9. 1. 2015
Aditivace paliv, jako prostředku pro plnění stále se
zvyšujících kvalitativních požadavků, které nelze procesním
způsobem zajistit, nabývá na významu. Očekává se, že tento trend
bude i nadále pokračovat.

Uspokojit poptávku po vyšší kvalitě
Současné trendy ve vývoji automobilových motorů,
charakterizované snahou o dosahování velkého výkonu z malého
motoru, o snižování spotřeby paliva a tím i snižování emisí
CO2 i ostatních emisí, se nutně promítají do požadavků
na kvalitu a užitné vlastnosti automobilových paliv. Výrobci motorů
musí zajišťovat nízkou hladinu emisí nejen u nového a čistého
motoru, ale i po dlouhé době provozu, pokud možno po celou dobu
jeho životnosti. Pro dosažení tohoto cíle má kvalita paliva zásadní
význam.
Zlepšování kvality paliv technologickou cestou naráží na omezené
možnosti rafinérského průmyslu a situaci komplikuje i povinné
přidávání biosložek, které mají v důsledku obsahu kyslíku menší
výhřevnost a mění některé vlastnosti paliv. Za této situace nabývá
na významu aditivace paliv, která se stala prostředkem pro plnění
stále se zvyšujících požadavků na kvalitu, zejména takových, které
nelze procesním způsobem zajistit, a očekává se, že tento trend
bude i nadále pokračovat. Jedná se především o detergentní
vlastnosti paliv, protože udržení čistoty a tím správné funkce
palivové soustavy je jedna z podmínek udržení nízké spotřeby paliva
a hladiny emisí. Z toho důvodu by měla všechna kapalná automobilová
paliva mít alespoň základní aditivaci.
Benzin by měl obsahovat detergentní přísadu a také mazivostní
přísadu, která snižuje spotřebu paliva a emise CO2,
nafta rovněž detergent a alespoň ještě zvyšovač cetanového čísla a
stabilizátor biosložek.
Online aditivace
Nyní je situace taková, že se aditivuje jen malá část
spotřebovávaných paliv a z toho je ještě určitý podíl tzv.
korektivní aditivace při výrobě prováděná v případech nedosažení
některých vlastností procesními, tj. rafinačními způsoby. Typickým
příkladem je mazivost a filtrovatelnost zimní nafty. Tato aditivace
pochopitelně nepřináší pro motor žádné výhody, pouze zajišťuje
dosažení hranice standardu.
Za skutečný nadstandard lze pak považovat prémiová paliva s
několika vylepšenými vlastnostmi, někdy dokonce velkými dávkami
aditiv, která si značkové firmy nechávají do dodávek pro své
čerpací stanice přidávat systémem online při plnění autocisteren v
rafinérských nebo velkoskladových terminálech. Zde je třeba
upozornit, že není prémiové každé palivo, které je za prémiové
vydáváno, ale to už je téma, kterým se čas od času zabývají
motoristické časopisy.
Spotřebitelská aditivace - bez norem
Mezi těmito extrémy se pak nachází segment neaditivovaných paliv
a paliv ošetřovaných tzv. spotřebitelskou aditivací prováděnou buď
permanentně skupinou motoristů, výjimečně i podnikatelskými
subjekty, kteří více pečují o motory svých vozidel, nebo jen
periodicky, zejména před zimním obdobím, před dovolenou, aby měli
větší pocit jistoty, že během ní bude vozidlo v optimální kondici a
nevyskytnou se žádné poruchy. I při tomto způsobu aditivace je
třeba obezřetnosti při výběru přípravku, protože na jejich kvalitu,
tj. složení a skutečnou účinnost neexistují žádné závazné normy.
Letáky nebo údaje na obalech mohou přehánět a slibovat mnohem více,
než přípravek dokáže.
Po zkušenostech lze prohlásit, že přípravkům slibujícím příliš
mnoho nelze bezvýhradně věřit, poněvadž se většinou jedná o špatný
a neodborný překlad z cizího jazyka nebo o prostý marketingový
tah, kde se výrobek ozdobí až fantastickými výhodami, které si
spotřebitel nemůže ověřit.
Levná povýrobní EE aditivace
Tento segment poskytuje z obchodně podnikatelského hlediska
příležitost pro malé sítě a soukromé jednotlivé čerpací stanice,
aby nabídly zákazníkům paliva s EE-aditivací
(ekologicko-ekonomickou), kterou lze provádět poměrně levně
privátním postprodukčním způsobem, jaký používají některé čerpací
stanice, když chtějí pokračovat v nabídce benzinu BA91 Special,
jehož výroba byla zastavena, tj. přidáváním aditiva při stáčení do
nádrže čerpací stanice.
Pro odlišení od běžného neaditivovaného paliva může pak čerpací
stanice takový produkt prodávat pod vlastní značkou, která
zdůrazňuje, jakou má palivo výhodu před neaditivovanou verzí, a tím
přitáhnout zákazníky. Příkladů značky může být celá řada, např.
Speed 95N nebo Speedy 95N nebo Protect 95N nebo Select 95N, ale
také Favorit, Winner, Champion, může to být i Brisk, i když už
označuje svíčky aj. Značku se vyplatí chránit registrací u Úřadu
průmyslového vlastnictví.
Zavedení takové aditivace může být jednoduché a levné, stačí k
tomu minimální výbava, když zájemce využije naše zkušenosti, které
rádi předáme a doporučíme aditiv, který norma dovoluje používat a
prodejce se nevystavuje nebezpečí postihu kontrolními orgány za
přidávání nedovolené látky do paliva.
Školení a podpora výrobce se vyplatí
Na podporu zavádění aditivovaných paliv může VIF pracovníky
čerpacích stanic odborně proškolit. Např. vysvětlit, která značková
paliva není třeba doaditivovávat, ve kterém ročním období je
aditivace nutná, jaká má být příprava na zimu atd. Tyto znalosti
personálu čerpacích stanic poklesly v některých případech až k nule
a za pokladnou stojí jen pokladní, nikoliv prodavačka nebo
prodavač, který by nebyl zaskočen jakoukoliv otázkou zákazníka z
oblasti kvality a aplikace paliv a přísad.
Jednou ze známých a osvědčených aditivářských firem je VIF
poskytující své výrobky jak výrobcům, tak i významným prodejcům
motorových paliv, působící na našem trhu již od roku 1990. Jejich
aditiva pokrývají celý sortiment nabízených motorových paliv, u
nafty v zimní i letní verzi.
Autor: Vladimír Matějovský, Zdroj: PR VIF