19. 7. 2017
Na čerpacích stanicích v Česku se
začne objevovat nové značení pohonných hmot, které je důsledkem
bruselské směrnice o zavádění infrastruktury pro alternativní
paliva. Cílem je sjednotit označování různých druhů pohonných hmot
ve všech členských státech EU.

Čekání na českou normu
Nová evropská norma EN16942, která nedávno
vešla v platnost, zavádí jednotné značení motorových paliv
napříč celou EU. Po členských státech se pak požaduje, aby je
zavedly do 24 měsíců. V Česku je proto potřeba samozřejmě
vytvořit odpovídající legislativní rámec. Proto byl návrh české
normy předán Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní
zkušebnictví. Měl by vyjít v květnu s účinností od června a během
jednoho roku se objevit na všech čerpacích stanicích.
Tím se tato záležitost posune k majitelům a
provozovatelům čerpacích stanic, pro které bude výroba nálepek
samozřejmě znamenat jisté zvýšení nákladů. Ty budou odvislé od
velikosti sítě a použitého materiálu k jejich výrobě. Experti
se však domnívají, že do ceny pohonných by se to promítnout
nemělo.
Nové značení by se pak mělo začít objevovat i
na víčkách nádrží automobilů, takže pozorný řidič by tím neměl být
nijak překvapen a neměl by se zmýlit. Navíc by měl bezpečně vědět,
jaký nejvyšší podíl biosložky může do svého vozu bez obav
natankovat. Pokud budete mít od výrobce vozu na víčku nádrže třeba
nálepku B30, budete vědět, že napříč Evropou si můžete do vozu
natankovat jakoukoliv naftu označenou B30 a nižším číslem.
Logické a jednoduché
Princip nového značení paliv je docela
jednoduchý a nepostrádá logiku. Pro každé palivo je určen určitý
geometrický tvar. U paliv, kde je základem benzín, to bude kruh,
naftu bude symbolizovat čtverec a plynná paliva čtverec otočený o
45°. V rámečku odpovídajícího tvaru pak bude zkratka podílu
biosložky v procentech. Jelikož do benzínu se přidává ethyl alkohol
- etanol, bude u tohoto paliva vždy písmeno E, u nafty to bude
písmeno B. Současný benzín Natural ponese označení E5, standardní
motorová nafta B7. Postupně by se na trh měla dostat další paliva
na bázi benzínu s vyšším obsahem etanolu nebo bionafty jako
E10 a B10, vysokoobsahová biopaliva jako B30, B100 nebo E85 se
rovněž nemění. U plynných paliv bude v příslušném obrazci
zkratka CNG, LPG nebo LNG, popřípadě H2 v případě vodíku, což
je u nás ještě hudba budoucnosti. "Logika grafického značení je pro
motoristy jednoduchá, a proto očekávám, že bude veřejností
přijata bez problémů," myslí si Václav Loula, který je předsedou
komise pro paliva v rámci ČAPPO.
Marketingová jména paliv norma
nezakazuje
Nové zkratky pro pohonné hmoty rozhodně nemají
nahrazovat stávající zaběhnuté označení Natural 95, nafta nebo
diesel, na které jsou zákazníci zvyklí. Norma zároveň nezakazuje
ani další marketingové názvy, které dnes firmy používají zejména u
prémiových paliv s aditivy. I když právě tohle je možná důvod, aby
se značení paliv sjednotilo, protože spotřebitelé se v záplavě
obchodních značek Evo, V-Power, Verva, Efecta, Optimal nebo
MaxxMotion pomalu přestávají orientovat a u pumpy pak musejí
rozlousknout hádanku, jaké palivo se pod efektním názvem vlastně
skrývá. Stejně tak se nepodařilo prosadit, aby byly pro určité
druhy pohonných hmot závazné barvy, jako například černá pro naftu
a zelená pro benzín. V tomto ohledu mají provozovatelé
čerpacích stanic i nadále volnou ruku.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín č. 2/2017