Pohonné hmoty zdražovaly, přesto jsou v Česku nejlevnější

Ceny pohonných hmot v minulém týdnu v souladu s našimi předpoklady pokračovaly ve výrazném růstu. Průměrná cena benzínu podle údajů CCS k 28. červnu vyskočila o 33 haléřů na úroveň 36,92 Kč za litr, nafta zdražila o 23 haléřů na úroveň 36,45 Kč za litr. Cenypohonných hmot u českých čerpacích stanic by měly v nadcházejícím týdnu spíše stagnovat.

Ropa růst cen

Průměrná cena benzínu v Rotterdamu vrostla o 0,9 %, cena nafty poklesla o 0,3 % a koruna v minulém týdnu posílila, když páteční obchodování uzavřela na úrovni 20,11 koruny za dolar. Jinak ceny pohonných hmot v uplynulých 10 dnech u českých čerpacích stanic podražily v průměru o více jak 50 haléřů. Na vině je především eskalace ozbrojeného konfliktu v Iráku, kde islamisté pokračují v úspěšné ofenzivě a přibližují bojovou linii k Bagdádu. Podařilo se jim také ovládnout největší rafinérii v zemi. Boje v zemi doposud nezpůsobily přerušení dodávek ropy, které se v květnu pohybovaly na úrovni 3,3 miliónů barelů denně. Největší ropná pole i klíčové ropovody se totiž nacházejí na jihu Iráku, těch se zatím boje islamistů netýkají. Irácká vláda se rozhodla nadále nečekat na dodávku letadel z USA a uzavřela kontrakt s Ruskem. Aktuálně irácká vláda disponuje pouze dvěma bojovými letadly Cessna. Současně s tím díky oslabení centrální vlády v Bagdádu začali Kurdové vyvážet ropu ze severu Iráku prostřednictvím terminálů v Turecku.
Cena ropy Brent v reakci na nepokoje v Iráku vzrostla ze 108 dolarů za barel až na 115 dolarů za barel, ale na začátku tohoto týdne ceny spadly zpět na úroveň 112 dolarů za barel. Obdobný růst zaznamenaly také ceny pohonných hmot na burze v Rotterdamu. Tomu také odpovídá zdražení pohonných hmot u českých čerpacích stanic.
Průměrná cena benzínu v ČR očištěná o daně se podle portálu Energy.eu dostala na 16,40 Kč, což je nejnižší úroveň v Evropě. Díky tomu se i finální cena pro zákazníky stala v rámci zemí střední Evropy nejkonkurenceschopnější. Levněji v Evropě mohou řidiči tankovat benzín pouze v Bulharsku. Řidičům se již nevyplatí tankovat ani v Polsku, protože jsou tam ceny identické s Českou republikou. Za nízkou cenu benzínu může tvrdý konkurenční boj mezi českými benzinkami.
Nejdražší benzín je díky vysoké spotřební dani v Itálii a Nizozemí. Tam jsou ceny o 14 Kč vyšší. V Chorvatsku benzín natankujete o 3 koruny dráž než v České republice. V Německu jsou ceny benzínu o 9 korun vyšší a v Rakousku o zhruba dvě koruny. Nafta se Čechům vyplatí tankovat v Chorvatsku, Rakousku i Polsku, kde jsou ceny o korunu nižší než v ČR. Příznivá cena nafty pro finální zákazníky je také ve Francii. Naopak v Itálii jsou ceny téměř o 10 korun vyšší než v ČR.
Oblast Bagdádů a s tím i jižních ropných polí zatím zůstává bezpečná. V ohrožení islamisty se ale nalézá přehrada Haditha, která je kriticky důležitý zdroj pitné vody pro hlavní město. Pokud by se jí džihádisté zmocnili a vypustili zadržovanou vodu, tak by záplava nebo i pouhé nesnesitelné životní podmínky v Bagdádu rychle donutily místní obyvatelstvo, aby se evakuovalo a otevřelo tak cestu ke kritickým, energeticky bohatým oblastem jihu. Pokud by došlo k významnému narušení dodávek ropy z Iráku, mohlo by to cenu ropy akcelerovat i o několik desítek dolarů výše. To by také mohlo znamenat zdražení pohonných hmot i o několik korun.

Tabulka: Srovnání cen a daní pohonných hmot v EU v korunách (Zdroj: Energy.eu, Colosseum a.s.)

Srovnání Spotřební daně v EU

Autor: Vít Jedlička, Zdroj: Colosseum

Diskuse

  • Petr, 2. 7. 2014 08:43: To je moc pěkné, očistit cenu o daň, ale co napsat , kolik litrů benzínu,.nebo nafty si zaměstnanec s platem na úrovni cca 90% průměru za svůj měsíční plat může koupit ? Stačí se podívat na platy , např. v Rakousku. Průměr je přes 2800E za měsíc. Tedy v korunách cca 77000, tedy v zásadě trojnásobek, co tady i když to beru optimisticky. A pokud je pravda, že zaměstnaci dojíždějí do práce cca 60km ( průměr), tak ať počítám, jak chci, jsou na tom stále mnohem lépe, než lidé v ČR. Každý den 60km, tam a zpět. Tedy 120 za den, pracovních dnů je asi 21 za měsíc , tedy do práce najedou 2500 Km. Při spotřebě 6 litrů nafty tedy projedou cca 150 litrů a ušetří tak 150korun . Při jízdě na benzín naopak musí zaplatit víc o 150*1,9 , tedy necelých 300Kč. Vzhledem k rozdílu platů zanedbatelné. Tedy není výhoda tanklovat v tuzemsku, právě naopak.
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek