7. 5. 2015
První velký případ střetu zájmů Andreje Babiše míří k
nečekanému rozuzlení. Od léta skončí daňová podpora výroby
biopaliv, která se povinně přimíchávají do pohonných hmot. A
později se přijme taková úprava, že zvýhodnění budou platit nejen
pro výrobce nejstarších biopaliv, jimž dominuje vicepremiérův
Agrofert, ale i pro modernější, ovšem méně rozšířené směsi. Je to
citlivé téma - ministr financí má poprvé spolurozhodovat přímo o
vlastním byznysu.

"Souhlasím s ukončením daňové podpory biopaliv, protože už
nechci poslouchat Kalouskovy lži a demagogii. Stát nebude dotovat
vysokoobjemová biopaliva a ušetří 1,5 miliardy ročně. Zaplatí to
občané a přepravní firmy v cenách. Poděkovat můžou Kalouskovi,"
řekl Babiš. Jím vedené hnutí ANO dokonce samo přišlo s návrhem
zákona, který přináší to, po čem volá místopředseda opoziční TOP
09.
Jde o to, že Česko má do konce června z Bruselu povoleno, že může
biopaliva zvýhodňovat. Podpora platí od roku 2009: jde o součást
celoevropského plánu, jak do roku 2020 zajistit, že desetina pohonných hmot bude z
obnovitelných zdrojů. Například stoprocentní nafta z řepky je zcela osvobozena od daně, stát
kvůli tomu ročně nevybere zhruba 1,5 miliardy. Vládní pobídky
pomáhají zvyšovat poptávku, úlevy se ale týkají jen paliv z rostlin, kde je lídrem trhu
Agrofert.
Problém nastal, když nynější vláda, v níž sedí i Babiš, přišla s
tím, aby podpora ve stávající podobě pokračovala dál. Tedy bez
ohledu na to, že jsou k dispozici i modernější biopaliva. Navíc
vyšlo najevo, že patřičný zákon, který předložilo ministerstvo
zemědělství, ve skutečnosti vznikl u ministra financí. Opozice hned
zaútočila, že jde o klasickou malou domů a že pokračování podpory
biopaliv po roce 2015 nebylo v plánu - minimálně ne v nynější
podobě. Opatrná kritika se začala ozývat i z ČSSD. A na šéfovi ANO
bylo poprvé znát, že při debatách ve sněmovně ztrácí nervy.
Podle návrhu, který ještě před poslanci ANO sepsal i Miroslav
Kalousek, tak skončí daňové zvýhodnění k poslednímu červnu. "Pokud
to neuděláme, začne v České republice od 1. července nepovolená
veřejná podpora, za kterou hrozí sankce EU," říká Kalousek.
Biopaliva poté ale nezmizí, distributoři mají ze zákona povinnost
je do pohonných hmot přimíchávat. Minimálně několik měsíců to
ovšem budou dělat bez daňových výhod, což by mohlo zdražit benzin a naftu o pár
desítek haléřů na litr.
S tím, že stávající režim aspoň na čas skončí, už počítá i ministr
zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). Zvlášť když si Kalouskův
návrh "osvojili" v ANO. "Můžeme to tak udělat. Já mám jen obavy, co
to přinese v praxi pro celní správu a distributory," říká lidovecký
místopředseda, který původní, spornou novelu o další podpoře
biopaliv předložil místo Babiše, aby se tak majitel Agrofertu
vypořádal se svým střetem zájmů.
Zároveň bude vláda čekat, co jí napíší z Bruselu, kde si vyžádala
stanovisko, jak s podporou biopaliv dál. A je téměř jisté, že
Evropská komise doporučí, aby se případné úlevy, s nimiž kabinet
Bohuslava Sobotky do budoucna počítá, netýkaly jen nejstaršího typu
biopaliv. V Evropě totiž sílí tendence potlačovat tyto druhy, jež
nejvíce symbolizují žlutá pole s řepkou olejkou. Naopak biopaliva
druhé generace, která se získávají třeba z dřevěného nebo
živočišného odpadu a méně škodí přírodě, by se měla dočkat
výraznější podpory. Ostatně i ministr Jurečka počítá s tím, že
novela, jak ji sněmovně předložil, se po zásahu Evropské komise
hodně změní.
Dosud mohou být druhogenerační paliva
osvobozena od daně jen v rámci pilotních projektů, které jsou dost
byrokraticky náročné a motivují spíš výzkumníky než byznys. Takže
se je nedaří vyrábět v potřebném rozsahu. V Česku se na ně ve
velkém zatím zaměřila pouze firma Oleo Chemical, která podle svých
tvrzení zvládá ročně produkovat 70 tisíc tun bionafty z tuku uhynulých zvířat. Všechnu
produkci ale vyváží za hranice, například do Francie.
Autor: Kateřina Surmanová, Zdroj: Hospodářské noviny