Palivo pro auto, energie pro řidiče

Po dlouhé zimě s minimem slunečního svitu se konečně prosazují teplejší dny. Jenže náhlý přechod počasí způsobuje lidem problémy a samozřejmě i personálu ČS. Jaro je zátěžovou zkouškou, a to nejen po fyzické, ale i psychické stránce. Svým dílem může s jarní únavou zákazníkům čerpacích stanic pomoci vhodně volený sortiment nápojů, potravin, potravinových doplňků, ale i relaxační a příjemné prostředí. Krátký odpočinek a občerstvení vždy poslouží k nabrání sil na další cestu.

Energie na jaro 3

Jak to vidí doktoři?

Ti tvrdí, že jarní únava sice není nemoc, ale v jejich ordinacích je to častá diagnóza. Hlavní příčinou je dlouhodobý nedostatek slunečního záření a jeho důsledky začneme pociťovat po třech až čtyřech zimních měsících - tedy s příchodem jara. Dalším důvodem jsou častější virové nebo bakteriální onemocnění během zimy. Organismus je oslabený a jeho rezervy vyčerpány. Stejně tak unavená bývá psychika. Podle psychologů je jaro hned po Vánocích druhé nejkritičtější období v roce. Pokud takový stav duše a mysli trvá déle, je na místě situaci řešit a vyhledat odborníka. Většinou ale stačí vyjet do přírody, za přáteli. Typické "jarní" zákazníky vnímavější a zkušenější personál na pumpách rozhodně pozná a je to i příležitost nabídnout jim při jejich zastávce dostatek vitamínů a také odpočinku nebo rozptýlení.

Specifika jarního sortimentu

Čerpací stanice sice není prodejna s ovocem a zeleninou, nicméně nabídka vitamínů v přirozené podobě, jako jsou například čerstvé zeleninové a ovocné saláty, by neměla chybět, stejně jako fresh juice - ovocné šťávy lisované přímo před zákazníkem. V prostoru bistra mohou být neodolatelným lákadlem! Zvyšuje se odbyt baget s méně tučným obsahem a větším podílem listové zeleniny, čerstvých okurek, rajčat. Také tradiční nabídku "hotovek" je vhodné odlehčit právě nabídkou čerstvých salátů, na kterých se většinou příliš nevydělá vzhledem k ceně vstupních surovin a vyšší pracnosti, ale jsou-li opravdu lákavé, stoupne odbyt ostatních jídel. Zejména o víkendech na turistických a frekventovaných trasách stojí za úvahu a napodobení klasického snídaňového menu s obědem v tzv. brunch. Jedná se o praktické propojení anglických výrazů breakfast (snídaně) a lunch (oběd), kdy se podávají jídla vhodná k snídani, obědu i svačině. Kde je to možné, využíváme i formu samoobsluhy s rozšířenou nabídkou salátů. Některé z doporučených "jarních" potravin uvolňují energii postupně a tím se lze úspěšně bránit únavě. Jsou to například cereálie, celozrnný chléb, kousky ovoce, vlašské ořechy, mandle, salát s grilovaným kuřetem, uvařené vejce nebo libová šunka, nízkotučné jogurty a sýry.
Také sortiment na regálech by měl odrážet změnu ročního období - zvýraznění osvěžujících nápojů, znovu si provést analýzu nejfrekventovanějších balení a ty mít vždy pohotově k doplnění. Není od věci nabídnout čerstvé a to nejkvalitnější ovoce (např. prokazatelná bio kvalita) jako "kusovky": Krásné, naleštěné jablko, pomeranč, kiwi nebo banán se dobře prodávají i v pokladní zóně. Lidé v tuto dobu podvědomě i vědomě hledají bezmasé potraviny, více tekutin a všechny potraviny s kyselejší chutí, které lépe osvěžují, pomáhají odstraňovat v zimě vzniklé zatížení organizmu a regenerují jej.
S eliminací únavy na cestách - a nejen s tou jarní - pomáhají samozřejmě i jiné produkty, často ve výrazně koncentrovanější podobě. Je to například bohatý sortiment cereálních tyčinek, snacků a sušenek. Na druhou stranu například žádané čokoládové tyčinky nebo různé přeslazené sušenky dobíjejí energii poněkud jinak. Potraviny s vysokým glykemickým indexem dokáží prudce vyhnat hodnoty energie vzhůru, ale velice brzy dojde k jejich opětovnému poklesu a tedy opět k pocitu únavy. Obdobně je to u slazených minerálek a colových nápojů. Povědomí o nějakém glykemickém indexu ovšem má jen málo zákazníků, ve větší míře to jsou ženy, muže zajímá více chuť než dietologické efekty. Ochucené nealko nápoje včetně colových dál vedou v tabulkách prodejnosti a spotřeby, neslazené a přírodní vody zaznamenávají propad stejně jako džusy.

Energie na jaro 4
Antioxidanty, vitamíny, vitamínové doplňky…

Energii i léčebné efekty, které je možné získat v přirozené formě v plodech i rostlinách, mnozí ze zákazníků odmítají a pídí se po jejich koncentrované formě v prášcích a výtažcích. Kromě klasických vitamínů, multivitamínů a vitamínových doplňků jsou to např. antioxidanty z mnoha domácích i exotických rostlin. Pro prodej na regálové ploše v shopu čerpačky mají několik podstatných nevýhod: jednak jde o jejich kratší expirační lhůty a rovněž kombinace drobného balení a vysoké ceny svádějí v českých podmínkách ke krádežím. V sousedním Německu a Rakousku jsou podobné specializované vitríny samozřejmou záležitostí, včetně nabídky některého dalšího, volně prodejného farmaceutického zboží. V Rakousku nás na frekventované trase milovníků lyží směrem na Innsbruck zaujala prodejní akce a ochutnávka česnekového extraktu v podobě olejových tobolek. Součástí akce na OMV a propojené sousední "Autobahnraststätte" byl i prodej klasické, vonící česnečky, která šla neuvěřitelně na odbyt! O samoobslužném výběru dalšího ovoce, zeleniny a ovocných šťáv ani nemluvě a tak jsme si posteskli, že u nás máme stále co dohánět hlavně v nápaditosti, jak oslovit zákazníky.

Žvýkání příznivě ovlivňuje zdraví i pokladnu

Bylinné, proti kouření, dětské, dentální, energetické a desítky dalších, převážně pravdivých přívlastků - taková je dnes nabídka žvýkaček a neznáme jedinou pokladní zónu, kde by toto zboží nebylo zastoupeno. Osvěžuje nejen dech, ale i pokladnu každé pumpy a navíc je vše v souladu se zdravotními důvody, proč žvýkat! Nabídka osvědčených a spolehlivých dodavatelů žvýkaček je nezměrná ve všech cenových relacích, často s řadou benefitů - stačí pohled na jejich internetové stránky a katalogy.
Výzkumy zdravotníků ukázaly, že je žvýkačka výborná na paměť, snížení stresu, zvýšení soustředění i zlepšení trávení. Žvýkání mj. snižuje neovladatelné chutě na jídlo, takže je výborným pomocníkem při shazování zimních kil. Psychologové jsou přesvědčeni, že obyčejné žvýkání může mít vliv na zlepšení paměti a zvýšení tvůrčích a myšlenkových schopností. Nedávný výzkum zjistil, že studenti, kteří žvýkali při písemných zkouškách ve škole, dosáhli lepších výsledků než ti, kteří žvýkačku neměli. Osloví-li tedy aktivní prodavač - psycholog řidiče s tvrzením, že se mu se žvýkačkou v puse bude lépe řídit, má určitě pravdu a můžeme mu dodat i další prodejní argumentaci: Aktivace žvýkacích svalů, ovlivňuje i aktivaci paměti. Žvýkání žvýkačky nepřímo prokrvuje svaly v okolí mozku, ba co víc, zvyšuje přítok krve do mozku o 25 až 40 procent. Navíc se žvýkáním zvyšuje tepová frekvence, která zlepšuje dodávku kyslíku do mozku a tím zlepšuje myšlenkové schopnosti. Žvýkání zrychluje srdečný tep a krevní tlak tak, že se přitom probouzí zároveň levá i pravá hemisféra mozku. Proto se zlepší soustředění, paměť a mizí ospalost. Lékaři a psychologové se domnívají, že žvýkání vede k relaxaci, může uvolňovat či snížit nervové napětí a příznaky stresu, jako je frustrace a podráždění typické pro přechod ročního období. Žvýkačka má i množství jiných zdravotních výhod. Čistí zuby, zabraňuje vzniku zubního kazu, chrání před zánětem středního ucha a dokonce je výborná na kinetózu - dokáže zabránit zvracení a nevolnosti při jízdě autem či autobusem. To vše jsou silné argumenty, které je možné při nabídce a prodeji směle využívat!

Bez kofeinu to nejde?

Nejde. Všechny obchodní i zdravotní průzkumy nakonec ukazují, že spotřeba kávy, dalších potravin a potravinových doplňků, stejně jako nápojů s kofeinem, jako jsou např. energy drinky a coly, prokazuje stálý růst. Všechny tyto výrobky lze považovat za oblíbené a dobře prodejné životabudiče a čas od času o nich samostatně informujeme. Samotná káva je ale ještě něco víc! Kultura pití kávy neuvěřitelně vzrostla a mnohé čerpací stanice se svými bistry, kávovými bary a sofistikovanými kávovými automaty jsou stále častěji oblíbenými místy právě kvůli kávě. Káva přináší nejen mimořádný zisk, ale doslova ovlivňuje atmosféru i změny interiérů těch čerpacích stanic, které sázejí na co nejdelší pobyt zákazníků v jejich prostorách. Stávají se více otevřené, vstřícné, přehledné, bez různých příček či vysokých regálů vytvářejících nepřirozené trasy, které zákazníci podvědomě odmítají, protože je nutí k něčemu, co jim jde proti srsti a co nechtějí. Zákazníky naopak lákají pocitem, že všechno, co vidí hned od vstupu, je tu pro ně, vstřícnost otevřeného prostoru umocňuje vstřícnost personálu a… a ta vůně kávy navíc!

Víc se usmívat

Energii pro řidiče a osádky vozů může dodat už jen samotný pobyt na ČS. Na začátku stačí pěkné, čisté toalety a umývárny. Úleva na toaletách, opláchnutí obličeje a rukou bez pocitu štítivosti, včetně možnosti osušení má vždy pozitivní efekt. Tady jsou neuvěřitelné rezervy! Co je zákazníkům platná cedulka o pravidelné údržbě toalet i s podpisem personálu, když chybí toaletní papír, prkénko nebo nejdou zavřít dveře. Na druhé straně z praxe známe toalety na pumpách, které nemají ani vícehvězdičkové hotely. Takový zážitek rázem z člověka shazuje zátěž ujetých kilometrů, zlepší jeho náladu a věřte, že zvýší i chuť k nějaké té útratě navíc! Jarní období - pokud je s hřejivými paprsky slunce - láká i k posezení v pergolách či předzahrádkách, které stojí za to otevírat co nejdříve. Stejně tak je to i s hřišti pro děti nebo odpočivnými zónami pro dospělé. Obyčejná hrazda pro dva tři vzpory, místo na pár kliků či protažení těla může být na dohled dětským prolézačkám a jde vždy v podstatě o levnou, ale účinnou atrakci a důvod, proč u takové pumpy hodně lidí plánovaně zastaví.

Energii i pro pumpaře

Nastupuje jaro, krize pokračuje. Právě hospodářská mizérie by měla nutit vedoucí a provozní personál na pumpách k hledání a realizaci způsobů, jak zákazníky zaujmout. Je určitě škoda, když srovnatelné a mnohdy daleko lepší pumpy s modernějším zázemím, než mají naši jihozápadní sousedé, "sklouzávají" do jakéhosi diskontu s jediným cílem, aby řidič natankoval a vypadl. O šesták větší výdělek z vyšší výtoče podivně levnějšího paliva je cesta do pekel. Například na čerpací stanici "ONO" v Nýřanech sice lidé rádi tankují před cestou za hranice, ale na záchod či na kafe tam jdou jen se sebezapřením a odporem. Ve srovnatelných a průhledných provozních podmínkách rozhodně vyhrají pumpy, kde komplexní péče a vstřícnost k potřebám osádek vozů má svoji stabilní a vzrůstající tendenci. Je to mj. příležitost i pro menší řetězce a solitérní čerpací stanice, jejichž majitelé vesměs s větším nasazením lépe zvládají údržbu a rozvoj svého majetku, kdy cesta od dobrého nápadu k jeho uskutečnění je vždy rychlejší než u velké konkurence, kde zatím vesměs jen opisovali. Všem, kteří to nevzdávají, přejeme hodně energie.

Energie na jaro 1

Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek