Pohonné hmoty: Očekává se již jen mírný pokles cen

Průměrná cena benzínu se podle údajů CCS v minulém týdnu propadla o 37 haléřů na 32,26 Kč za litr. Nafta zlevnila o 36 haléřů na 32,43 Kč za litr. Nejlevnější jsou benzín a nafta v Jihočeském kraji (31,27 Kč/litr a 31,29 Kč/litr). Naopak nejdražší jsou benzín i nafta v Praze (34,33 Kč/litr a 34,41 Kč/litr).

Benzín a Euro

Ceny ropy i pohonných hmot na burze v Rotterdamu přestaly výrazně klesat, když benzín zlevnil v minulém týdnu jenom o 0,8 % a nafta o 0,46 %. Nepříjemné je oslabení koruny oproti americkému dolaru o 1,34 % V nejbližším týdnu očekáváme jenom malý pokles cen benzinu a nafty na českých čerpacích stanicích. Cena nafty bude klesat pomaleji a bude dražší než benzín, což je typický sezónní vývoj v zimě.
Cena ropy Brent se v minulém týdnu mírně snížila na 59,5 dolaru za barel a od počátku roku zlevnila o 46 %. Ropa WTI se prodává za 55 dolarů. Na trhu nadále panuje značný přebytek ropy a je velmi pravděpodobné, že v nejbližším měsíci se tento stav nezmění. Ruské ministerstvo energetiky uvedlo, že v roce 2015 plánuje dodávat na trhy 10,6 milionu barelů denně, což odpovídá současné produkci. Rusko je největším samostatný producent ropy na světě. Irán se snaží prodat co nejvíce ropy a asijským odběratelům nabízí nejvyšší slevu oproti regionálnímu benchmarku za posledních 14 let. Podobnou cenovou politiku mají i Saudská Arábie, Irák a Kuvajt.
Pro cenu ropy jsou naopak příznivé pokračující boje kolem hlavních exportních terminálů v Libyi, kvůli kterým shořelo 800 000 barelů ropy, což je dvoudenní produkce této země. Podporou jsou i informace z Japonska o novém stimulačním vládním balíčku ve výši 29 miliard USD. Balíček by podle vládních propočtů měl zvýšit HDP o 0,7 %. Taktéž se spekuluje o možnosti uvolnění monetární politiky v Číně, která je největším spotřebitelem komodit na světě.
Mezinárodní energetická agentura (IEA) odhaduje globální poptávku po ropě v roce 2015 na úrovni 93,3 milionu barelů denně, což je o 230 tis. nižší prognóza oproti listopadu. Důvodem je ochabování ekonomického růstu ve světě. Zejména Evropa je podle jejího názoru na pokraji recese, která by přinesla pokles spotřeby pohonných hmot.

Autor: Boris Tomčiak, Zdroj: Colosseum

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek