21. 5. 2014
Shell Eco-marathon Europe 2014 letos skončil úspěšně, na
městském okruhu v Rotterdamu utvořili posádky čtyři nové
rekordy ve dvou hlavních kategoriích. Do zápolení se bohužel
nezapojili žádní čeští zástupci.

Jinak se však soutěže zúčastnilo na 198 studentských týmů z 27
zemí, kteří soutěžili o to, kdo dojede nejdál na ekvivalent 1 kWh
nebo 1 litru paliva s vlastnoručně navrženým a vyrobeným vozítkem.
Kategorii Prototypů opět ovládl už téměř tradiční vítěz - tým
Microjoule-La Joliveri z Francie. Nejenže získal první místo,
ale překonal i svůj dosavadní rekord výsledkem 3314,9 km/l.
Z toho lze odvodit, že rovník by toto vozítko objelo
s pouhými 12,5 litry paliva v nádrži. Studenti z Grazu
zase na 1 kWh elektrické energie ujeli 1091 km.
V kategorii UrbanConcept, zaměřené na konvenčnější studie
vozidel, uspěl taktéž francouzský tým Lycee Louis Delage s novým
rekordem ve třídě benzinových motorů 468,8 km (zlepšení o 73,1 km
oproti loňskému výsledku). Tým Sluchtspecht z University
aplikovaných věd v Offenburgu zase posunul hranice kategorie
naftových motorů na 389 km, ve třídě palivových článků se
pak studenti z Microjoule-La Joliveri dostali až na 150,5
km.
Norman Koch, technický ředitel Shell Eco-marathonu, k tomu
dodává:"Byl to snad ten úplně nejlepší ročník. Počasí vyšlo téměř
perfektně, týmy dokázaly, že jsou opět o mnoho zkušenější a skvěle
připravené, což se odrazilo do úžasných výsledků. Opravdu doufáme,
že se studentské inovace v budoucnu promítnou do výroby
běžných vozů."
I v příštím roce čekají na studenty nové výzvy. Například se
jako další typ pohonu objeví CNG, což bude výzvou pro stávající i
nové týmy ke stanovení základních rekordů.Závodu se letos
nezúčastnil žádný český tým. Naposledy se studenti českých vysokých
škol v této mezinárodní soutěži představili v roce 2005, kdy
v kategorii vozidel s vodíkovým pohonem získali čtvrté
místo. V dalších ročnících soutěže své zastoupení Česká
republika neměla.
"Každého ročníku Shell Eco-marathon Europe se účastní nejlepší
evropské technické vysoké i střední školy a zapojení
do soutěže je působivou položkou v životopisu každého studenta
technického oboru," tvrdí Petr Šindler ze společnosti Shell
ČR, který má na starosti komunikaci evropské soutěže."Je to škoda,
protože studium technických oborů má u nás tradici a dovednost
českých inženýrů je historicky známá. Navíc současný český
automobilový průmysl hraje v evropském meřítku významnou roli.
Pokud se najdou talentovaní studenti technických oborů, kteří budou
chtít hájit barvy České republiky, jsme připraveni jim poskytnout
maximální možnou podporu v rámci celé soutěže."Případní
zájemci mohou kontaktovat společnost Shell se svými dotazy na
adrese shell@amic.com pod předmětem SEME 2015.
Autor: jk, Zdroj: Shell