Plyn má do Evropy proudit přes chorvatský ostrov Krk

Dlouhá léta Chorvaté o terminálu na dovoz zkapalněného zemního plynu (LNG) na ostrově Krk mluvili jako o "městské legendě". Tedy jako o projektu, o němž se dlouho uvažuje, ale realizace je v nedohlednu. Nyní je vše jinak.

LNG Terminal Krk Chorvatsko
Vizualizace projektu LNG terminálu na ostrově Krk, který by měl stát 640 mil. eur. Záhřebská vláda doufá, že polovinu zaplatí EU

Poté, co ruský prezident Vladimir Putin oznámil zrušení plánovaného plynovodu South Stream, který měl přivádět plyn z Asie přes Bulharsko, Srbsko a Maďarsko do Rakouska, evropské vlády začaly horečně hledat alternativu.
Řešením je roky plánovaný terminál ležící v severní části Jaderského moře. Jednak obchází nestabilní Ukrajinu, jednak současně umožní Evropě snížit svoji energetickou závislost na Rusku.
Právě krach South Streamu označil chorvatský ministr pro regionální rozvoj Branko Grčić za "impulz pro rychlejší výstavbu LNG terminálu". Podobně hovoří i analytici. "Všichni tento terminál nyní považují za zázračnou zbraň," říká Attila Holoda, analytik poradenské firmy Aurora Energy.
Zásobování terminálu zajistí tankery, které budou dovážet zkapalněný zemní plyn z Kataru, Alžírska nebo třeba USA. Na Krku pak bude LNG opět převeden do plynného skupenství. Plynovody ho pak budou z Chorvatska distribuovat dále, do Rakouska, Maďarska, Slovinska a dalších zemí Balkánu.
Nyní chce Záhřeb vypracovat novou studii o proveditelnosti. Tamní ministr hospodářství Ivan Vrdoljak odhaduje, že terminál by mohl být hotov v roce 2019 či 2020. Jeho kapacita bude čtyři až šest miliard metrů krychlových ročně. Toto číslo se ale ještě může zvýšit.
Chorvatská vláda nyní hledá peníze na realizaci terminálu. Odhaduje se, že celkové náklady na jeho výstavbu se budou pohybovat kolem 640 milionů eur. To ale není konečný účet. Projekt počítá i s výstavbou další infrastruktury a distribučních plynovodů, což vyjde na 440 milionů eur.
A to je pro Chorvatsko, které se již šest let potácí v hospodářské recesi, příliš mnoho. Záhřeb proto doufá, že zhruba polovinu peněz poskytne Evropská unie, například z investičního balíčku, který nedávno představil šéf evropské exekutivy Jean?Claude Juncker.
Stavbě terminálu hrají do karet i další okolnosti. Vláda premiéra Zorana Milanoviče chce z Chorvatska vytvořit významného energetického hráče. Výstavba terminálu není jedinou prioritou vlády v tomto sektoru. Nedávno Záhřeb vypsal soutěž na prodej koncesí na výzkum a možnou těžbu ropy a zemního plynu v Jaderském moři. Do ní se podle chorvatského tisku zapojilo hned několik světových koncernů, namátkou italský Eni nebo Chevron z USA. Své favority plánuje chorvatské ministerstvo hospodářství představit během několika týdnů.

Autor: Simone Radačičová

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek