5. 6. 2017
Prémiová paliva jsou vždy výsledkem
rozvoje v petrolejářských společnostech a kombinací moderních
výrobních technologií paliv a moderních formulací chemických
aditiv. Vše se děje v souladu s požadavky automobilového
průmyslu, motoristického sportu a benefitů pro
zákazníky.
Motorová paliva dodávaná na trh mají předepsané
povinné parametry kvality dle schválených technických norem
jakosti. Výrobce, dovozce či prodejce je musí vždy splňovat. To je
minimální povinnost vyplývající z legislativy. Čerpací stanice
pak informují zákazníky, jakou evropskou nebo českou normu palivo
splňuje. Je potřeba připomenout, že došlo k mnoha technologickým
změnám ve vývoji motorů, palivových soustav, ale také
v ekologizaci paliv (bezolovnaté benziny, bezsirná paliva,
přítomnost biosložky atd.). Tento vývoj vedl k rozšíření
standardně aditivovaných paliv. Standardně aditivovaná paliva
prodávají členské firmy naší Asociace pod různými obchodními
značkami.
Aditivovaná paliva jsou
standardem
Na většině veřejných čerpacích stanic koupíte
klasický Natural 95 a motorovou naftu, což jsou základní paliva z
rafinerií splňující jakostní podmínky české normy. Vzhledem
k čím dál složitější a sofistikovanější konstrukci motoru,
palivových soustav a vzhledem k ekologickým požadavkům začali
výrobci, resp. prodejci pohonných hmot nabízet standardně
aditivovaná paliva, jež mají lepší vlastnosti, než určuje norma, a
formulace je volena tak, aby motor pracoval v dobré kondici,
úsporně a přitom splňoval požadavky zákazníků na moderní jízdu.
Těmto palivům dali zajímavý a odborně obhajitelný obchodní název,
aby je odlišili od standardních pohonných hmot. V dnešní době
se pak řada parametrů dá ověřit jak laboratorními zkouškami, tak
motorovými testy. Formulace aditiv je volena tak, aby zajistila
vyšší úroveň užitných vlastností. Zákazník by měl poznat určité
benefity např. v nižší spotřebě, čistotě palivové
soustavy, nižších nákladech na údržbu i vyšším výkonu. ČAPPO i
jednotlivé členské firmy využívají každé odborné příležitosti a na
různých odborných akcích prezentují kvalitu vyráběných a
prodávaných standardně aditivovaných paliv na domácím trhu. V
hodnocení za uplynulé tři roky 2014, 2015 a 2016 v rámci
celostátního monitoringu kvality paliv dosahují členské firmy ČAPPO
pouze 0,2 %-0,3 % drobných neshod. Některé společnosti, které jsou
členy ČAPPO, pracují v dobrovolném systému Pečeť kvality.
V tomto případě nezávislá akreditovaná laboratoř pravidelně
kontroluje paliva na čerpacích stanicích, a pokud je vše
v pořádku, je na výdejním stojanu umístěna samolepka
s nápisem "Pečeť kvality". I tohle je spolehlivý signál pro
motoristy, že paliva jsou v pořádku.
Vedle toho se naše jednotlivé profesionální
firmy opírají při formulaci potřebné aditivace o vlastní vývoj,
úzkou spolupráci s automobilovým průmyslem, motoristickým sportem a
aditivářskými společnostmi a tato formulace je vždy podložena
odbornými testy v laboratořích a motorových zkušebnách, které
jsou prezentovány zejména v odborných časopisech,
marketingových kampaních a na letácích na čerpacích
stanicích.
Jako šaty ušité v módním
salonu
Současné trendy ve vývoji automobilových motorů
charakterizuje záměr maximalizovat výkon, snižovat spotřebu,
snižovat emise a používat špičkové elektronické systémy palivových
soustav. To vše vyžaduje dokonalou péči o motor a palivovou
soustavu, což se pak nutně promítá do požadavků a zvýšených nároků
na kvalitu a užitné vlastnosti paliv.
Zlepšování kvality paliv technologickou cestou
v rafineriích má omezené možnosti. I když palivářský sektor
udělal velký pokrok v ekologizaci paliv (jen znovu připomínáme
odstranění olova, snížení obsahu síry, benzenu a aromátů a
maloobjemový přídavek biosložek). Některé užitné vlastnosti paliv
pak paliváři zlepšují méně nákladnou cestou složitých technologií a
tou je aditivace. Jejich dávkování do paliva zatěžuje celkovou
emisní bilanci nevýznamně. I to je další přidaná hodnota
petrolejářského oboru v ekologizaci
paliv.
Proto paliváři, a tedy i řada členských firem
naší Asociace nabízejí trhu nadstandardně aditivovaná paliva
s chráněným obchodním názvem a marketingovou, odbornou
kategorií - prémiová paliva. Jednotlivé firmy pak odbornými testy,
články vysvětlují závěry zkoušek, benefity a ekonomické přínosy pro
zákazníky, motory a palivové systémy. Prémiové druhy paliv svým
složením zlepšují parametry paliva nad rámec platných technických
norem. K nim dnes přistupuje řada nových motorových zkušebních
metodik, které dokážou na zkušebním benzinovém motoru ověřit
čisticí schopnosti paliv. Použitá metoda "Dirty-Up & Clean-Up"
(znečisti - vyčisti) spočívá v jednoduchém principu, kdy je motor
provozován s jedním palivem (zpravidla běžným) a následně s druhým
(aditivovaným).
Prémiové druhy paliv jsou šité na míru jako
kvalitní oblek. Jsou komplexně doplněny potřebnými druhy chemických
aditiv tak, aby motor pracoval v té nejlepší kondici s
maximálním výkonem, s nízkou spotřebou a aby byly chráněny všechny
důležité části motoru a palivové soustavy.
Užitečných vlastností je celá
řada
Preferovaných, a tedy nadstandardně vylepšených
vlastností u prémiových druhů je dnes celá řada. Mezi priority
patří ty vlastnosti, které jsou výsledkem vlastních výzkumů,
spolupráce s automobilovým průmyslem, výrobci palivových
systémů i řidičů a jsou ekonomickým a ekologickým
přínosem.
Benzinové i naftové prémiové druhy díky
čisticím složkám aditiv odstraňují karbonové úsady, následně
udržují v čistotě ventily, vstřikovače a spalovací prostor.
Další zbraní prémiových paliv bývá vyšší oktanové číslo (u benzinů)
nebo cetanové číslo (u nafty). Součástí nových moderních formulací
jsou dnes speciální mazací přísady, které výrazně snižují třecí
ztráty. Tento mazací efekt zvyšuje výkon a v kombinaci
s vysokým oktanovým nebo cetanovým číslem snižuje spotřebu.
Mezi prémiové parametry se pak řadí i výrazně lepší nízkoteplotní
vlastnosti motorových naft v parametru filtrovatelnosti, a to
v pásmu od -25 až do -35°C. U prémiových druhů bývá posílena i
ochrana proti rezivění.
V letech 2014-2017 se vývoj v kategorii
prémiových paliv pozitivně projevil v jejich rostoucí
poptávce. Kolekce prémiových druhů je standardně součástí nabídky
velkých petrolejářských společností a má řadu příznivců, neboť jim
splňuje náročné požadavky na moderní jízdu a bezporuchový
provoz.
Autor: Václav Loula, Zdroj: PETROLmagazín č. 2/2017