Okolo rovníku za 12,5 litrů paliva

Shell Eco-marathon Europe 2014 letos skončil úspěšně, na městském okruhu v Rotterdamu utvořili posádky čtyři nové rekordy ve dvou hlavních kategoriích. Do zápolení se bohužel nezapojili žádní čeští zástupci.

Shell eco maraton vysledky

Jinak se však soutěže zúčastnilo na 198 studentských týmů z 27 zemí, kteří soutěžili o to, kdo dojede nejdál na ekvivalent 1 kWh nebo 1 litru paliva s vlastnoručně navrženým a vyrobeným vozítkem. Kategorii Prototypů opět ovládl už téměř tradiční vítěz - tým Microjoule-La Joliveri z Francie. Nejenže získal první místo, ale překonal i svůj dosavadní rekord výsledkem 3314,9 km/l. Z toho lze odvodit, že rovník by toto vozítko objelo s pouhými 12,5 litry paliva v nádrži. Studenti z Grazu zase na 1 kWh elektrické energie ujeli 1091 km.
V kategorii UrbanConcept, zaměřené na konvenčnější studie vozidel, uspěl taktéž francouzský tým Lycee Louis Delage s novým rekordem ve třídě benzinových motorů 468,8 km (zlepšení o 73,1 km oproti loňskému výsledku). Tým Sluchtspecht z University aplikovaných věd v Offenburgu zase posunul hranice kategorie naftových motorů na 389 km, ve třídě palivových článků se pak studenti z Microjoule-La Joliveri dostali až na 150,5 km.
Norman Koch, technický ředitel Shell Eco-marathonu, k tomu dodává:"Byl to snad ten úplně nejlepší ročník. Počasí vyšlo téměř perfektně, týmy dokázaly, že jsou opět o mnoho zkušenější a skvěle připravené, což se odrazilo do úžasných výsledků. Opravdu doufáme, že se studentské inovace v budoucnu promítnou do výroby běžných vozů."
I v příštím roce čekají na studenty nové výzvy. Například se jako další typ pohonu objeví CNG, což bude výzvou pro stávající i nové týmy ke stanovení základních rekordů.Závodu se letos nezúčastnil žádný český tým. Naposledy se studenti českých vysokých škol v této mezinárodní soutěži představili v roce 2005, kdy v kategorii vozidel s vodíkovým pohonem získali čtvrté místo. V dalších ročnících soutěže své zastoupení Česká republika neměla.
"Každého ročníku Shell Eco-marathon Europe se účastní nejlepší evropské technické vysoké i střední školy a zapojení do soutěže je působivou položkou v životopisu každého studenta technického oboru," tvrdí Petr Šindler ze společnosti Shell ČR, který má na starosti komunikaci evropské soutěže."Je to škoda, protože studium technických oborů má u nás tradici a dovednost českých inženýrů je historicky známá. Navíc současný český automobilový průmysl hraje v evropském meřítku významnou roli. Pokud se najdou talentovaní studenti technických oborů, kteří budou chtít hájit barvy České republiky, jsme připraveni jim poskytnout maximální možnou podporu v rámci celé soutěže."Případní zájemci mohou kontaktovat společnost Shell se svými dotazy na adrese shell@amic.com pod předmětem SEME 2015.

Autor: jk, Zdroj: Shell

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek