27. 4. 2017
Bezobslužné tankování se šíří Českem. Počty míst, kde
lze přímo na stojanu zaplatit kartou nebo hotově a odjet, však
přibývají rychleji v plánech investorů než ve
skutečnosti.

WAG končí, ostatní začínají
Bez větší mediální pozornosti prodala koncem loňska společnost
W.A.G. payment solutions bezobslužnou pumpu v Modleticích u Prahy,
jednu z úplně prvních, které u nás nabízely tankovací automat bez
přítomnosti obsluhy. Neznamená to však začátek úpadku tohoto
způsobu tankování v Česku. Jiní, jako třeba Armex nebo Unipetrol
RPA (se sítí Benziny), naopak počty samoobslužných stanic
rozšiřují. Celkem jich po Česku funguje dnes odhadem kolem
stovky.
V případě WAG jde o logický krok, firma se dlouhodobě
specializuje na provoz tankovacích a fleetových karet k úhradě
tankování nebo mýta, ale samotný maloobchodní prodej paliv byl už v
rámci společnosti spíš příslovečnou Popelkou. Pro zavedené prodejce
benzinu a nafty však bezobslužné pumpy představují alternativu,
která je běžná v některých zemích Evropy. V Česku se již řadu let
rozvíjí, ale stále nedosahuje míry, jakou znají řidiči třeba z
Francie, Skandinávie nebo Nizozemska.
Česko je počtem 4,5 tisíce veřejných a poloveřejných stanic
přepumpované a je evidentní, že na alternativní způsob prodeje tu
prostor je. V přepočtu pump na obyvatele, délku silniční sítě nebo
počet aut patříme ke špici v Evropě. Prodejci soupeří o řidiče za
každou cenu, roli hraje každý desetník. A v tomhle silném
konkurenčním boji umožňují pumpy na automat snižovat mzdové a jiné
náklady a prodávat benzin a naftu s nižší marží a tedy i cenou.
Navíc odbavení u bezobslužných pump bývá o něco rychlejší než v
benzinkách s klasickou obsluhou. "Češi s tím zatím mají problém,
ale to určitě nepotrvá věčně. Naši zákazníci totiž patří k těm,
kteří většinově preferují nižší ceny před rozsáhlejšími službami. A
přesně to je cesta, kterou bezobslužné tankovaní nabízí," reaguje
šéf SČS Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček.
Prostřednictvím bezobslužné pumpy dosahuje velká síť jako
například Benzina cen, které jsou schopné konkurovat dravému
low-costu typu Tank ONO. To lze vidět třeba na srovnatelných cenách
samoobslužné stanice Benziny - Expres 24 a Tank ONO ve Vysokém
Mýtě. Přestože společnost Tank ONO většinu benzinu a nafty nakupuje
od Unipetrolu, vlastníka Benziny, je lídr pumpařského trhu schopen
(nebo ochoten) prodávat za tak nízké ceny jako bratři Ondrové pouze
ve svých pěti stanicích Expres 24. Benzina první z nich (právě tu
ve Vysokém Mýtě) zprovoznila na Apríla v roce 2011.
Nový obor pro Armex
Jeden z předních velkoobchodních prodejců pohonných hmot u nás
Armex Oil se do byznysu s bezobslužným tankováním pustil loni. Ke
svým dosavadním 14 benzinkám koupil od firmy Hutira - Králík u
Pardubic stanici Kiwi. Armex chce mít do dvou let po celém Česku 15
bezobslužných stanic a výhledově do pěti let na padesát.
Letos začne na Moravě s výstavbou dalších tří nových a
doufá, že právě tyto pumpy sehrají důležitou roli v boji o
zákazníka: "Pokud počet stanic bez obsluhy vzroste na několik set,
bude tlak na marže provozovatelů příliš velký a i velké společnosti
se budou muset pustit do přebudovávání standardních čerpacích
stanic na bezobslužné. My se touto cestou vydáváme již nyní,"
reaguje Hynek Sagan, generální ředitel a spolumajitel společnosti
Armex Oil.
Automaty mají svůj význam třeba v blízkosti obchodních center.
"Samoobslužné čerpací stanice je výhodné instalovat tam, kde už
lidé nakupují a je tam dostatek potenciálních zákazníků. Pro ty je
pohodlné během nákupu doplnit i palivo, nabídka doplňkových služeb,
které ale běžné čerpací stanice nabízí, je pro ně už zbytečná,
potraviny nebo kávu totiž na rozdíl od benzinu koupí v nákupním
centru," uvedl před časem v souvislosti s otevřením páté Expres 24
pumpy Benziny Marek Zouvala, jednatel společnosti Unipetrol RPA
zodpovědný za maloobchod.
Svou pátou a zatím poslední pumpu bez obsluhy otevřela Benzina
loni v květnu na parkovišti u hypermarketu Tesco. Podobně funguje
Expres 24 v Hradci Králové na parkovišti supermarketu COOP.

Byznys, který zapojí řadu firem
Expres 24 pumpy Benziny byly jedny z prvních, kterým dodala
technologii brněnská společnost Sonet, vývojář softwaru pro
platební terminály, včetně těch na samoobslužných pumpách.
" Lze je stavět u obchodních domů či v blízkosti obytných
zástaveb, kde by realizace běžných čerpacích stanic s kompletním
zázemím nebyla možná," potvrzují zástupci Sonetu jednu z velkých
výhod tankovacích automatů.
Ostatně i družstevní řetězec COOP sám provozuje tři nonstop
otevřené samoobslužné čerpací stanice - v Ústí nad Orlicí a okolí.
Kromě nižších cen pro všechny řidiče fungují družstevní pumpy
podobně jako samotné prodejny potravin tohoto řetězce -
družstevníkům se cena za tankování započítává do celkového
slevového konta.
COOP využil kontejnerový způsob instalace pump od firmy Traso,
což je oproti klasickým stavbám další z variant a také stále
lákavější způsob bezobslužného tankování, využívaný často třeba v
podnikových areálech dopravců.
Bez obsluhy tankují řidiči i u některých stanic dalších prodejen
- například u čtyř pump EuroOil státního Čepra nebo hypermarketů
řetězce Globus, který má v tomto režimu u některých prodejen (třeba
na Zličíně v Praze) noční provoz.
Investice do automatů přicházejí i ke klasickým pumpám. Jednak
zjednodušují činnost řidiči, který ani nemusí vylézt z auta,
zaplatí mobilem naskenováním QR kódu na stojanu (palivo mu
natankuje obsluha). Loni takovýto model zprovoznili v Shellu a
Shell v tomhle zřejmě nezůstane v Česku jediný.
U Shellu se platí mobilem
Shell společně s Mastercard si nechal u společnosti STEM/MARK
zpracovat průzkum zájmu o bezhotovostní placení na pumpách. Téměř
polovina aktivních řidičů by podle něj uvítala možnost využít
"digitální peněženku" v mobilu či tabletu nejen pro placení v
e-shopech, klasických obchodech a podobně, ale i pro placení paliv
na čerpacích stanicích přímo z vozu.
"Platit přímo prostřednictvím digitální peněženky
v mobilním telefonu či tabletu by si
na čerpacích stanicích přálo 44 procent řidičů. Ve srovnání
s ostatními platebními metodami ji většina hodnotí jako
modernější, rychlejší a pohodlnější a s potenciálem na šíření
v budoucnu," říká mluvčí sítě Shell v České republice Petr
Šindler.
Česko je pro Shell druhou zemí na světě, kde mají zákazníci
možnost zaplatit za palivo přímo z vozu. To, do jaké míry se
průzkum názorů mezi řidiči ukáže věrohodný a jak moc se placení
mobilem ujme, bude však zřejmé až za několik let po vyhodnocení
projektu, který Shell rozjíždí u většiny svých stanic. Podobný
systém podle některých informací chystá i Unipetrol pro pumpy
Benzina.
Podobné samoobslužné tankování nemusí být jen pohodlné, ale i
praktické - třeba v případě, kdy řidič má ve voze malé děti a
nechce je nechat samotné po dobu, než zaplatí u kasy.
Vůbec ale není ani vyloučeno, že majitel sítě udělá bezobslužnou
pumpu ze současné klasické stanice s obsluhou - v případě klesající
výtoče a slábnoucí ekonomiky dotyčné pumpy. Dotovat nerentabilní
součást řetězce se chce málokomu a možnost škrtnout mzdové a
některé další náklady je pro leckterého majitele lepší řešení než
danou čerpací stanici zrušit nebo prodat.

Autor: Miroslav Petr