30. 6. 2014
V polovině roku 2014 je v České republice registrováno
7200 vozidel, které ke svému pohonu využívají stlačený zemní plyn
(CNG).

Podle odhadů společnosti E.ON Energie by jejich počet mohl
koncem roku dosáhnout hranice 8000 tisíc automobilů. S nárůstem
prodaných automobilů se snaží držet krok i provozovatelé plnících
stanic. Koncem loňského roku jich bylo okolo 50, letos by mělo
přibýt dalších 20. Očekává se, že automobily letos spotřebují až 45
mil. m3 plynu, což představuje dvojnásobek oproti
loňskému roku.
"Elektromobilů jsou v České republice řádově stovky a jejich počet
se zvyšuje jen velmi pomalu. U CNG je růst počtu vozidel i
čerpacích stanic významně rychlejší díky lepším ekonomickým
předpokladům této technologie. Vozidla na zemní plyn se u nás
používají v osobní i veřejné přepravě. Populární jsou zejména pro
své nízké provozní náklady a šetrnost k životnímu prostředí,"
vysvětluje Jiří Lachout, odborník na CNG ze společnosti E.ON.
Automobily na zemní plyn byly u nás využívány hlavně ve veřejné
přepravě, nyní se očekává boom osobních automobilů, což zřejmě
způsobí nová verze Škoda Octavia G-Tec, která se začala prodávat od
června. "V současné době evidujeme v systému již 225
závazných objednávek modelu Octavia G-TEC s pohonem na
stlačený zemní plyn (CNG). S ohledem na start prodeje tohoto
specifického modelu, který připadl na 9. 6. 2014, se jedná o skvělý
výsledek. Primárně vnímáme zájem o vůz ze strany firem a státní
správy, evidujeme však již i objednávky ze strany privátní
klientely," potvrzuje P.R. manažer Škody Vítězslav Pelc a dodává:
"V letošním roce, s ohledem na náběhovou křivku modelu, očekáváme v
ČR prodej zhruba 600 až 1000 vozů modelu Octavia G-TEC uzpůsobených
pro provoz na CNG. V dalších letech jsou naše plány ještě
ambicióznější."
Důležitým předpokladem pro úspěch modelu je rychlá návratnost
kupní ceny vozu. Cena CNG modelu Škoda Octavia je v porovnání
s benzínovou verzí vyšší jen o 30 000 Kč, náklady na její
provoz jsou však zhruba poloviční. Při nájezdu 30 000
kilometrů ročně se investice do CNG zaplatí již po pouhém roce
provozu. Podobně rychlá je návratnost také u dalších automobilů
dostupných na českém trhu. Těch se dnes prodává zhruba 35 typů
osobních, dohromady s dodávkami, nákladními vozy a autobusy je
to celkem 65 různých modelů. Největší vozové parky v Česku
čítají už 500-700 CNG vozidel.
Rostoucí statistiky CNG vozidel z českého trhu kopírují svět,
i když tam je již dnes situace značně odlišná. V roce 2010
jezdilo po světě 11 milionů a na konci roku 2014 už 20 milionů
vozidel na zemní plyn, což představuje dvojnásobný nárůst každé tři
až čtyři roky. Zpráva NavigantResearch z dubna 2014 odhaduje,
že do roku 2022 bude jezdit jen nákladních vozů a autobusů na CNG
až 3,7 milionu. V roce 2020 by pak celkově auta na zemní plyn měla
mít podíl 9 procent ze všech vozidel na světě a podle těchto odhadů
tak bude CNG třetím nejoblíbenějším palivem po benzínu a
naftě.
Přehled osobních a užitkových automobilů na CNG na českém
trhu
Audi A3 Sportback g-tron, Citroën
Berlingo 1,4i CNG, Citroen Jumper 2,0
Bivalent, Citroen C3 1,4i CNG, Fiat
500 Natural Power, Fiat Dobló Panorama
1,4 Jet Natural Power, Fiat Panda nová 0,9 Twin
Air Natural Power, Fiat Punto Evo 1,4 Natural
Power, Fiat Qubo 1,4 Natural Power, Fiat
Dobló Van 1,4 T Jet Natural Power, Fiat
Ducato Natural Power, Fiat Fiorino 1,4
Natural Power, Ford Focus C-Max CNG, Ford
Tranzit 2,3 l - Duratec - DOHC CNG,
Iveco EcoDaily, Lancia Ypsilon
EcochicMethane CNG, Mazda 3
Skyactive CNG, Mercedes Benz B 200 NGD,
Mercedes-Benz E200 NGT, Mercedes Benz
Sprinter, Opel Astra Caravan 1,6 CNG,
Opel Combo 1,6 CNG, Opel Insignia
1,6 CNG, Opel ZafiraTourer 1,6 CNG,
Renault Kangoo Bi-fuel, Seat Leon
CNG, Seat Mii CNG, Škoda Citigo
G-Tec 1,0 MPI, Škoda Octavia G-TEC 1,4 TGI,
Volkswagen Golf 1,4 TGI BMT, Volkswagen
Passat 1,4 TSI Ecofuel, Volkswagen Touran
EcoFuel, Volkswagen Up! 1,0 CNG,
Volkswagen Caddy 2,0 EcoFuel.
Autor: jk