1. 9. 2014
Každá čerpací stanice je ze své podstaty velmi rušné
místo, což s sebou přináší velké množství potenciálních rizik,
jelikož se na poměrně malé ploše pohybují chodci i motorová vozidla
a zároveň se zde vyskytují hořlavé látky.

HSSE - Komplexní systém prevence a řešení
problémů
Pro zajištění bezproblémového průběhu rutinních aktivit včetně
krizových situací jsou hlavním předpokladem dodržování základních
pravidel bezpečnosti a kvalifikovaný personál čerpací
stanice.
Nebezpečí na čerpací stanici potenciálně vytváří celá řada
vnitřních i vnějších faktorů, může se například jednat
o přepadení, požár, odjezd zákazníka bez placení, úraz či
standardní operace jako například pravidelné doplňování pohonných
hmot z cisterny. Zaměstnanci čerpací stanice proto musí být
připraveni adekvátně reagovat na opakující se rutinní i nahodilé
situace, aby byla zajištěna bezpečnost zákazníků i obsluhy. Proto
se řada dnešních provozovatelů čerpacích stanic snaží své
zaměstnance řádně proškolit, aby si osvojili nejen pracovní
postupy, ale také legislativu a v neposlední řadě i řešení
krizových situaci, které mohou nastat.
Podmínkou úspěšného zvládnutí běžných i krizových stavů je širší
rámec pravidel a postupů, který se skrývá pod anglickou zkratkou
HSSE (Health, Safety, Security, Environment). Jde o komplexní
politiku firem provozujících čerpací stanice zaměřenou na
bezpečnost, ochranu zdraví a životního prostředí. Zásadní je
samozřejmě její nastavení a praktická realizace v souvislosti
nejen s řešením již nastalých problémů, ale hlavně
s jejich prevencí. Zahrnuje mimo jiné prvky jako pravidelný
reporting a jeho vyhodnocování, systém tréninků a školení
či speciální informativní materiály (např. bezpečnostní karty
personálu). Aktivní zapojení zaměstnanců přináší snadnější
identifikování hlavních rizik na základě každodenních zkušeností
při provozu čerpací stanice.
Standardizace procesů pro omezení rizik
Čerpací stanice je místem interakce velkého množství lidí, které
je nutné efektivně kontrolovat a koordinovat. V jejích
prostorách se pohybují zákazníci, personál a také dodavatelé. A
právě posledně jmenovaní se často starají o realizaci různých
prací souvisejících s údržbou. Právě oni představují významný
rizikový faktor, se kterým je třeba počítat. Vždy by tedy měla
být vytvořena standardní procedura, ideálně formou formulářů, jež
usnadní komunikaci všech zúčastněných stran. V jejím rámci
dodavatel prostřednictvím zodpovědného zaměstnance čerpací stanice
informuje provozovatele o druhu a rozsahu připravovaných prací. To
zahrnuje úvodní informační avízo, analýzu rizik a konečné
získání povolení k pracím. Zároveň musí být i vykonavatel
prací seznámen se všemi riziky a pravidly při realizaci činnosti na
čerpací stanici (např. zabezpečovací prvky, nošení břemen, ochranné
pomůcky aj.).
Neméně důležitá oblast je dodržování hygienických standardů,
zejména v oblasti potravin. Základní rozsah požadavků určuje
legislativa České republiky, nicméně přenesení do praxe a případná
opatření nad rámec povinnosti jsou v režii provozovatele a
zaměstnanců čerpacích stanic. Nastavení jasných postupů a
kontrolních mechanismů napomáhá zaměstnancům zajistit dodržování
standardů v celém procesu od doručení zboží, jeho kontrolu,
skladování, kontroly teplot a expiračních lhůt až k momentu
prodeje zákazníkovi. Zatímco ze zákona je požadována kontrola zboží
2x za den, například v sítí čerpacích stanic Shell probíhá 3x
denně pro eliminaci jakéhokoli selhání.
Lidský faktor jako základ úspěchu
Předpokladem efektivní koordinace všech procesů je kvalifikovaný
lidský faktor. Zaměstnanci čerpacích stanic potřebují celou řadu
vědomostí i dovedností, aby mohli účinně přispívat k zajištění
bezpečnosti. Každý nový zaměstnanec absolvuje vstupní kurz a tento
základ dále aktualizovat a rozšiřovat. Jeho pilířem jsou
samozřejmě školení plynoucí z české legislativy. Nadstavbu si
pak provozovatel čerpacích stanic určuje sám. Mohou sem patřit
speciální školení, praktické kurzy nebo informační materiály.
V rámci prevence je proto důležité mít propracovaný systém
pravidelného školení, který přispěje k maximálnímu bezpečí
všech, kteří se na čerpací stanici pohybují.
Nejen teorie, ale i praxe
Velmi užitečnou součástí HSSE je obohacení vzdělávacího systému
zaměstnanců o praktické, interaktivní prvky. Společnost Shell
například na vybraných čerpacích stanicích pravidelně organizuje
vzdělávací akce ve spolupráci se záchranáři, zdravotníky, hasičským
sborem či policií. Jejich součástí jsou i kurzy první pomoci,
díky nimž může personál čerpacích stanic Shell duchapřítomně
zareagovat, když jde o ohrožení života, a poskytnout tak základní
rychlou pomoc.
Autor: PR ČAPPO, Zdroj: PETROLmedia