9. 7. 2013
Mycí linka patří k čerpací stanici stejně jako
kvalitní digestiv po dobrém obědu. Pro provozovatele ale
představuje toto zařízení celkem vysokou investici, a tak se, pokud
je dobrý obchodník, snaží mycí linku co nejlépe využít a propojit
její využívání i s tankováním paliva. Stručně řečeno, udělat
z ní atraktivní marketingový nástroj, který k němu
přiláká nové zákazníky a udrží ty staré.

Čerpací stanice dříve představovaly místo, kde jste si mohli
nakoupit pohonné hmoty do svého automobilu. Postupně se však na
tuto službu motoristů začaly nabalovat další položky, ať už mluvíme
o nákupu potravin, občerstvení, nápojů nebo tabákových výrobků
apod. Vedle shopu pak poskytují čerpací stanice ještě některé
doplňkové služby a mycí linky jsou v tomto ohledu první
v řadě. Jejich atraktivita samozřejmě s ohledem na
poměrně velkou investici klesá s tím, jaká skupina lidí žije
v okolí takové čerpací stanice. Pumpy uprostřed a na krajích
velkých měst většinou mycí linky využité mají, na dálnicích a u
malých měst, městysů či vesnic byste je často hledali marně.
Jestliže lidé, kteří bydlí v bytech, většinou nemají jinou
možnost než si nechat umýt automobil v mycí lince, na
vesnicích to lze udělat na dvorku rodinného domu nebo vilky
svépomocí, i když to ekologové nevidí zrovna rádi.
Pokud bydlíte ve velkém městě, víte dobře, kolik možností dnes
máte, když se rozhodnete nechat si umýt automobil. Praha je
v tomto ohledu specifická, ale ani v Brně, Plzni nebo
Ostravě či Hradci Králové není třeba čerpací stanici s mycí
linkou dlouho hledat. S ohledem na klesající výtoče proto musí
čerpací stanice bojovat o své zákazníky i jinak než snižováním cen
pohonných hmot, protože marže už jsou většinou tak nízko, že na
další zlevňování není prostor. A zde právě přichází na řadu mycí
linka, kterou lze velmi dobře využít jako marketingový nástroj pro
podporu prodejů celé čerpací stanice.
V současné době u většiny čerpacích stanic v rámci komunikace
stále dominují tzv. věrnostní programy, které se ovšem
v převážné většině orientují na podporu prodeje pohonných hmot
a tím nechtěně odpoutávají pozornost od dalších služeb, které
čerpací stanice poskytují. Jestliže dobře zásobená prodejna si na
sebe musí nechat vydělat právě prodejem nabízeného zboží, pro mycí
linku neplatí nic jiného. Komunikační priority se však stále
stáčejí k ropným produktům. Petrolejáři nemají rádi změny, a proto
se striktně drží "osvědčených" metod, které provozuje i konkurence.
Strach ze ztráty zákazníků je přímo paralyzuje před jakoukoli
novinkou v komunikační strategii. Ve prospěch motivace
zákazníků dokážou mnohdy obětovat náklady na rozvoj a budování
značky, která se nakonec odehrává pouze v rámci komunikace
věrnostních programů. Existují výjimky, ale jinak se čerpací
stanice při bližším pohledu prakticky v ničem neliší.

"Totální" nápad hodný následování
O to výrazněji je vidět nápad nebo myšlenka udělat něco jinak
nebo zcela nově. Podívejme se nyní k našim západním sousedům.
Německý automobilový trh je specifický. Je největší v Evropě,
doprava se zde pyšní nejpropracovanějším dálničním systémem
s unikátní neomezenou rychlostí na mnoha úsecích, rodí se zde
automobily nejprestižnějších značek a jejich majitelé si je
patřičně považují a také se o ně rádi starají. V Německu se
totiž myjí auta nejčastěji z celé Evropy. A místní majitelé i
provozovatelé čerpacích stanic se i prostřednictvím myček snaží
nalákat další zákazníky, kteří by si zde svůj automobil nejen
umyli, ale také natankovali.
Se zajímavým nápadem nebo službou, respektive lákadlem, přišla
francouzská ropná společnost Total, jejíž síť čerpacích stanic
patří v Německu mezi pětici největších. Pro své zákazníky si
Total připravil dva zajímavé produkty, které přímo ukázkovým
způsobem využívají mycí linky jako marketingový nástroj.
Prvním je tzv. Waschgutscheine neboli mycí kupón. Můžete jej
pořídit jako dárek pro své obchodní partnery nebo třeba přátele či
známé. Kupón představuje mycí poukázku na všechny programy a
uplatníte jej na všech 650 čerpacích stanicích našeho západního
souseda, kde jsou mycí linky k dispozici. Ještě zajímavější nabídku
představuje tzv. Waschkarte neboli mycí karta, kterou si zákazník
zakoupí u čerpací stanice Total pouze jednou a pak už stačí jen ji
dobíjet. Majitel automobilu a této karty může zajet k myčce
rovnou, aniž by musel k pokladně čerpací stanice a díky čipu
si pustí i vybraný program mytí. Nákup této karty firma Total
zatraktivňuje slevou podle toho, jak moc nabitou kartu si pořídíte.
Pokud si koupíte kartu za 13,50 Euro, získáte celkový kredit na
mytí 15 Euro (navíc 10 %), pokud zakoupíte kartu za 75 Euro,
připíše se vám na "mycí" účet 100 Euro (navíc 25 procent). Kartu si
pak můžete postupně dobíjet po vyčerpání kreditu.
V souvislosti s tím nyní v Německu probíhá kampaň, která
nabízí při zakoupení nebo dobití mycí karty zmrzlinu Magnum zdarma.
Nabídka firmy Total je v Německu zatím ojedinělá, žádná další
z pětice největších sítí (Shell, Aral, Esso a Jet) nic podobného
zatím nepředstavila.

Jaké je to v Česku
Nápad firmy Total je pochopitelně hodný následování i u českých
čerpacích stanic, jejichž hustota patří mezi zeměmi Evropské unie
k největším. Samozřejmě i u nás existují věrnostní programy,
které motoristé celkem rádi využívají, a na které mohou čerpat
z vybraných bonusů.
Na vybraných čerpacích stanicích Benzina plus nyní můžete v rámci
Akce 5+1 získat mycí program Komfort (ten nejdražší z nabídky)
za pouhou korunu. Stačí, když na jedné z těchto pump zakoupíte pět
libovolných mycích programů a tyto nákupy vám obsluha potvrdí
razítkem do karty, kterou obdržíte na vyžádání od obsluhy.
Věrnostní program italské sítě čerpacích stanic Agip se od
letošního roku jmenuje You&Eni, nicméně funguje od roku 2000 a
vy jej asi budete spíše znát jako Club Premio. Při pravidelném
tankování u čerpacích stanic Agip se majiteli karty přičítají body
a ten je pak může využít pro "nákup" zboží nebo služeb z katalogu,
který je neustále aktualizován. Jako jedna položka zde figuruje i
mycí program na čerpací stanici Agip, vaše bodové konto se tím
sníží o 350 bodů.
U Shellu mají ještě známější kartu Clubsmart, na které se opět
sbírají body za tankování paliva. V katalogu produktů, na
které pak nasbírané body můžete proměnit, opět nechybí nabídka
jednoho mytí na mycí lince čerpací stanice Shell, přičemž
z nasbíraného konta vám přitom zmizí 490 bodů. U Shellu to pak
můžete otočit, pokud si pro změnu sami zakoupíte mycí program,
připíšou se vám naopak body na vaše konto.
Společnost OMV pro změnu nabízí poukázku nebo předplacenou kartu
OMV Value Card. Poukázka stejně jako předplacená karta umožňuje
jejímu držiteli natankovat u čerpacích stanic OMV, uhradit nákup v
shopech a gastro provozech nebo využít služeb mycích linek. OMV
poukázky jsou k dispozici v hodnotách 200 a 500 Kč, zatímco
předplacené karty lze koupit za 800 Kč, 1300 Kč a 2500 Kč. Zvolit
lze i dobíjitelnou kartu OMV Flex Card, kterou můžete opakovaně
dobíjet částkou v rozmezí od 1000 Kč do 50 000 Kč. Objednáte-li
poukázky za více než 200 000 Kč, lze je personalizovat natištěním
loga firmy na přední stranu. Je jasné, že i toto se
zviditelnění myčky týká jen okrajově, protože v případě
zakoupení touto kartou nebo poukázkou zaplatíte u pokladny čerpací
stanice stejně jako jakoukoli jinou kreditní nebo debetní
kartou.
Jako bonus navíc považují mycí linku i někteří provozovatelé
čerpacích stanic, které nepatří do žádného nadnárodního řetězce.
Příkladem za všechny může být například čerpací stanice Tenryu,
která se nachází ve Slavkově u Brna na silnici E 50 ve směru
Uherské Hradiště - Brno. Stálí zákazníci si zde mohou nechat umýt
automobil za 1 Kč. Podmínkou je však načerpání 9 x 20 litrů
paliva.

Technika se nebrání
Je to škoda, protože výrobci mycích linek dnes nabízejí zajímavé
produkty, které jejich uživatelé dokáží proměnit v účinný
marketingový nástroj. K automatickým linkám fungujícím
výhradně v samoobslužném režimu patří samoobslužné terminály,
které mohou být vybavené různými typy spouštěcích systémů. Vedle
systému děrných karet nebo kódového systému, kdy ke spuštění
programu dojde pomocí šestimístného kódu, který dostanete
v podobě účtenky na pokladně shopu čerpací stanice, lze
ovládat programy myček zákazníkem pomocí magnetických karet nebo
čipových karet s možností jednorázového nebo vícenásobného
mytí. Kartu lze aktivovat na pokladně čerpací stanice podobně jako
vytisknout účtenku s kódem a záleží jen na provozovateli mycí
linky, zda si nechá tyto karty s určitým obsahem vyrobit a
potisknout, jak si to vymyslela a provedla firma Total
v Německu.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmedia