6. 3. 2014
Mycí linka u čerpací stanice OMV v Praze u Jižní
spojky je v provozu sedmý rok. Díky důsledné údržbě spolu
s prediktivním servisem nejenže bezproblémově pracuje, ale
navíc na první pohled vypadá doslova stále jako nová.

Montovaná mycí hala
Komplex mytí a údržby vozidel je u čerpací stanice OMV vybudován
jako solitérní objekt posazený společně s restaurací
McDonald´s do areálu vnitroměstské odpočívky u jedné
z nejfrekventovanějších komunikací v Praze - Jižní
spojky. Podlouhlá mycí hala není zděná, ale montovaná. Nosná žárově
pozinkovaná ocelová konstrukce je opláštěna včetně stropu/střechy
panely Kingspan, jejichž ocelový povrch je potažený houževnatým
plastem. Ve výsledku je celý skelet budovy ze všech stran zvenku a
především zevnitř lehce omyvatelný a nanejvýš vhodný pro těžký
mokrý provoz. V zadním traktu je technologická místnost
s čistírnou odpadních vod, sklad chemikálií pro mytí a údržbu
a konečně i prostor pro průběžné uskladnění odpadů z celého
areálu čerpací stanice.
V přední frontě podél myčky jsou 4 stání pro drobnou
samoobslužnou údržbu a čištění vozidel s vysoce výkonnými
vysavači na dvou refýžích společně s oklepávačem autokoberečků
a airfixy s nastavitelným tlakem pro huštění pneu. Ty jsou
připojeny na rozvod stlačeného vzduchu od centrálního kompresoru
umístěného v technické místnosti za myčkou.

Dvouportálová mycí linka
Zkušenějšímu oku odborníka na mytí neujde nadstandardní délka
myčky a nabízí se hned otázka, co se uvnitř skrývá za technologii -
je tam průtahová mycí linka, nebo je v přední části jako
obvykle prostor pro ruční přemytí a v zadní standardní portál
automatické myčky? Ani jedno, ani druhé. Zde je totiž poměrně
ojediněle instalovaný systém dvouportálové myčky s mycím -
mokrým prostorem odděleným roletou od takzvaného suchého provozu,
kde probíhá sušení. V každém provozu pracují v daném
taktu avšak nezávisle na sobě dva samostatné portály. První portál
je mycí a druhý sušicí. Mycí technologie je španělské provenience -
Istobal TAKT M17.
Myčka je vybavena tlakovým přemytím a systémem podlahového
spodního mytí. Při výměně za původní mycí technologii se zvažovalo
osadit myčku vysokotlakým přemytím pracujícím s tlakem 80
barů, ale provozovatel nakonec zvolil systém s nižším tlakem
15 barů. Důvodů bylo hned několik. Na rozdíl od osmdesátibarového
systému, který je sice účinnější při odstraňování hrubých nečistot,
ale pracuje s čistou vodou z řadu, systém patnáctibarový
může pro přemytí využít přečištěnou vodu z recirkulačního
okruhu myčky. Kromě úspory finanční přináší patnáctibarový systém
ještě výhodu dodávky většího množství vody na povrch karoserie, a
tudíž dokonalejší rozmáčení ulpěných nečistot.
Mycí linka s odděleným provozem mytí a sušení pracuje ve
vyšším taktu a nabízí vysokou propustnost, nebo chcete-li vysokou
hodinovou kapacitu umytých vozidel. Další nespornou výhodou
koncepce s odděleným mytím a sušením je lepší účinnost sušení.
To je znát na výsledku osušení ve srovnání s klasickými
myčkami. V případě zimního provozu, kdy jsou vrata mycí linky
uzavřena, je v prostoru sušení zákonitě méně rozptýlené
vlhkosti. K výsledku mytí pak přispívají sekční prosklená
vrata, která se otevírají do stran. Tím nedochází při otevření
k skapávání vody z vrat na umytý vůz jako u klasických
sekčních vrat vyjíždějících nahoru pod strop mycí haly.
Provozovatelé však musí pečlivě dbát při mrazivém počasí na to, aby
během noci nedošlo k přimrznutí segmentů vrat k sobě a
při prvním otevření nedošlo k poškození pohonu. To je ale
ostatně běžná prevence bez ohledu na druh vrat.
Perfektní čistota navozuje pocit vysoké
kvality
Jestli je něčím tato mycí linka výjimečná, pak je to perfektní
čistotou jak technologie, tak mycí haly a okolí. Celý provoz mytí
je zde od roku 2005 a vypadá na první pohled jako nový. Udržet mycí
linku, která navíc používá moderní mycí chemii vyvinutou na bázi
nanotechnologií, je velice obtížné. Hlavním problémem je
odstraňování voskových filmů z veškerých povrchů. Oč více a
účinněji ochraňují povrch karoserie, o to hůře se odstraňují
z mycí technologie a stěn mycí haly. Provozovatel myčky,
Zbyněk Kysilka, proto od samého začátku spolupracuje
s dodavatelem mycí chemie, který mu dodává i účinné prostředky
pro čištění. Po dlouhé době zkoušení se osvědčil prostředek APEX
A-cleen 613. Zbyněk Kysilka společně s pracovníky obsluhy si
sami otestovali i jeho dávkování, které optimalizovalo nejen
náklady na nákup prostředku, ale díky jeho menší koncentraci šetří
i životní prostředí. Bezvadná čistota je ale podle náročného
provozovatele výsledkem důsledné prevence a kontroly. Pracovník
obsluhy, který má celý komplex mytí na starosti, provádí důkladné
čištění dvakrát týdně a pokud se myje více, pak i častěji.
Mycí technologii lze životnost prodloužit nejen údržbou ze strany
obsluhy, ale zejména pravidelným prediktivním servisem. Pak není
divu, že mycí linka má za sebou podle údajů servismanů
z WashServisu 130 000 mytí. Také interval výměny žíňových
kartáčů je poměrně krátký - po 20 000 mytích (obvyklá je výměna po
cca 25 000). Ve výsledku pak mycí linka pracuje nejen spolehlivě,
ale poskytuje zákazníkům velmi dobrý výsledek mytí - což je u
vesměs náročné pražské klientely veliká devíza. OMV v celé
síti stáhla nabídku mycích programů na 3, ale zde zůstaly
z technických důvodů v nabídce 4. Cena za komfortní mytí
přesahuje 200 korun. I přes takto vysokou cenu je jeho podíl na
celkových prodejích myčky celých 30 %. Za tím je nejen spokojenost
zákazníků s kvalitou mytí, ale také aktivní prodej na straně
personálu čerpací stanice.

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia