15. 1. 2016
Nejméně 26 procent ze všech nově registrovaných autobusů
v ČR bylo v roce 2015 s pohonem na stlačený zemní
plyn (CNG). Podíl registrovaných nových bezprašných CNG autobusů
vzrostl tak meziročně z 10 na nejméně 26 procent.

V roce 2014 bylo registrováno 102 nových CNG autobusů
a to představovalo téměř 10 procent ze všech nových registrací
autobusů v ČR. Podobně tomu bylo i v předešlých letech.
"V roce 2015 ale přibylo jen v městské a příměstské
hromadné dopravě nejméně 355 CNG autobusů z celkového počtu
nově registrovaných 1350 autobusů, což představuje více než
čtvrtinu ze všech nových registrací autobusů v ČR. Jen
v městské a příměstské dopravě jich tak jezdí dnes nejméně již
880," říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského
svazu (ČPS).
Celkově vzrostly v loňském roce registrace
nových autobusů o 27,24 % (z 1 061 ks na 1 350 ks, tj. o 289 ks).
Vliv zcela jistě na toto zvýšení měly právě i CNG autobusy, resp.
poskytnutí dotací na výměnu nejstarších a životní
prostředí nejvíce znečišťujících autobusů městské hromadné dopravy
za ekologické bezprašné autobusy na CNG. "Nicméně někteří dopravci,
jako např. ČSAD Tišnov a jiní si dnes pořizují CNG autobusy i bez
dotací a i tak se jim ušetřené náklady bohatě vyplatí a navíc šetří
životní prostředí," říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS.
"Snažíme se vycházet dopravním podnikům vstříc a jsme rádi, že CNG
autobusy ve městech stále více přibývají. Podniky s 30
autobusy ušetří ročně přes deset milionů korun," dodává Jiří
Šimek.
V ČR dnes jezdí 19 892 autobusů (stav k 30.
9. 2015) a jejich průměrné stáří je 14,34 roku. Přitom
průměrné stáří autobusů v Evropské unii činí maximálně 11
let. Podle ČPS, který sleduje vývoj CNG a pravidelně
zpracovává statistická data z této oblasti, jezdí v ČR zatím jen
asi 4,5 procenta CNG autobusů ze všech, resp. 880 CNG autobusů
v asi 40 městech. Ve světě dnes jezdí již téměř 782 tisíc CNG
bezprašných autobusů.
Autor: TZ, Zdroj: ČPS