


Stovky objednávek denně, doručení do
druhého dne a maximální automatizace
Sklad se musí vypořádat nejen s vysokým množstvím
položek různého charakteru od čepičky na ventilky po 1000l
kontejnery s oleji Shell. Spoluexpedované promo materiály
mnohdy nemají EAN kód, což komplikuje identifikaci. A aby toho
nebylo dost, příchozí objednávky se neřadí do klasické časové
fronty, ale jsou zpracovávány dle svých expedičních priorit.
Pro tuto branži jsou rovněž běžné vratky sezonního nebo promočního
zboží, což je oproti standardnímu příjmu těžší o to, že sklad musí
vrácené a často ne vzorově balené zboží mnohdy bez průvodních
dokumentů roztřídit z nepůvodních obalů, zhodnotit jeho
prodejnost a případně je vyřadit či znovu naskladnit.
Absolutní nutností je velmi podrobný audit a popis
i zdánlivě banálních úkonů - tyto jsou navíc průběžně
optimalizovány a modifikovány. Paralelně s provozní realitou
je potřeba vše zachytit systémově a automatizovat. "Tak jedině
můžeme minimalizovat chyby lidského faktoru, protože různých
výjimek požadovaných zákazníky je opravdu mnoho, a co není
v systému, to se často ztratí v ,překladu'", doplňuje Václav
Werthaim.
Nelze ani podceňovat průběžné zaučování personálu,
protože bez znalosti zboží a charakteru obchodu ani sebelepší
systém stoprocentně nezajistí vhodnou přípravu zboží, odchycení
případných odchylek a zabezpečení jak vizuální, tak produktové
výstupní kontroly.
Od sběru zákaznické objednávky až
k vyskladnění vše běží zcela automaticky pouze
s korekturou objednávky fakturačním oddělením
v souvislosti s kontrolou cen a dostupnosti zboží
skladem. Objednávka s maloobchodním zbožím on-line doputuje
přímo na vyskladňovací stroje, tzv. systémové vozíky. Skladník se
sám zvedá s plošinou přímo k určenému skladovému místu,
kde vyskladňuje na paletu danou výdejku. V současném systému
pak může zpracovávat až čtyři výdejky najednou, což výrazně zvyšuje
efektivitu. Skladník pak má k dispozici čtečku, kterou načítá
expedované zboží, takže se stále ví, kolik je čeho k dispozici
a kdy je potřeba určitou položku doplnit.

Zatímco olejové zásilky jsou na zabalení a
přepravu relativně jednoduché, drobné zboží je nezbytné vhodně
kombinovat. Každá položka má na své kartě váhu, křehkost i
specifika balení (např. některé položky nelze jednoduše kombinovat,
protože by při poškození mohlo dojít ke kontaminaci celé zásilky).
V této fázi hraje zásadní roli proškolený a fundovaný
personál.
Po kompletaci a kontrole zásilky dojde
k jejímu zabalení a odeslání. Uzavřením a zabalením objednávky
se současně automaticky objednává doprava u externího dopravce DB
Schenker, který zásilky odváží k sobě na depo a následný den
doručuje. Všechny zásilky, které ze skladu odchází, se dělí na tři
směry - Slovensko, Česko a Morava. Opět vše třídí systém, konkrétní
trasu si řeší dopravce.
"Sklad by měl bez problémů zvládat stovky
objednávek denně. Největší nápor je mezi 8 a 14 hodinou, kdy systém
generuje stovky objednávek k doručení. V půl sedmé musí
být všechno hotové. Co se nestihne udělat do půl sedmé, nestihne se
vlastně zabalit a odeslat datově. I když to vychystáme ten den,
nedokáže to dojít k zákazníkovi druhý den. Proto je průběžný
výkon skladu neustále sledován a přenášen on-line přímo do skladu
na monitorech, tak aby se včas mohla přijmout opatření, pokud by
docházelo k zpožďování expedice."
Na závěr Václav Werthaim dodává: "Z hlediska
kvality ještě stále nejsme tam, kde bychom chtěli být. Pořád se
toho musí dost zlepšit, na druhou stranu vzhledem k tomu, že
jsme vše opravdu ladili za pochodu, jsme od zimy urazili pořádný
kus cesty. Rozhodně máme ambici, abychom poskytovali špičkové
služby, protože tak můžeme výrazně přispět k úspěchu
společnosti AutoMax na trhu a její větší tržby se okamžitě
promítají do zvýšení našich výnosů.
Autor: red. a Lucie Sladká, Zdroj: PETROLmagazín č. 2/2017