Povýrobní EE-aditivace pohonných hmot na čerpací stanici

Aditivace paliv, jako prostředku pro plnění stále se zvyšujících kvalitativních požadavků, které nelze procesním způsobem zajistit, nabývá na významu. Očekává se, že tento trend bude i nadále pokračovat.

EE-Aditivace

Uspokojit poptávku po vyšší kvalitě

Současné trendy ve vývoji automobilových motorů, charakterizované snahou o dosahování velkého výkonu z malého motoru, o snižování spotřeby paliva a tím i snižování emisí CO2 i ostatních emisí, se nutně promítají do požadavků na kvalitu a užitné vlastnosti automobilových paliv. Výrobci motorů musí zajišťovat nízkou hladinu emisí nejen u nového a čistého motoru, ale i po dlouhé době provozu, pokud možno po celou dobu jeho životnosti. Pro dosažení tohoto cíle má kvalita paliva zásadní význam.
Zlepšování kvality paliv technologickou cestou naráží na omezené možnosti rafinérského průmyslu a situaci komplikuje i povinné přidávání biosložek, které mají v důsledku obsahu kyslíku menší výhřevnost a mění některé vlastnosti paliv. Za této situace nabývá na významu aditivace paliv, která se stala prostředkem pro plnění stále se zvyšujících požadavků na kvalitu, zejména takových, které nelze procesním způsobem zajistit, a očekává se, že tento trend bude i nadále pokračovat. Jedná se především o detergentní vlastnosti paliv, protože udržení čistoty a tím správné funkce palivové soustavy je jedna z podmínek udržení nízké spotřeby paliva a hladiny emisí. Z toho důvodu by měla všechna kapalná automobilová paliva mít alespoň základní aditivaci.
Benzin by měl obsahovat detergentní přísadu a také mazivostní přísadu, která snižuje spotřebu paliva a emise CO2, nafta rovněž detergent a alespoň ještě zvyšovač cetanového čísla a stabilizátor biosložek.

Online aditivace

Nyní je situace taková, že se aditivuje jen malá část spotřebovávaných paliv a z toho je ještě určitý podíl tzv. korektivní aditivace při výrobě prováděná v případech nedosažení některých vlastností procesními, tj. rafinačními způsoby. Typickým příkladem je mazivost a filtrovatelnost zimní nafty. Tato aditivace pochopitelně nepřináší pro motor žádné výhody, pouze zajišťuje dosažení hranice standardu.
Za skutečný nadstandard lze pak považovat prémiová paliva s několika vylepšenými vlastnostmi, někdy dokonce velkými dávkami aditiv, která si značkové firmy nechávají do dodávek pro své čerpací stanice přidávat systémem online při plnění autocisteren v rafinérských nebo velkoskladových terminálech. Zde je třeba upozornit, že není prémiové každé palivo, které je za prémiové vydáváno, ale to už je téma, kterým se čas od času zabývají motoristické časopisy.

Spotřebitelská aditivace - bez norem

Mezi těmito extrémy se pak nachází segment neaditivovaných paliv a paliv ošetřovaných tzv. spotřebitelskou aditivací prováděnou buď permanentně skupinou motoristů, výjimečně i podnikatelskými subjekty, kteří více pečují o motory svých vozidel, nebo jen periodicky, zejména před zimním obdobím, před dovolenou, aby měli větší pocit jistoty, že během ní bude vozidlo v optimální kondici a nevyskytnou se žádné poruchy. I při tomto způsobu aditivace je třeba obezřetnosti při výběru přípravku, protože na jejich kvalitu, tj. složení a skutečnou účinnost neexistují žádné závazné normy. Letáky nebo údaje na obalech mohou přehánět a slibovat mnohem více, než přípravek dokáže.
Po zkušenostech lze prohlásit, že přípravkům slibujícím příliš mnoho nelze bezvýhradně věřit, poněvadž se většinou jedná o špatný a neodborný překlad z cizího jazyka nebo o prostý marketingový tah, kde se výrobek ozdobí až fantastickými výhodami, které si spotřebitel nemůže ověřit.

Levná povýrobní EE aditivace

Tento segment poskytuje z obchodně podnikatelského hlediska příležitost pro malé sítě a soukromé jednotlivé čerpací stanice, aby nabídly zákazníkům paliva s EE-aditivací (ekologicko-ekonomickou), kterou lze provádět poměrně levně privátním postprodukčním způsobem, jaký používají některé čerpací stanice, když chtějí pokračovat v nabídce benzinu BA91 Special, jehož výroba byla zastavena, tj. přidáváním aditiva při stáčení do nádrže čerpací stanice.
Pro odlišení od běžného neaditivovaného paliva může pak čerpací stanice takový produkt prodávat pod vlastní značkou, která zdůrazňuje, jakou má palivo výhodu před neaditivovanou verzí, a tím přitáhnout zákazníky. Příkladů značky může být celá řada, např. Speed 95N nebo Speedy 95N nebo Protect 95N nebo Select 95N, ale také Favorit, Winner, Champion, může to být i Brisk, i když už označuje svíčky aj. Značku se vyplatí chránit registrací u Úřadu průmyslového vlastnictví.
Zavedení takové aditivace může být jednoduché a levné, stačí k tomu minimální výbava, když zájemce využije naše zkušenosti, které rádi předáme a doporučíme aditiv, který norma dovoluje používat a prodejce se nevystavuje nebezpečí postihu kontrolními orgány za přidávání nedovolené látky do paliva.

Školení a podpora výrobce se vyplatí

Na podporu zavádění aditivovaných paliv může VIF pracovníky čerpacích stanic odborně proškolit. Např. vysvětlit, která značková paliva není třeba doaditivovávat, ve kterém ročním období je aditivace nutná, jaká má být příprava na zimu atd. Tyto znalosti personálu čerpacích stanic poklesly v některých případech až k nule a za pokladnou stojí jen pokladní, nikoliv prodavačka nebo prodavač, který by nebyl zaskočen jakoukoliv otázkou zákazníka z oblasti kvality a aplikace paliv a přísad.
Jednou ze známých a osvědčených aditivářských firem je VIF poskytující své výrobky jak výrobcům, tak i významným prodejcům motorových paliv, působící na našem trhu již od roku 1990. Jejich aditiva pokrývají celý sortiment nabízených motorových paliv, u nafty v zimní i letní verzi.

Autor: Vladimír Matějovský, Zdroj: PR VIF

Diskuse

  • Milan, 10. 1. 2015 22:22: A kde to jsme??? DODO.? Na auto si koupíme jiné pneu, protože ty od výrobce nestačí, upravíme benzín, protože od výrobce nestačí, vypustíme olej, protože od výrobce nestačí, atd. atd. Není to komické? Kadeřník vám rekne- dostříhej se doma nebo si připlať........komické .
      Reagovat na komentář
    • jidan, 13. 1. 2015 12:08: Myslím si, že výrobci paliv se dostatečně přizpůsobuji trendu rozvoje výroby motorů. Velký problém je pak především na straně motoristů. Pokud své vozidlo nebudou mít v pořádku, tak jej aditivy nespasí. Je řada řidičů, která neřeší například včasnou výměnu filtrů a mají třeba i ve špatném stavu motor (např. čerpadla). Potom shání různé uváděné přípravky a počítají s tím, že ty vše zachrání. Další problém je, že ani pořádně nevědí a neřeší jak tyto prostředky používat (častý názor- čím větší množství aditiv, tím lépe).
        Reagovat na komentář
      Přidat nový komentář

      Petrol Magazín

      Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
      Aktuální číslo

      Přihlašte se k odběru novinek