13. 5. 2013
Po dlouhé zimě s minimem slunečního svitu se
konečně prosazují teplejší dny. Jenže náhlý přechod počasí
způsobuje lidem problémy a samozřejmě i personálu ČS. Jaro je
zátěžovou zkouškou, a to nejen po fyzické, ale i psychické
stránce. Svým dílem může s jarní únavou zákazníkům čerpacích stanic
pomoci vhodně volený sortiment nápojů, potravin, potravinových
doplňků, ale i relaxační a příjemné prostředí. Krátký odpočinek a
občerstvení vždy poslouží k nabrání sil na další
cestu.

Jak to vidí doktoři?
Ti tvrdí, že jarní únava sice není nemoc, ale v jejich
ordinacích je to častá diagnóza. Hlavní příčinou je
dlouhodobý nedostatek slunečního záření a jeho důsledky
začneme pociťovat po třech až čtyřech zimních měsících - tedy s
příchodem jara. Dalším důvodem jsou častější virové nebo
bakteriální onemocnění během zimy. Organismus je oslabený a jeho
rezervy vyčerpány. Stejně tak unavená bývá psychika. Podle
psychologů je jaro hned po Vánocích druhé nejkritičtější období v
roce. Pokud takový stav duše a mysli trvá déle, je na místě situaci
řešit a vyhledat odborníka. Většinou ale stačí vyjet do přírody, za
přáteli. Typické "jarní" zákazníky vnímavější a zkušenější personál
na pumpách rozhodně pozná a je to i příležitost nabídnout jim při
jejich zastávce dostatek vitamínů a také odpočinku nebo
rozptýlení.
Specifika jarního sortimentu
Čerpací stanice sice není prodejna s ovocem a zeleninou,
nicméně nabídka vitamínů v přirozené podobě, jako jsou
například čerstvé zeleninové a ovocné saláty, by neměla chybět,
stejně jako fresh juice - ovocné šťávy lisované přímo před
zákazníkem. V prostoru bistra mohou být neodolatelným
lákadlem! Zvyšuje se odbyt baget s méně tučným obsahem a
větším podílem listové zeleniny, čerstvých okurek, rajčat. Také
tradiční nabídku "hotovek" je vhodné odlehčit právě nabídkou
čerstvých salátů, na kterých se většinou příliš nevydělá vzhledem
k ceně vstupních surovin a vyšší pracnosti, ale jsou-li
opravdu lákavé, stoupne odbyt ostatních jídel. Zejména o víkendech
na turistických a frekventovaných trasách stojí za úvahu a
napodobení klasického snídaňového menu s obědem v tzv.
brunch. Jedná se o praktické propojení anglických výrazů breakfast
(snídaně) a lunch (oběd), kdy se podávají jídla vhodná
k snídani, obědu i svačině. Kde je to možné, využíváme i formu
samoobsluhy s rozšířenou nabídkou salátů. Některé
z doporučených "jarních" potravin uvolňují energii postupně a
tím se lze úspěšně bránit únavě. Jsou to například cereálie,
celozrnný chléb, kousky ovoce, vlašské ořechy, mandle, salát
s grilovaným kuřetem, uvařené vejce nebo libová šunka,
nízkotučné jogurty a sýry.
Také sortiment na regálech by měl odrážet změnu ročního období -
zvýraznění osvěžujících nápojů, znovu si provést analýzu
nejfrekventovanějších balení a ty mít vždy pohotově
k doplnění. Není od věci nabídnout čerstvé a to nejkvalitnější
ovoce (např. prokazatelná bio kvalita) jako "kusovky": Krásné,
naleštěné jablko, pomeranč, kiwi nebo banán se dobře prodávají i
v pokladní zóně. Lidé v tuto dobu podvědomě i vědomě
hledají bezmasé potraviny, více tekutin a všechny potraviny
s kyselejší chutí, které lépe osvěžují, pomáhají odstraňovat
v zimě vzniklé zatížení organizmu a regenerují jej.
S eliminací únavy na cestách - a nejen s tou jarní -
pomáhají samozřejmě i jiné produkty, často ve výrazně
koncentrovanější podobě. Je to například bohatý sortiment
cereálních tyčinek, snacků a sušenek. Na druhou stranu například
žádané čokoládové tyčinky nebo různé přeslazené sušenky dobíjejí
energii poněkud jinak. Potraviny s vysokým glykemickým indexem
dokáží prudce vyhnat hodnoty energie vzhůru, ale velice brzy dojde
k jejich opětovnému poklesu a tedy opět k pocitu únavy.
Obdobně je to u slazených minerálek a colových nápojů. Povědomí o
nějakém glykemickém indexu ovšem má jen málo zákazníků, ve větší
míře to jsou ženy, muže zajímá více chuť než dietologické efekty.
Ochucené nealko nápoje včetně colových dál vedou v tabulkách
prodejnosti a spotřeby, neslazené a přírodní vody zaznamenávají
propad stejně jako džusy.

Antioxidanty, vitamíny, vitamínové doplňky…
Energii i léčebné efekty, které je možné získat v přirozené
formě v plodech i rostlinách, mnozí ze zákazníků odmítají a
pídí se po jejich koncentrované formě v prášcích a výtažcích.
Kromě klasických vitamínů, multivitamínů a vitamínových doplňků
jsou to např. antioxidanty z mnoha domácích i exotických
rostlin. Pro prodej na regálové ploše v shopu čerpačky mají
několik podstatných nevýhod: jednak jde o jejich kratší expirační
lhůty a rovněž kombinace drobného balení a vysoké ceny svádějí
v českých podmínkách ke krádežím. V sousedním Německu a
Rakousku jsou podobné specializované vitríny samozřejmou
záležitostí, včetně nabídky některého dalšího, volně prodejného
farmaceutického zboží. V Rakousku nás na frekventované trase
milovníků lyží směrem na Innsbruck zaujala prodejní akce a
ochutnávka česnekového extraktu v podobě olejových tobolek.
Součástí akce na OMV a propojené sousední "Autobahnraststätte" byl
i prodej klasické, vonící česnečky, která šla neuvěřitelně na
odbyt! O samoobslužném výběru dalšího ovoce, zeleniny a ovocných
šťáv ani nemluvě a tak jsme si posteskli, že u nás máme stále co
dohánět hlavně v nápaditosti, jak oslovit zákazníky.
Žvýkání příznivě ovlivňuje zdraví i
pokladnu
Bylinné, proti kouření, dětské, dentální, energetické a desítky
dalších, převážně pravdivých přívlastků - taková je dnes nabídka
žvýkaček a neznáme jedinou pokladní zónu, kde by toto zboží nebylo
zastoupeno. Osvěžuje nejen dech, ale i pokladnu každé pumpy a navíc
je vše v souladu se zdravotními důvody, proč žvýkat! Nabídka
osvědčených a spolehlivých dodavatelů žvýkaček je nezměrná ve všech
cenových relacích, často s řadou benefitů - stačí pohled na
jejich internetové stránky a katalogy.
Výzkumy zdravotníků ukázaly, že je žvýkačka výborná na paměť,
snížení stresu, zvýšení soustředění i zlepšení trávení. Žvýkání mj.
snižuje neovladatelné chutě na jídlo, takže je výborným pomocníkem
při shazování zimních kil. Psychologové jsou přesvědčeni, že
obyčejné žvýkání může mít vliv na zlepšení paměti a zvýšení
tvůrčích a myšlenkových schopností. Nedávný výzkum zjistil, že
studenti, kteří žvýkali při písemných zkouškách ve škole, dosáhli
lepších výsledků než ti, kteří žvýkačku neměli. Osloví-li tedy
aktivní prodavač - psycholog řidiče s tvrzením, že se mu se
žvýkačkou v puse bude lépe řídit, má určitě pravdu a můžeme mu
dodat i další prodejní argumentaci: Aktivace žvýkacích svalů,
ovlivňuje i aktivaci paměti. Žvýkání žvýkačky nepřímo prokrvuje
svaly v okolí mozku, ba co víc, zvyšuje přítok krve do mozku o 25
až 40 procent. Navíc se žvýkáním zvyšuje tepová frekvence, která
zlepšuje dodávku kyslíku do mozku a tím zlepšuje myšlenkové
schopnosti. Žvýkání zrychluje srdečný tep a krevní tlak tak, že se
přitom probouzí zároveň levá i pravá hemisféra mozku. Proto se
zlepší soustředění, paměť a mizí ospalost. Lékaři a psychologové se
domnívají, že žvýkání vede k relaxaci, může uvolňovat či
snížit nervové napětí a příznaky stresu, jako je frustrace a
podráždění typické pro přechod ročního období. Žvýkačka má i
množství jiných zdravotních výhod. Čistí zuby, zabraňuje vzniku
zubního kazu, chrání před zánětem středního ucha a dokonce je
výborná na kinetózu - dokáže zabránit zvracení a nevolnosti při
jízdě autem či autobusem. To vše jsou silné argumenty, které je
možné při nabídce a prodeji směle využívat!
Bez kofeinu to nejde?
Nejde. Všechny obchodní i zdravotní průzkumy nakonec ukazují, že
spotřeba kávy, dalších potravin a potravinových doplňků, stejně
jako nápojů s kofeinem, jako jsou např. energy drinky a coly,
prokazuje stálý růst. Všechny tyto výrobky lze považovat za
oblíbené a dobře prodejné životabudiče a čas od času o nich
samostatně informujeme. Samotná káva je ale ještě něco víc! Kultura
pití kávy neuvěřitelně vzrostla a mnohé čerpací stanice se svými
bistry, kávovými bary a sofistikovanými kávovými automaty jsou
stále častěji oblíbenými místy právě kvůli kávě. Káva přináší nejen
mimořádný zisk, ale doslova ovlivňuje atmosféru i změny interiérů
těch čerpacích stanic, které sázejí na co nejdelší pobyt zákazníků
v jejich prostorách. Stávají se více otevřené, vstřícné,
přehledné, bez různých příček či vysokých regálů vytvářejících
nepřirozené trasy, které zákazníci podvědomě odmítají, protože je
nutí k něčemu, co jim jde proti srsti a co nechtějí. Zákazníky
naopak lákají pocitem, že všechno, co vidí hned od vstupu, je tu
pro ně, vstřícnost otevřeného prostoru umocňuje vstřícnost
personálu a… a ta vůně kávy navíc!
Víc se usmívat
Energii pro řidiče a osádky vozů může dodat už jen samotný pobyt
na ČS. Na začátku stačí pěkné, čisté toalety a umývárny. Úleva na
toaletách, opláchnutí obličeje a rukou bez pocitu štítivosti,
včetně možnosti osušení má vždy pozitivní efekt. Tady jsou
neuvěřitelné rezervy! Co je zákazníkům platná cedulka o pravidelné
údržbě toalet i s podpisem personálu, když chybí toaletní
papír, prkénko nebo nejdou zavřít dveře. Na druhé straně
z praxe známe toalety na pumpách, které nemají ani
vícehvězdičkové hotely. Takový zážitek rázem z člověka shazuje
zátěž ujetých kilometrů, zlepší jeho náladu a věřte, že zvýší i
chuť k nějaké té útratě navíc! Jarní období - pokud je
s hřejivými paprsky slunce - láká i k posezení
v pergolách či předzahrádkách, které stojí za to otevírat co
nejdříve. Stejně tak je to i s hřišti pro děti nebo
odpočivnými zónami pro dospělé. Obyčejná hrazda pro dva tři vzpory,
místo na pár kliků či protažení těla může být na dohled dětským
prolézačkám a jde vždy v podstatě o levnou, ale účinnou
atrakci a důvod, proč u takové pumpy hodně lidí plánovaně
zastaví.
Energii i pro pumpaře
Nastupuje jaro, krize pokračuje. Právě hospodářská mizérie by
měla nutit vedoucí a provozní personál na pumpách k hledání a
realizaci způsobů, jak zákazníky zaujmout. Je určitě škoda, když
srovnatelné a mnohdy daleko lepší pumpy s modernějším zázemím,
než mají naši jihozápadní sousedé, "sklouzávají" do jakéhosi
diskontu s jediným cílem, aby řidič natankoval a vypadl. O
šesták větší výdělek z vyšší výtoče podivně levnějšího paliva
je cesta do pekel. Například na čerpací stanici "ONO"
v Nýřanech sice lidé rádi tankují před cestou za hranice, ale
na záchod či na kafe tam jdou jen se sebezapřením a odporem. Ve
srovnatelných a průhledných provozních podmínkách rozhodně vyhrají
pumpy, kde komplexní péče a vstřícnost k potřebám osádek vozů
má svoji stabilní a vzrůstající tendenci. Je to mj. příležitost i
pro menší řetězce a solitérní čerpací stanice, jejichž majitelé
vesměs s větším nasazením lépe zvládají údržbu a rozvoj svého
majetku, kdy cesta od dobrého nápadu k jeho uskutečnění je
vždy rychlejší než u velké konkurence, kde zatím vesměs jen
opisovali. Všem, kteří to nevzdávají, přejeme hodně energie.

Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmedia