22. 10. 2024
ORLEN Unipetrol spustil na čerpacích stanicích ORLEN
pilotní prodej obnovitelné nafty
Síť čerpacích stanic ORLEN zařadila do své nabídky pohonných
hmot plně syntetické palivo, takzvaný hydrogenovaný rostlinný olej
ve 100% čistotě (HVO100). Palivo se vyrábí z rostlinných olejů
a odpadních produktů z potravinářského průmyslu a
pohostinství, včetně upotřebeného kuchyňského oleje. Má potenciál
snížit emise skleníkových plynů až o 90 % ve srovnání s běžnými
fosilními palivy, což plně odpovídá dlouhodobé strategii skupiny
ORLEN Unipetrol v oblasti udržitelného rozvoje
a snižování emisí uhlíku. Pilotní prodej byl zahájen na
čerpací stanici ORLEN v Rokycanech. Rozšíření prodeje na další
čerpací stanice v České republice a zařazení do velkoobchodní
nabídky skupiny ORLEN Unipetrol je plánováno na první čtvrtletí
příštího roku.
"Naší strategickou ambicí je do roku 2030 snížit emise
CO2 o 25 % oproti roku 2020 a do roku 2050 dosáhnout
uhlíkové neutrality. Ke splnění těchto cílů realizujeme řadu
dekarbonizačních projektů v průmyslu i dopravě. Vedle budování
infrastruktury pro bateriovou a vodíkovou elektromobilitu začínáme
na čerpacích stanicích ORLEN prodávat také pokročilá biopaliva,
která našim zákazníkům umožňují výrazně snížit jejich uhlíkovou
stopu," říkáAgnieszka Bobrukiewicz, členka představenstva skupiny
ORLEN Unipetrol, zodpovědná za řízení maloobchodu
a marketingu, a dodává: "Tyto aktivity jsou součástí naší
strategie v oblasti snižování emisí a využívání obnovitelných
zdrojů a jsou také v souladu se směrnicí Evropské unie RED III
a Národním plánem čisté mobility Ministerstva dopravy České
republiky."
Nyní je tato syntetická nafta, která je určená pro osobní i
nákladní automobily a autobusy, v prodeji na čerpací stanici ORLEN
v Rokycanech a postupně bude rozšiřována na další čerpací
stanice ORLEN. Vedle maloobchodního prodeje plánuje ORLEN Unipetrol
na začátku příštího roku zařadit HVO100 i do své velkoobchodní
nabídky pohonných hmot.
Hydrogenovaný rostlinný olej (hydrotreated vegetable oil,
zkratka HVO) je moderní palivo s cetanovým číslem přes 70 jednotek,
které zajišťuje lepší startování, hladší chod a nižší emise oproti
běžné naftě. Chrání motory a filtry díky vysoké chemické čistotě.
Hodí se pro chladné klima a lze ho déle skladovat. Palivo HVO100 je
kompatibilní s naprostou většinou dieselových motorů bez
nutnosti jakýchkoli technických úprav. Ty novější již jsou na tento
druh paliva přímo homologovány (na víčku nádrže označení
"XTL").
Je použitelné také v železniční dopravě. ORLEN Unipetrol ve
spolupráci s Českými drahami testuje jeho využití v motorových
jednotkách Pesa řady 847 RegioFox. Cílem projektu rozloženého do
let 2024 a 2025 je snížit emise skleníkových plynů v železniční
dopravě až o desítky procent.
Palivo HVO odpovídá svým složením ropné dieselové frakci a
splňuje normu ČSN EN 15940 a směrnici Evropského parlamentu a Rady
2009/30/ES o kvalitě tržních paliv. HVO vyrobené z různých
zdrojů se kvalitativně liší. Rozdíl je ve způsobu čistění, spotřebě
vodíku a především emisní stopě. Pokud je HVO vyrobené z
rostlinného zdroje, který byl pěstován právě za účelem výroby
paliva, započítávají se do finální emisní stopy veškeré činnosti
související s jeho vznikem. Přesto lze oproti fosilnímu palivu
dosáhnout výrazné úspory emisí skleníkových plynů o 60 až 65 %
(ekvivalentní CO2). V případě využití použitých
rostlinných olejů či tuků, jakožto odpadní hmoty, lze dosáhnout
úspory emisí 90 až 95 % v porovnání s palivem ropného původu.
V mezinárodní síti ORLEN, která zahrnuje 3 500
čerpacích stanic v sedmi evropských zemích je toto obnovitelné
palivo nabízeno vedle Česka také v Německu, konkrétně na
čerpacích stanicích v Boizenburgu na Labi a v Achimu u Brém.
Zdroj: TZ