9. 8. 2023

Orlen Unipetrol s městy Most a Litvínov spouští
pilotní provoz vodíkového autobusu
Rafinérská a petrochemická skupina Orlen Unipetrol zahajuje ve
spolupráci s městy Most a Litvínov pilotní provoz vodíkového
autobusu, který vyvinula slovenská společnost
Mobility&Innovation Production s.r.o. "Vodíkový autobus bude
zařazen do provozu na vybraných linkách ve městech Most a Litvínov
od čtvrtka 29. června do neděle 9. července," přiblížil Daniel
Dunovský, ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova, a
dodal: "První dny bude autobus v provozu v Mostě, následně se
přesune do Litvínova a poslední den testování bude opět v Mostě.
"Součástí pilotního provozu bude představení vodíkového autobusu
veřejnosti ve středu 28. června od 13:00 do 14:30 před městským
úřadem v Litvínově a od 15:00 do 16:30 před magistrátem
v Mostě.
Most a Litvínov se stanou jedněmi z prvních měst v České
republice, kde byl nasazen vodíkový autobus do běžného provozu na
pravidelných linkách. "Vodík vnímáme jako jeden ze zásadních
nástrojů pro splnění dekarbonizačních cílů. Orlen Unipetrol nám
zprovozněním vodíkové stanice otevřel ideální příležitost pro
testování vodíkového autobusu na Mostecku. Bude-li zkušební provoz
úspěšný, začneme činit konkrétní kroky k tomu, abychom do
konce roku 2024 získali takový autobus do vozového parku našeho
dopravního podniku," řekl Marek Hrvol, primátor statutárního města
Most.
"Také pro naše město je to vítaná příležitost jak se reálně
posunout vpřed na cestě za rozvojem nízkoemisní a bezemisní
mobility ve veřejné dopravě," doplnila Kamila Bláhová,
starostka města Litvínov,a dodala: "Testování vodíkového autobusu
je rozděleno do dvou fází. Po nynějším, letním, testování,
zrealizujeme zkušební provoz také v zimních měsících."
Na testovacím provozu vodíkového autobusu spolupracují obě města
se skupinou Orlen Unipetrol, která tento vodíkový autobus pro tento
pilotní projekt zprostředkovala a finančně podpořila. "Zodpovědně
se podílíme na rozvoji nové technologie, která bude brzy hrát
důležitou roli v energetickém mixu pro plnění cílů čisté
mobility a dekarbonizace, které jsou součástí bezemisního rozvoje
Evropské unie i České republiky," vysvětlilTomáš Herink, člen
představenstva společnosti Orlen Unipetrol, a dodal: "Vodíková
technologie je ideálním doplněním bateriové elektromobility pro
rozvoj nízko emisní a bezemisní osobní, hromadné i nákladní dopravy
jak na silnici, tak na železnici."
Nízkopodlažní elektrický autobus s vodíkovými palivovými
články vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation
Production s.r.o. Má celkovou délku 7 982 cm, šířku 2 550 cm a
výšku 2 940 cm. Jeho maximální kapacita je až 68 cestujících, z
toho 20 míst je k sezení. Plně klimatizovaný autobus ujede na vodík
až 350 km a dalších 100 km na baterii. O pohon autobusu se
stará elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonem 125 kW a točivým
momentem 1 019 Nm. Elektromotor je napájen dvojicí akumulátorů s
celkovou kapacitou 70 kWh. Celková kapacita čtyř vodíkových nádrží
je 10,5 kg a jejich doplnění trvá 10 minut.
Harmonogram testovacího provozu vodíkového
autobusu:
Čtvrtek 29. 6. 2023: Linka 17 (DOPRAVNÍ
PODNIK-ZAHRAŽANY-DOPRAVNÍ PODNIK)
Pátek 30. 6. 2023: Linka 17 (DOPRAVNÍ PODNIK-ZAHRAŽANY-DOPRAVNÍ
PODNIK)
Sobota 1. 7. 2023: Linka 30
(JEZERO-NÁDRAŽÍ-NEMOCNICE-NÁDRAŽÍ-JEZERO)
Neděle 2. 7. 2023: Linka 30
(JEZERO-NÁDRAŽÍ-NEMOCNICE-NÁDRAŽÍ-JEZERO)
Pondělí 3. 7. 2023: Linka 25 (HALASOVA-KAHAN-HALASOVA A
ZPĚT)
Úterý 4. 7. 2023: Linka 13 (JANOV-KOLDŮM A ZPĚT)
Středa 5. 7. 2023: Linka 23
(LITVÍNOV,POLIKLNIKA-MEZIBOŘÍ-LITVÍNOV,POLIKLINIKA)
Čtvrtek 6. 7. 2023: Linka 13 (JANOV-KOLDŮM A ZPĚT)
Pátek 7. 7. 2023: Linky 8, 27 a 28 (VNITROPODNIKOVÁ DOPRAVA V
CHEMPARKU),
Sobota 8. 7. 2023: Linka 13 (JANOV-KOLDŮM A ZPĚT)
Neděle 9. 7. 2023: Linka 30
(JEZERO-NÁDRAŽÍ-NEMOCNICE-NÁDRAŽÍ-JEZERO)
Zdroj: TZ