10. 4. 2014
Největší středoevropská firma chce posílit své pozice v
české petrochemii. Polský PKN Orlen má v plánu získat kontrolu nad
státními podniky Mero a Čepro, které vlastní strategické ropovody a
zásobníky.


Po fázi předběžné sondáže se už zástupci polským státem
ovládaného Orlenu dostali do přímých jednání s klíčovými ministry
české vlády. Při nich navrhují propojit tyto strategické firmy s
Českou rafinérskou, kterou Orlen ovládá přes společnost Unipetrol.
Pokud k propojení dojde, na tuzemském trhu vznikne petrochemické
uskupení s hodnotou desítek miliard korun. V ní by polská skupina
držela kontrolní podíl.
Nabídka údajně padla minulý týden na schůzce mezi nejvyšším
managementem PKN Orlen a ministrem průmyslu a obchodu Janem
Mládkem. Separátní jednání proběhlo také s ministrem financí
Andrejem Babišem.
Mládek schůzku potvrdil. "Ano, mohu potvrdit, že jsme se s
představiteli PKN Orlen setkali a dostali jsme určitou nabídku,"
uvedl ministr. O detailech však odmítl mluvit.
Šance pro ztrátový byznys
PKN Orlen potvrdil, že za polskou společnost jednal jeho
předseda představenstva Dariusz Krawiec a šéf strategie Andrzej
Kozlowski, který také sedí v čele dozorčí rady Unipetrolu. V tom
drží polský petrochemický koncern 63procentní podíl.
"Na schůzkách se řešilo několik témat, včetně problémů
rafinérského průmyslu v Evropě a jejich dopad na situaci v Česku.
Oba ministři skvěle rozumí tomuto průmyslovému odvětví a jeho
dopadu na celou ekonomiku. Naším společným cílem je zajistit
udržitelný rozvoj rafinace a petrochemie v Česku," komentovalo
vývoj situace tiskové centrum PKN Orlen bez dalších detailů.
Spojení těchto firem má logiku jak pro český stát, tak pro PKN
Orlen. Státní podniky jsou dnes totiž schopny dovézt ropu a
skladovat i distribuovat pohonné hmoty, které se z ropy vyrábí.
Čepro navíc provozuje síť čerpacích stanic EuroOil. K zefektivnění
celého zpracovatelského řetězce jim chybí pouze rafinerie v
Litvínově a Kralupech nad Vltavou, které vlastní Česká
rafinérská.
Obdobně přemýšlí i PKN Orlen. Jím ovládaná Česká rafinérská si
dlouhodobě stěžuje na drahé poplatky za přepravu ropy, které po něm
požaduje Mero. Přístup k zásobníkům Čepra mu zase umožní své
produkty skladovat.
Dalším motivem pro integraci je fakt, že Unipetrol je dlouhodobě
ztrátový. Jak polský management, tak české ministerstvo průmyslu
jako hlavní příčinu vidí nadbytek rafinérských kapacit v regionu.
Získání přístupu k ropovodům i skladům by následníku Unipetrolu
pomohlo významně ušetřit.
"Když to řeknu přeneseně, tak stát vlastní cévy a tepny. Srdce
dnes ale drží Unipetrol. V podstatě se tu bavíme o nedokončené
privatizaci z devadesátých let. Nejlepší pro obě strany je buď
zprivatizovat trubky a zásobníky, nebo je spojit do jednoho celku s
rafinériemi. Momentální stav nevyhovuje ani jedné straně," řekl
generální ředitel společnosti Mero Jaroslav Pantůček.
Pokud by si PKN Orlen chtěl v novém holdingu udržet manažerskou
kontrolu, s velkou pravděpodobností by musel české vládě za vložení
státních firem do nové entity doplácet. Jen společný vlastní
kapitál Mera a Čepra se pohybuje na úrovni dvaceti miliard korun.
Vlastní kapitál České rafinérské je poloviční.
Unipetrol by zároveň musel vykoupit třetinu akcií, které v
rafinériích drží italská skupina Eni. Ta však podle ministerstva
průmyslu zvažuje odchod z Česka a Unipetrol má na její podíl
předkupní právo.
Ozvěny z konce Špidlovy éry
Ministr financí a místopředseda vlády Andrej Babiš se ke schůzce
zatím nevyjádřil, ale pro něj může mít rozhodování o spojení s
Orlenem i osobní rozměr. Když totiž stát svůj podíl v Unipetrolu
před deseti lety prodával, byli Poláci partnery Babiše. Ze své
tehdejší pozice šéfa Agrofertu (jeho majitelem zůstal i po nástupu
do ministerské funkce) za PKN Orlen u Špidlovy vlády lobboval
výměnou za příslib kontrolních podílů v některých dceřiných firmách
privatizovaného holdingu.
Polská společnost však dohodu nedodržela a Babiš následně na PKN
Orlen podal čtyři arbitrážní žaloby. V jedné z nich požadoval
odškodnění ve výši dvaceti miliard korun. Nakonec vyhrál pouze
jeden spor a PKN Orlen mu za porušení smlouvy musel zaplatit přes
dvě miliardy korun.
Dva roky předtím přitom už Babiš při privatizaci Unipetrolu uspěl,
od smlouvy však po povodních odstoupil.
Nejintenzivnější debata kolem vzniku petroholdingu se vedla za
vlády Petra Nečase. Tehdejší ministr průmyslu Martin Kuba navrhoval
sloučení Čepra s Merem, které se měly později spojit i s Českou
rafinérskou. Odůvodňoval to tím, že petrochemie je pro Česko
strategický segment. K seriózním jednáním mezi oběma stranami však
nedošlo.
Zrodí se v Česku velký petrochemický holding?
Pokud by mezi těmito firmami došlo ke spojení, v Česku by vznikl
silný petrochemický holding, který by byl schopen pokrýt celý
řetězec segmentu - od dovozu ropy přes její zpracování až po prodej
pohonných hmot koncovým zákazníkům.
ČEPRO
Retailová část řetězce. Zajišťuje přepravu, skladování a prodej
ropných produktů. Její produktovodní systém společnost spojuje
potrubím s rafineriemi České rafinérské. Zároveň provozuje největší
českou síť stanic EuroOil. Je stoprocentně vlastněna státem.
MERO
Pro stát strategicky významná společnost. Vlastní a provozuje
českou část ropovodu Družba a IKL. Je tak jediným přepravcem ropy
do Česka. Zároveň je pětiprocentním vlastníkem v mezinárodní
entitě, která vlastní a provozuje ropovod TAL. V Meru také drží
stoprocentní podíl stát.
Česká rafinérská
Srdce celého řetězce. Její rafinerie v Litvínově a Kralupech nad
Vltavou jsou největším zpracovatelem ropy v zemi. Unipetrol holding
drží ve společnosti necelý 68procentní podíl. Zbytek má ve
vlastnictví italská skupina Eni. V současnosti ji ovládá polská
skupina PKN Orlen, která je většinovým držitelem akcií
Unipetrolu.
Autor: Nikita Poljakov, Zdroj: Hospodářské noviny