20. 1. 2016
Ropa měsíc co měsíc zlevňuje. Vlivem toho by mělo
docházet k poklesu cen benzínu, nafty a také leteckého paliva.
Nákladní letečtí dopravci se touto logikou však neřídí. Jejich
palivové příplatky klesají pomaleji než cena paliva na trhu. Letos
byl povinný příplatek navíc využit k tichému zdražení cen
přepravy.

Palivový příplatek hraje v mezinárodní letecké
přepravě zboží významnou roli. Má značný vliv na cenu zásilky a
slouží především ke kompenzaci pohybu ceny ropy na světovém trhu.
Zaveden byl v dobách, kdy cena ropy procházela velmi
turbulentním obdobím. Zdražování ropy musely společnosti určitým
způsobem kompenzovat, nechtěly však tuto proměnnou promítat do ceny
svých služeb a neustále měnit své ceníky. Proto byl zaveden povinný
palivový příplatek. Ten se upravuje podle předem definovaných
parametrů, které si stanovuje každý dopravce. Nejčastěji se
odvozuje od měsíčních průměrných spotových cen leteckého paliva
typu jet fuel, případně na základě ceny barelu ropy na trhu.
Zatímco ve druhé polovině roku 2015 cena leteckého
paliva každý měsíc pravidelně klesala, palivový příplatek
v letecké nákladní dopravě se měnil velmi pozvolna. Příplatek
stanovují interně nastavené indexy. Dopravci se jimi řídí, ale
používají vysoké mezní hodnoty, a tak se výše palivového příplatku
mění až při větším výkyvu ceny leteckého paliva. Index přitom
pracuje s prodlevou. Například pro stanovení palivového
příplatku v lednu se použije průměrná měsíční cena paliva v
listopadu. Proto cena palivového příplatku v daném měsíci
nereflektuje aktuální vývoj cen leteckého paliva. Výsledkem je, že
cena za přepravu zboží je neadekvátní vůči ceně ropy, respektive
paliva.
V loňském roce si titul dopravce
s nejnižším palivovým příplatkem vysloužila společnost Fedex,
která k ceně přepravy zásilky připočítala průměrně 11,04 %.
Následována byla společnostmi UPS (11,21 %), DHL (11,38 %) a TNT
(14,35 %). Průměrná cena palivového příplatku všech společností za
rok 2015 činila 11,99 %.
Od května do prosince 2015 cena letecké paliva klesla
o 70,89 %, ale cena palivového příplatku pouze o 1,25 % (jde o
rozdíl z průměru palivových příplatků dopravců DHL, Fedex, TNT a
UPS od května do prosince). Nejnižší cena leteckého paliva byla
zaznamenána v prosinci (1,08 USD za galon). I přesto však
nejnižší palivový příplatek za rok 2015 padl již v říjnu, kdy
ho společnost Fedex stanovila na 9 %. Průměrná cena leteckého
paliva v roce 2015 dosáhla úrovně 1,53 USD za galon. Kopíruje
vývoj ceny severomořské ropy Brent, která se na konci roku
obchodovala pod 38 USD za barel a aktuálně se pohybuje na úrovni 29
USD..
Dopravci vývoj ceny leteckého paliva sledují, ale
odpovídají na něj velmi pomalu: Aktuálně změnu provedla společnost
DHL, která pro letošní rok pozměnila svůj index metody výpočtu
palivových příplatků. Její mezní hodnoty jsou nyní poloviční a mají
lépe reflektovat vývoj ceny paliva. Zároveň však došlo k upravení
výše příplatku, a to směrem nahoru, díky čemuž došlo ke zdražení
přepravy i přesto, že cena paliva klesá. Zatímco podle původního
indexu by palivový příplatek v lednu 2016 činil 9 %,
podle nového je to 11 %. Index tak nejen nereflektuje aktuální
vývoj ceny paliva, ale místo toho, aby došlo k razantnímu
snížení cen za přepravu, jsme se naopak dočkali jejího
zvýšení.
Zdroj: Smartex