7. 1. 2019
Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) pokračují
v budování elektromobilní části své flotily. Čtveřici nových
elektromobilů a stejný počet dobíjecích wallboxů dodá provozovateli
plzeňské MHD společnost ČEZ ESCO. Ta pro oblast elektromobility
nabízí širokou paletu souvisejících služeb a produktů pro firmy,
municipality a kraje.

"Elektromobily jsou ideálním prostředkem do měst.
Nevypouštějí škodliviny a jsou zároveň tiché, takže snižují
dopravní hluk. Chceme jít v zavádění elektromobilů příkladem i
dalším firmám a subjektům v našem městě i celém regionu,"
uvedl Jiří Ptáček, dopravně provozní ředitel PMDP, a dodává: "Jako
jeden z největších českých dopravních podniků využíváme
každodenně elektrickou trakci v podobě tramvají a trolejbusů
k přepravě cestujících. Logicky navazující etapou je i
postupné posilování elektrického pohonu v rámci naší flotily
firemních aut."
Zakázka zahrnuje dodání dvojice osobních vozů Nissan Leaf,
dvou elektrododávek Nissan e-NV200 a kvarteta wallboxů -
profesionálních inteligentních dobíjecích stanic. Plzeňský městský
dopravce při financování tohoto nákupu využil dotace z Národního
programu Životní prostředí, který je zaměřen na municipality a jimi
vlastněné společnosti. Ve výběrovém řízení, které PMDP následně po
obdržení grantu vypsaly, zvítězila společnost ČEZ ESCO.
Elektromobily pokryjí běžné jízdy specialistů dopravního podniku po
městě, role elektrododávek bude spočívat v rozvozu "botiček"
instalovaných na auta parkující v rozporu
s předpisy.
"Provoz našich elektroaut zahájíme s dobíjením pomocí
tzv. wallboxů, tj. pomalého dobíjení v místě jejich obvyklého
stání v prostorách podniku. Budoucnost vidíme ve zřizování
dobíjecích míst s vyšším výkonem a ve veřejném prostoru, např.
na frekventovaných parkovištích, P+R, P+G, u obchodních center
atd.," říká Jiří Kohout, vedoucí dopravního oddělení PMDP, a
dodává: "Z projektu ZeEUS máme zkušenost, že problémem mohou
být vysoké platby nabíjecího místa za rezervovaný příkon. Drahá
elektřina by v takovém případě nebyla pro nás ani uživatele
atraktivní. Proto uvažujeme zřizovat takové nabíječky poblíž
tramvajových a trolejbusových tratí, kde mohou být napájeny přímo
z trakce. Byla by to skvělá synergie, cenově dostupné řešení a
navíc by odpadl problém s budováním přípojek."
"Zájem Plzeňských městských dopravních podniků o
elektromobilitu registrujeme už delší dobu," říká Petr Ouška,
ředitel úseku veřejná správa a komerční subjekty ČEZ ESCO.
"Předpokládaný denní nájezd dodávaných vozů činí zhruba 100 km po
Plzni a nejbližším okolí. Jde přesně o ten typ provozu, kdy užívání
elektromobilů dává největší smysl."
Společnost ČEZ ESCO v oblasti elektromobility
nabízí širokou paletu souvisejících služeb a produktů pro firmy,
municipality a kraje. Jde například o návrh a instalaci dobíjecích
stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro
dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo
wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ ESCO nabízí
realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy
konceptu elektromobility pro jednotlivá města a regiony.
Elektromobily dodané společností ČEZ ESCO momentálně jezdí
v ulicích a po silnicích Prahy, Ostravy, Ústeckého kraje,
Mariánských Lázní, Nového Jičína a v dalších lokacích.
Skupina ČEZ v současnosti provozuje nejrozsáhlejší
síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily v České
republice - vedle téměř 80 rychlodobíjecích stanic je řidičům
k dispozici i zhruba šedesátka tzv. stanic normálního
dobíjení. Část sítě vzniká v rámci projektu "EV Fast Charging
Backbone Network Central Europe" za prostředky z evropského
grantového programu CEF. Při využívání celé sítě dobíjecích stanic
se uživatel před dobíjením identifikuje jedinečnou RFID
kartou.
V České republice je v současnosti
registrováno už více než 2000 elektromobilů. Loni přibylo 400 vozů
na elektrický pohon, letos jen do konce listopadu dalších 635
elektrických aut. Podobně jako v dalších vyspělých zemích
Evropy, i v u nás se elektrická auta stávají běžnou součástí
zejména městského provozu. To se promítá do všech oblastí
týkajících se prodeje a servisu elektromobilů. Odhady dalšího
vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích
v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Postupný pád
největších bariér (omezená nabídka elektromobilů, jejich vysoká
cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická
zkušenost) a v kombinaci s podpůrnými opatřeními
(bezplatný vjezd do center měst, parkovacích zón, jízda
v pruzích pro MHD, atd.) by měl znamenat rychlé dosažení
podílu 20 % na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých
užitkových vozů v ČR.
Autor: TZ, Zdroj: ČEZ