Pravdy a mýty o automobilech na CNG

Po českých silnicích v současnosti jezdí více než 7000 vozů na stlačený zemní plyn CNG, v českých podmínkách jsou dnes běžně dostupné a široká je i nabídka modelů. Přesto se o vozech na CNG stále šíří řada mýtů. Podívali jsme se na ně a zjistili, zda jsou pravdivé.

CNG Skoda Octavia G-Tec

Mýtus 1: CNG je nebezpečné

Automobil na stlačený zemní plyn je zcela bezpečným dopravním prostředkem. Zatímco s vozy na LPG si spojujeme určité riziko a nepohodlí (časté revize, problematické parkování v uzavřených prostorech, čekání na obsluhu pro tankování), u CNG žádná tato omezení neplatí. Zemní plyn je tvořen z 98 % metanem (CH4), který je díky svým vlastnostem vysoce stabilní a bezpečný pro běžný provoz. Bezpečnost byla při vývoji CNG vozů jednou z priorit. Tlakové nádrže uchovávající stlačený plyn nejenže procházejí přísnými kontrolami, ale celý palivový systém je vybaven řadou pojistných mechanismů."Automobily na CNG mají dnes sofistikované řešení pro případ úniku plynu. Ten se vždy chytře rozvolní do okolí a eliminuje jakékoliv riziko otravy. Díky tomu můžete svůj vůz s klidem parkovat v garáži nebo si sami pohodlně natankovat,"vysvětluje Radek Patera ze společnosti E.ON.

Mýtus 2: Se zemním plynem neušetříte

Rozdíly v ceně zemního plynu a klasických paliv (benzín, nafta) jsou dnes významné. Náklady na běžný provoz vozu jsou proto u CNG o 30 až 50 % nižší než u automobilu poháněného benzínem nebo naftou. Například u vozu Škoda Octavia ujedete na CNG za investovaných 1000 Kč nejdelší vzdálenost přes 1100 km. V případě benzínového motoru je to jen něco přes 500 kilometrů.

Mýtus 3: Chybí tankovací místa

K dnešnímu dni je v České republice v provozu celkem 50 plniček CNG vozů a dojezdová vzdálenost mezi jednotlivými tankovacími místy pomalu ale jistě klesá, protože plniček rapidně přibývá. Například společnost E.ON plánuje jen v letošním roce otevřít celkem 14 nových tankovacích míst, podobně činné jsou také další firmy. Základním požadavkem při výstavbě je nabídnout řidiči komfort, který zná z běžné čerpací stanice, tedy například občerstvení nebo možnost zakoupit si příslušenství. Do roku 2020 by mělo být v ČR v provozu okolo 200 plniček, což je počet, který je totožný s dnešním Rakouskem.

Mýtus 4: Automobily na CNG jsou drahé

Kupní cena nového vozu na zemní plyn je dnes o zhruba 15-20 % vyšší než u automobilu se zážehovým motorem. Návratnost investice se však díky levnému provozu krátí. U automobilu Škoda Citigo na CNG s pořizovací cenou 257 900 Kč a kombinovanou spotřebou 3,2 kg se při ročním nájezdu 30 000 km vrátí již za zhruba 2,5 roku."Vcelku logicky platí, že čím větší počet kilometrů, tím rychlejší návratnost. Zejména u firem jsou často úspory na nákupu paliva CNG tak výrazné, že úspora pokryje vyšší leasingovou splátku za vůz a firma navíc zaplatí za provoz svého vozového parku méně než dříve,"dodává Radek Patera.

Mýtus 5: Zásoby zemního plynu jsou malé

Zemní plyn sice není obnovitelným zdrojem, jeho zásoby jsou však i do budoucna více než dostačující. Prokázané (prověřené) zásoby, které jsou považovány za vytěžitelné současnou technologií, vydrží minimálně do roku 2060. Mezinárodní plynárenské unie pak dokonce uvádí, že lze počítat s životností zemního plynu pro příštích 150, podle některých údajů až 200 let.

Mýtus 6: Nekoupím si pěkné auto

CNG podporují přední světové značky jako Fiat, Mercedes-Benz, Opel nebo celý koncern  Volkswagen. Ve verzi CNG si již dnes může motorista v České republice pořídit některý z nejprodávanějších vozů svých kategorií - k dispozici je například Škoda Citigo, Volkswagen Golf nebo Passat, během několika týdnu rozšíří nabídku i Škoda Octavia. CNG je díky svým vlastnostem vhodné pro užitkové nebo nákladní automobily, proto jej dlouhodobě podporují užitkové divize Fiatu, Mercedesu nebo Iveco.

Mýtus 7: CNG zdraží kvůli silniční dani

Pohled na zdanění zemního plynu je optimistický. Spotřební daň na CNG je pevně stanovena až do roku 2020, kdy bude tvořit 3,40 Kč za kilogram paliva. U benzínu se již dnes spotřební daň podílí na ceně částkou 12,84 Kč za každý litr, v případě nafty pak 10,95 Kč. U obou těchto paliv je navíc možnost dalšího růstu daňového zatížení. Pro vozy na zemní plyn platí ještě jedna zajímavost: do váhy 12 tun jsou v České republice osvobozeny od silniční daně.

 

Diskuse

  • Tomáš, 7. 3. 2023 19:35: Je to asi půl roku zpátky, co jsem si kupoval auto, které právě na CNG jezdí. Pár lidí mě od toho odrazovalo, ale já si to zatím nemůžu vynachválit. Přes zimu se mi s autem jezdilo skvěle. Jak ale jde o ojetinu, tak ji teď na jaře budu muset pořádně překontrolovat a udělat nějaké drobné opravy. Přes zimu mi například začaly zlobit stěrače. Přemýšlel jsem ale, že bych je nahradil takovými těmi tekutými stěrači, viz například https://nasucho.cz/kategorie/tekute-nano-sterace/ Prý to funguje velice dobře.
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek