5. 3. 2014
I na první pohled hezká a moderně vybavená čerpací
stanice sama o sobě ještě není zárukou obchodního úspěchu. Záleží
především na aktivitě, profesionalitě a vstřícnosti vedoucího a
obsluhy.

Dobrá lokalita, komplexní nabídka
V západočeském městečku Planá u Mariánských lázní na místě,
kde dříve stávala pumpa bývalé státní Benziny, dnes stojí moderní
čerpací stanice EuroOil náležící do sítě společnosti ČEPRO.
Historická lokace na výjezdu z města u hlavní silnice
spojující dálnici D5 s Chebem v průběhu několika
desetiletí z hlediska komerční atraktivity nic neztratila, ale
naopak získala. Díky rozsáhlé okolní výstavbě se stala součástí
areálu supermarketu s řadou dalších obchodů, kam za nákupy
míří obyvatelé z širokého okolí. Čerpací stanice nabízí
kvalitní pohonné hmoty včetně prémiových řady Optimal za velmi
vstřícné ceny. Navíc je k dispozici plnění LPG i celý
sortiment propanbutanu v tlakových lahvích. Výdejní místo pro
LPG je na hlavní výdejní ploše pod rozměrným přestřešením, které
v tomto drsném kraji nabízí všem tankujícím zákazníkům
dostatečný komfort i za nepřízně počasí.
Čerpací stanice historicky prošla několika většími či menšími
rekonstrukcemi, které průběžně přinesly zákazníkům nejen zvýšení
komfortu, ale zejména rozšíření nabídky zboží i služeb. Dnes
čerpací stanice disponuje moderní dobře vybavenou portálovou mycí
linkou, novým vysavačem a kompresorem. Před dvěma lety prošla
prodejna komplexní modernizací, nabídka se rozšířila o služby
gastro s moderním espreso-kávovarem, pekárnou, kontaktním
grilem a mikrovlnnou troubou.

Záleží především na lidech
I na první pohled hezká čerpací stanice, moderní technické
vybavení a nový interiér - to vše samo o sobě ještě není zárukou
obchodního úspěchu. Záleží především na lidech, a na této čerpací
stanici to platí dvojnásob. Hned po vstupu se každého zákazníka
ujme pozitivně naladěná, vstřícná obsluha. Nestačí však jen zvládat
aktivní prodejní komunikaci se zákazníkem. Prodávající obstáli
během auditu na jedničku i ve zkoušce schopnosti fundovaně a
správně poradit s výběrem a aplikací technických kapalin.
Audit zjistil rezervy v uspořádání nabídky zboží zejména na
středových regálových gondolách, problém s odstraněním pevně
ulpělých nánosů nečistot (vosků) z bočních stěn mycí haly, ve které
ještě opadává omítka ze stropu. Zjištěné nedostatky, které navíc
lze poměrně jednoduše odstranit, spolehlivě eliminuje domácky teplá
atmosféra nového prostředí shopu, kde se zákazníci rádi zastaví
třeba i jen na kus řeči, ale častěji si vychutnají voňavou kávu
s čerstvě upečeným zákuskem. Podle nájemce čerpací stanice
Marie Herinkové je stále co zlepšovat, a tak zde nedávno přibyl
například přebalovací pult, kterého si cení rodiče cestující
s dětmi do nedalekého sanatoria, a v plánu je i zvýšení
v současnosti nedostačující kapacity prostoru vnitřního
posezení.

Na slovíčko s vedoucím

Marie Herinková (1956), nájemce čerpací
stanice
Kdy a jak jste se dostala k práci na čerpací
stanici a co jste dělala předtím?
U čerpací stanice jsem zaměstnaná od roku 1998. Předtím jsem byla
zaměstnána v Německu, kde jsem si dodělala maturitu, a
pracovala jsem tam jako vedoucí provozovny pekařství, cukrářství.
Co mě vedlo k čerpacím stanicím? To je otázka od dětství.
Rodiče si koupili auto a mě vůně nafty a benzinu okouzlila, taťka
mi kupoval vždy nějaká autíčka a já jsem si představovala, jak
jezdím na čerpací stanici tankovat. Tak nějak to ve mně zůstalo.
Pak se mi podařilo získat zaměstnání jako obsluha čerpací stanice
Benzina v Chebu. Můj zaměstnavatel mi nabídl pozici vedoucí.
Zjistila jsem, že to je to, co bych chtěla v životě dělat. Už
není cesty zpátky, to vás pohltí a "jedete".
Pak se uvolnilo místo nájemce na čerpací stanici Benzina ve
Františkových Lázních, kde jsem výběrové řízení vyhrála. Sotva jsem
pumpu zvedla minimálně o 30 %, v důsledku změn ve vedoucích
pozicích jsem dostala výpověď. To byla pro mne těžká chvíle, kterou
jsem oplakávala půl roku. Už jsem nevěřila, že si najdu cestu
zpátky. Pak jsem se úplně náhodou dozvěděla o výběrovém řízení na
tuto stanici a na poslední chvíli se ještě stihla přihlásit -
a ono to vyšlo. To bylo ohromné štěstí. Rozhodně to neberu tak, že
někam přijdete a padne vám něco do klína. Snažím se ze všech sil.
Nesmírně si vážím toho, že mohu pokračovat v práci, která mě
baví.
Jste typem provozovatele čerpací stanice, který bere
svou profesi jako poslání. Co považujete kromě obchodního úspěchu
za největší odměnu za vaši práci?
Když se snažíte a vidíte ty výsledky. Pro nás za tu snahu jsou
největší odměnou zákazníci, kteří se nejen vracejí, ale přicházejí
s dobrou náladou, těší se sem, už nechodí zamračení jako dřív,
ale přicházejí s úsměvem. Tak to vás tak chytne, tak hřeje, že
už se to nedá opustit.
Musím vám dát za pravdu, v prodejně je hlavně díky
obsluze příjemná atmosféra…
Tady jsem od roku 2008. Začátky byly ohromně těžké, protože jsem
se dostala do čerpací stanice, která byla silně zanedbaná. Tady to
byla taková čtvrtá kategorie, kdyby jich bylo více, tak ta
nejspodnější. Myslím si, že počínaje lidmi přes vlastní úsilí jsme
z toho vybudovali hezký koutek, kam se lidé rádi vracejí.
Sklízíme úspěchy a je to znát i na výsledcích.
Kolik máte v týmu žen a kolik mužů?
Čtyři dámy a jeden muž. Muži obecně nejsou za pokladnou až tak
aktivní, nejsou tak výřeční jako ženy, ale tady je to takový náš
technik. Ženy zákaznice si ho oblíbily, pomáhá jim třeba doplnit
kapalinu do ostřikovačů, dofouknout pneumatiku, vyměnit stěrač…
Jak vybíráte zaměstnance?
Jsem náročnější zaměstnavatel, protože si myslím, že u mě mohou
dělat jedině ti lidé, které práce na čerpací stanici baví. Byl to
velký oříšek, vybrat si takového zaměstnance. Vybírala jsem dlouho,
určitě minimálně 15 lidí s tím, že se některým nechtělo
pracovat tak, jak já si přestavuji. Někteří si sem přišli dokonce
nakrást. Je nepříjemné o tom hovořit, ale i tací jsou mezi námi.
Tam je potom důležité odhadnout co nejrychleji mentalitu toho
člověka. Rozdíl je v tom, jak se vám přišel představit, a jaký
je ve skutečnosti.
Jedna věc je výběr zaměstnanců, druhá pak jejich
motivace a vedení?
Proto nemohu pochopit nájemce, který se na čerpací stanici
nevyskytuje, není v kontaktu se zaměstnanci. Pak ani neví, jak
kdo pracuje - tak se provozovat čerpací stanice nedá. Aspoň to je
tedy moje vize á já si za ní stojím. S lidmi je krásné
pracovat, ale musí se kontrolovat, a každodenní spolupráce je proto
velice nutná. Zaměstnanci musí vědět, že jste zaměstnavatel, který
jim poskytne jistotu zaměstnání a odpovídající zázemí. Zodpovědný
zaměstnavatel musí lidi podržet, musí za ně odvést povinné sociální
a zdravotní pojištění a především jim dát spravedlivou odměnu,
kterou si podle něj zaslouží. To je strašně důležité. Pak můžete na
své lidi být patřičně nároční. To, že na ně nachrlíte spoustu věcí,
které musí udělat, seberete se, vezmete tašku a jdete pryč, o tom
to není. Takhle z lidí žádný výkon nedostanete. Lidé musí vidět, že
zvládáte věc, kterou jim zadáváte. Když chci, aby určitým způsobem
něco udělali, musím jim být schopná ukázat, že to sama umím. Je to
nekonečná práce. Pokud zaměstnancům své požadavky převyprávíte
pouze na dálku, tak jsou většinou pohodlní to pochopit a navíc si
logicky řeknou, proč by to dělali, když si na ně nikdo
"nedošlápne".
Co považujete za největší přednost vaší čerpací
stanice?
Já si myslím, že odbornost zaměstnanců. Je to ohromný dar pro
zákazníka, když přijde na čerpací stanici a nedostane tam jen
pozdrav, děkuji a nashledanou! Zaměstnanci musí totiž sami být
aktivně nápomocni zákazníkům, znát dokonale všechno zboží a dokázat
správně poradit.
Děláte sama něco pro své zákazníky nad rámec standardu
sítě EuroOil?
Přestože čerpací stanice nedávno prošla modernizací, najde se
stále spousta drobností, které zákazníci ocení. Ohromný úspěch
sklízí náš nově zřízený dětský koutek s přebalovacím pultem,
zákazníci se široko daleko s něčím podobným nesetkali.
Vytipovala jsem si, že to je věc, která by tady měla být - nedaleko
od nás v Konstantinových Lázních je dětská léčebna, kam vozí
rodiče děti na léčení a jsou rádi, že je tady mohou přebalit,
obsluha jim ohřeje i potravu, kterou si s sebou vezou…
Také jsem objednala nové posezení, to stávající kapacitně
nevyhovuje. Sama je zainvestuji, protože sama z toho mám
výdělek. Považuji za správné, když se budu moci zapojit a nečekat
jen na to, co mi ČEPRO jako vlastník na čerpací stanici dodá. Lidé
si tady zvykli sednout, dát kávičku a pečivo z pekárny a pokud
jim poskytnete příjemné posezení, rozhodně to pro tuto čerpací
stanici bude přínosné.
Jak vzhlížíte do budoucnosti?
Určitě pozitivně. Myslím, že deprese a nářky z toho, že jsme
s ekonomikou na dně a že se od něj nijak neodlepíme, nejsou na
místě. Vidím čísla u sebe na čerpací stanici a myslím si, že jsme
úplně zbytečně zapšklí. Já si myslím, že v první řadě se ta
negativní nálada odvíjí od nás. Čím víc se budeme vzájemně
utvrzovat v tom, jak něco nefunguje a jak jsme na tom špatně, tím
spíš to fungovat opravdu nebude a budeme na tom opravdu špatně…
Čerpací stanice EuroOil Planá u Mariánských Lázní

- Provozovatel: ČEPRO, a.s.
- Provozní doba: 5 - 22
- Nabídka produktů: Natural 95, ECO diesel, Optimal 95, Optimal
Diesel, LPG,
- Služby: Mycí linka portálová, kompresor, vysavač
- Počet zaměstnanců: 5 stálých, 4 ženy/1 muž
Zaujalo nás (přednosti a pozitiva)
- Profesionální a vstřícná obsluha
- Výdej LPG na hlavní výdejní ploše
- Uzavíratelný dětský koutek s přebalovacím pultem
Skryté rezervy
- Uspořádání nabídky zejména na regálových gondolách, prolínání
kategorií a vystavení sortimentu na nevhodných místech
- Vnitřní konzumační prostor nemá vzhledem k provozu
dostatečnou kapacitu
- Mycí hala - opadává omítka stropu, na stěnách pevně ulpělé
nánosy nečistot (vosků)
PETROLaudit:

Příslušný počet PETROLkapek byl přidělen
na základě komplexního hloubkového auditu externí nezávislou
specializovanou firmou TOMAS consulting. Audit zároveň stanoví
způsobilost nominace čerpací stanice měsíce do soutěže PETROLawards
v kategorii Čerpací stanice roku.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia