28. 6. 2023

Orlen Unipetrol otevřel další veřejnou vodíkovou
stanici
Rafinérská a petrochemická skupina Orlen Unipetrol uvedla do
provozu druhou veřejnou vodíkovou stanici. Ta je umístěna na
čerpací stanici Orlen Benzina v Záluží u Litvínova a má stejné
parametry jako v březnu otevřená vodíková stanice na pražském
Barrandově. "Budujeme veřejně dostupné a plně samoobslužné vodíkové
stanice pro automobily, nákladní vozidla a autobusy, které jsou
v non-stop provozu a u kterých probíhá plnění vozidel stejně
jako při doplňování klasických pohonných hmot," uvedl Tomáš Herink,
člen představenstva skupiny Orlen Unipetrol. Budování vodíkové
infrastruktury je v souladu se strategií bezemisního rozvoje
skupiny Orlen Unipetrol a navazuje na unijní a národní priority v
oblasti rozvoje veřejné infrastruktury pro čistou mobilitu.
"V souladu s naší vodíkovou strategií budeme investovat 7,4
miliardy PLN do projektových investic zaměřených na rozvoj
technologií, distribuční infrastruktury a výrobních procesů vodíku
s nulovými a nízkými emisemi. Naším cílem je vyrábět až 130 tisíc
tun obnovitelného vodíku ročně. Do konce tohoto desetiletí počítáme
se zřízením více než 100 vodíkových čerpacích stanic po celé
střední Evropě v rámci sítě Orlen pro potřeby osobní, veřejné i
nákladní dopravy, přičemž téměř třetina z nich bude umístěna v
České republice," řekl Daniel Obajtek, generální ředitel a předseda
představenstva PKN Orlen, a dodal: "Otevření další vodíkové stanice
v České republice je dalším významným krokem v rámci projektu
"Hydrogen Eagle", který je navržen tak, aby zajistil dostupnost
vodíkového paliva v dopravních koridorech Sever-Jih a Východ-Západ.
Vybudování sítě vodíkových stanic je zásadním krokem v poslání
skupiny Orlen dosáhnout klimatické neutrality skupiny a zároveň
podporovat energetickou transformaci našeho regionu."
"Hydrogen Eagle" je investiční program skupiny Orlen, jehož
cílem je vytvořit mezinárodní síť vodíkových výrobních a
distribučních terminálů, které budou poháněny obnovitelnými zdroji
energie, a technologických zařízení schopných přeměnit komunální
odpad na nízko emisní a bezemisní vodík. Do konce dekády se
očekává, že skupina Orlen zprovozní celkem 10 takových terminálů
strategicky umístěných tak, aby obsluhovaly klíčové trhy ve střední
Evropě. Součástí projektu je i plán na vybudování více než 100
čerpacích stanic pro soukromou, veřejnou, nákladní, silniční a
železniční dopravu v Polsku, České republice a na Slovensku.
"Budování vodíkové infrastruktury je součástí našeho plánu
strategického rozvoje směrem k emisní neutralitě, které chceme
dosáhnout nejpozději do roku 2050. Klademe důraz na rozvoj
petrochemického segmentu, dekarbonizaci, digitalizaci, recyklaci a
využívání alternativní zdrojů energie včetně biopaliv a vodíku. Jen
do roku 2030 investujeme tímto směrem 35 miliard korun," popsal
rozvojové plányskupiny Orlen Unipetrol její generální ředitel
Tomasz Wiatrak.
Výstavbu vodíkové stanice v Záluží u Litvínova podpořilo
Ministerstvo dopravy České republiky v rámci Operačního programu
doprava 2. "Dle současného plánu čisté mobility by v České
republice do roku 2025 mělo být 12 vodíkových stanic a 40 stanic
pak do roku 2030," připomněl ministr dopravy České republiky Martin
Kupka a současně upozorňuje, že dané cíle ještě nereflektují
aktuální podobu návrhu evropského nařízení o zavádění
infrastruktury pro alternativní paliva, podle kterého je třeba
vybudovat vodíkovou infrastrukturu každých 200 km na hlavní
síti TEN-T. "V letošním roce proto očekáváme aktualizaci Národního
plánu čisté mobility," uzavřel ministr Kupka.
Aktivity směrem k udržitelnější dopravě realizuje také
Ministerstvo životního prostředí České republiky. "Snahou
ministerstva životního prostředí jako ministerstva budoucnosti je
snižovat emisní zátěž z dopravy. Systematicky proto podporujeme
výměnu vozového parku veřejné správy, od loňského roku máme pro
obce, kraje, úřady, školy a další instituce vypsanou velkou, šesti
set milionovou výzvu z Národního plánu obnovy na podporu nákupu
elektromobilů, vozidel na vodík a neveřejných dobíjecích stanic.
Výzva stále běží a rok od jejího vyhlášení máme žádosti ve výši
přes 463 milionů korun, za které veřejná správa pořídí
1 255 elektromobilů a 316 dobíjecích stanic," uvedl Petr
Hladík, ministr životního prostředí České republiky.
Vodík je zásadní součástí nejen rozvoje nízko emisní a bezemisní
osobní, hromadné i nákladní dopravy."Jeho intenzívnější využití je
nezbytné pro splnění cílů také v oblasti dekarbonizace
průmyslu. Technologie využívající obnovitelný vodík vnímáme jako
vhodné doplnění do energetického mixu nových technologií a postupů,
jejichž kombinací lze unijní cíle splnit efektivněji," doplnil
Tomáš Herink, člen představenstva skupiny Orlen Unipetrol, a
upřesnil: "Ročně v našich rafinériích vyprodukujeme 80 tisíc
tun vodíku. Od roku 2027 plánujeme vyrábět zhruba 4 500
tun vodíku také za pomoci elektrické energie z obnovitelných
zdrojů, jejíž podstatnou část budeme získávat z fotovoltaické
elektrárny instalované v blízkosti naší litvínovské
rafinérie."
Orlen Unipetrol je v budování infrastruktury alternativních
pohonů velmi aktivní. Ve své síti Orlen Benzina, která je se 436
stanicemi nejširším řetězcem v Česku, nabízí vedle klasických
pohonných hmot i řadu alternativních energií. Na 56 čerpacích
stanicích je k dispozici zkapalněný ropný plyn (LPG), na 47
stanicích lze načerpat stlačený zemní plyn (CNG) a na 61 stanicích
je k dispozici celkem 244 dobíjecích bodů pro
elektromobily.
Vozidla na vodíkový pohon jsou v podstatě elektromobily.
Svou energii ale nečerpají z baterií, ale prostřednictvím
reakce vodíku s kyslíkem v palivových článcích za vzniku
vody. Zásadní výhodou vodíkových vozidel oproti stávajícím
bateriovým elektromobilům je dlouhý dojezd a krátká doba plnění,
která je srovnatelná s tankováním benzinových a naftových
automobilů. Vodíkových aut zatím v Česku jezdí několik desítek.
V roce 2030 by však podle odhadů Ministerstva dopravy
České republiky mohlo být na českých silnicích až 50 000
vozů na vodíkový pohon.
Plnicí stanice Orlen Benzina v Záluží u Litvínova (na
kruhovém objezdu silnice I/27 v těsné blízkosti litvínovské
rafinérie) je plně samoobslužná, přístupná široké veřejnosti
v non-stop režimu a vhodná pro plnění osobních i nákladních
aut a autobusů. K dispozici jsou dvě plnicí pistole
s odlišným tvarem hlavice pro plnění automobilů tlakem
700 barů a tlakem 350 barů pro plnění nákladních automobilů a
autobusů. Cena vodíku na čerpacích stanicích ORLEN Benzina byla
stanovena na 278 korun za jeden kilogram. Vodíkový automobil se
spotřebou 1 kg vodíku na 100 kilometrů pojme zhruba 5 kg vodíku.
Plnicí vodíková stanice Orlen Benzina byla postavena za finanční
podpory Ministerstva dopravy České republiky v rámci operačního
programu Doprava. Orlen Unipetrol ve své flotile firemních vozů
provozuje pět vodíkových automobilů Toyota Mirai.
Orlen také aktivně prosazuje plány na vybudování vodíkových
plnicích stanic také v sousedním Polsku. Očekává se, že veřejně
přístupné vodíkové stanice v Poznani a Katovicích budou v provozu
ve třetím čtvrtletí roku 2023. V následujících dvou letech se
plánuje spuštění dalších stanic ve městech Piła, Wałbrzych,
Varšava, Gorzów Wielkopolski, Bielsko-Biała, Krakov a Włocławek. Od
roku 2022 zajišťuje PKN Orlen dodávky vodíku do mobilní plnicí
stanice v Krakově, která uspokojuje potřeby městské hromadné
autobusové dopravy. Vodík se vyrábí ve výrobním a distribučním
centru v Trzebinii, kde se vyrobí přibližně 45 kg tohoto
paliva za hodinu.
Zdroj: TZ