Personál jako klíčový faktor pro bezpečnost

Každá čerpací stanice je ze své podstaty velmi rušné místo, což s sebou přináší velké množství potenciálních rizik, jelikož se na poměrně malé ploše pohybují chodci i motorová vozidla a zároveň se zde vyskytují hořlavé látky.

Bezpečnost na ČS

HSSE - Komplexní systém prevence a řešení problémů

Pro zajištění bezproblémového průběhu rutinních aktivit včetně krizových situací jsou hlavním předpokladem dodržování základních pravidel bezpečnosti a kvalifikovaný personál čerpací stanice.
Nebezpečí na čerpací stanici potenciálně vytváří celá řada vnitřních i vnějších faktorů, může se například jednat o přepadení, požár, odjezd zákazníka bez placení, úraz či standardní operace jako například pravidelné doplňování pohonných hmot z cisterny. Zaměstnanci čerpací stanice proto musí být připraveni adekvátně reagovat na opakující se rutinní i nahodilé situace, aby byla zajištěna bezpečnost zákazníků i obsluhy. Proto se řada dnešních provozovatelů čerpacích stanic snaží své zaměstnance řádně proškolit, aby si osvojili nejen pracovní postupy, ale také legislativu a v neposlední řadě i řešení krizových situaci, které mohou nastat.
Podmínkou úspěšného zvládnutí běžných i krizových stavů je širší rámec pravidel a postupů, který se skrývá pod anglickou zkratkou HSSE (Health, Safety, Security, Environment). Jde o komplexní politiku firem provozujících čerpací stanice zaměřenou na bezpečnost, ochranu zdraví a životního prostředí. Zásadní je samozřejmě její nastavení a praktická realizace v souvislosti nejen s řešením již nastalých problémů, ale hlavně s jejich prevencí. Zahrnuje mimo jiné prvky jako pravidelný reporting a jeho vyhodnocování, systém tréninků a školení či speciální informativní materiály (např. bezpečnostní karty personálu). Aktivní zapojení zaměstnanců přináší snadnější identifikování hlavních rizik na základě každodenních zkušeností při provozu čerpací stanice.

Standardizace procesů pro omezení rizik

Čerpací stanice je místem interakce velkého množství lidí, které je nutné efektivně kontrolovat a koordinovat. V jejích prostorách se pohybují zákazníci, personál a také dodavatelé. A právě posledně jmenovaní se často starají o realizaci různých prací souvisejících s údržbou. Právě oni představují významný rizikový faktor, se kterým je třeba počítat. Vždy by tedy měla být vytvořena standardní procedura, ideálně formou formulářů, jež usnadní komunikaci všech zúčastněných stran. V jejím rámci dodavatel prostřednictvím zodpovědného zaměstnance čerpací stanice informuje provozovatele o druhu a rozsahu připravovaných prací. To zahrnuje úvodní informační avízo, analýzu rizik a konečné získání povolení k pracím. Zároveň musí být i vykonavatel prací seznámen se všemi riziky a pravidly při realizaci činnosti na čerpací stanici (např. zabezpečovací prvky, nošení břemen, ochranné pomůcky aj.).
Neméně důležitá oblast je dodržování hygienických standardů, zejména v oblasti potravin. Základní rozsah požadavků určuje legislativa České republiky, nicméně přenesení do praxe a případná opatření nad rámec povinnosti jsou v režii provozovatele a zaměstnanců čerpacích stanic. Nastavení jasných postupů a kontrolních mechanismů napomáhá zaměstnancům zajistit dodržování standardů v celém procesu od doručení zboží, jeho kontrolu, skladování, kontroly teplot a expiračních lhůt až k momentu prodeje zákazníkovi. Zatímco ze zákona je požadována kontrola zboží 2x za den, například v sítí čerpacích stanic Shell probíhá 3x denně pro eliminaci jakéhokoli selhání.

Lidský faktor jako základ úspěchu

Předpokladem efektivní koordinace všech procesů je kvalifikovaný lidský faktor. Zaměstnanci čerpacích stanic potřebují celou řadu vědomostí i dovedností, aby mohli účinně přispívat k zajištění bezpečnosti. Každý nový zaměstnanec absolvuje vstupní kurz a tento základ dále aktualizovat a rozšiřovat. Jeho pilířem jsou samozřejmě školení plynoucí z české legislativy. Nadstavbu si pak provozovatel čerpacích stanic určuje sám. Mohou sem patřit speciální školení, praktické kurzy nebo informační materiály. V rámci prevence je proto důležité mít propracovaný systém pravidelného školení, který přispěje k maximálnímu bezpečí všech, kteří se na čerpací stanici pohybují.


Nejen teorie, ale i praxe

Velmi užitečnou součástí HSSE je obohacení vzdělávacího systému zaměstnanců o praktické, interaktivní prvky. Společnost Shell například na vybraných čerpacích stanicích pravidelně organizuje vzdělávací akce ve spolupráci se záchranáři, zdravotníky, hasičským sborem či policií. Jejich součástí jsou i kurzy první pomoci, díky nimž může personál čerpacích stanic Shell duchapřítomně zareagovat, když jde o ohrožení života, a poskytnout tak základní rychlou pomoc.

Autor: PR ČAPPO, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek