17. 4. 2014
Po českých silnicích v současnosti jezdí více než 7000
vozů na stlačený zemní plyn CNG, v českých podmínkách jsou
dnes běžně dostupné a široká je i nabídka modelů. Přesto se o
vozech na CNG stále šíří řada mýtů. Podívali jsme se na ně a
zjistili, zda jsou pravdivé.

Mýtus 1: CNG je nebezpečné
Automobil na stlačený zemní plyn je zcela bezpečným dopravním
prostředkem. Zatímco s vozy na LPG si spojujeme určité riziko
a nepohodlí (časté revize, problematické parkování
v uzavřených prostorech, čekání na obsluhu pro tankování), u
CNG žádná tato omezení neplatí. Zemní plyn je tvořen z 98 % metanem
(CH4), který je díky svým vlastnostem vysoce stabilní a bezpečný
pro běžný provoz. Bezpečnost byla při vývoji CNG vozů jednou
z priorit. Tlakové nádrže uchovávající stlačený plyn nejenže
procházejí přísnými kontrolami, ale celý palivový systém je vybaven
řadou pojistných mechanismů."Automobily na CNG mají dnes
sofistikované řešení pro případ úniku plynu. Ten se vždy chytře
rozvolní do okolí a eliminuje jakékoliv riziko otravy. Díky tomu
můžete svůj vůz s klidem parkovat v garáži nebo si sami
pohodlně natankovat,"vysvětluje Radek Patera ze společnosti
E.ON.
Mýtus 2: Se zemním plynem neušetříte
Rozdíly v ceně zemního plynu a klasických paliv (benzín,
nafta) jsou dnes významné. Náklady na běžný provoz vozu jsou proto
u CNG o 30 až 50 % nižší než u automobilu poháněného benzínem nebo
naftou. Například u vozu Škoda Octavia ujedete na CNG za
investovaných 1000 Kč nejdelší vzdálenost přes 1100 km.
V případě benzínového motoru je to jen něco přes 500
kilometrů.
Mýtus 3: Chybí tankovací místa
K dnešnímu dni je v České republice v provozu celkem 50
plniček CNG vozů a dojezdová vzdálenost mezi jednotlivými
tankovacími místy pomalu ale jistě klesá, protože plniček rapidně
přibývá. Například společnost E.ON plánuje jen v letošním roce
otevřít celkem 14 nových tankovacích míst, podobně činné jsou také
další firmy. Základním požadavkem při výstavbě je nabídnout řidiči
komfort, který zná z běžné čerpací stanice, tedy například
občerstvení nebo možnost zakoupit si příslušenství. Do roku 2020 by
mělo být v ČR v provozu okolo 200 plniček, což je počet, který je
totožný s dnešním Rakouskem.
Mýtus 4: Automobily na CNG jsou drahé
Kupní cena nového vozu na zemní plyn je dnes o zhruba 15-20 %
vyšší než u automobilu se zážehovým motorem. Návratnost investice
se však díky levnému provozu krátí. U automobilu Škoda Citigo na
CNG s pořizovací cenou 257 900 Kč a kombinovanou
spotřebou 3,2 kg se při ročním nájezdu 30 000 km vrátí již za
zhruba 2,5 roku."Vcelku logicky platí, že čím větší počet
kilometrů, tím rychlejší návratnost. Zejména u firem jsou často
úspory na nákupu paliva CNG tak výrazné, že úspora pokryje vyšší
leasingovou splátku za vůz a firma navíc zaplatí za provoz svého
vozového parku méně než dříve,"dodává Radek Patera.
Mýtus 5: Zásoby zemního plynu jsou malé
Zemní plyn sice není obnovitelným zdrojem, jeho zásoby jsou však
i do budoucna více než dostačující. Prokázané (prověřené) zásoby,
které jsou považovány za vytěžitelné současnou technologií, vydrží
minimálně do roku 2060. Mezinárodní plynárenské unie pak dokonce
uvádí, že lze počítat s životností zemního plynu pro příštích
150, podle některých údajů až 200 let.
Mýtus 6: Nekoupím si pěkné auto
CNG podporují přední světové značky jako Fiat, Mercedes-Benz,
Opel nebo celý koncern Volkswagen. Ve verzi CNG si již dnes
může motorista v České republice pořídit některý z
nejprodávanějších vozů svých kategorií - k dispozici je
například Škoda Citigo, Volkswagen Golf nebo Passat, během několika
týdnu rozšíří nabídku i Škoda Octavia. CNG je díky svým vlastnostem
vhodné pro užitkové nebo nákladní automobily, proto jej dlouhodobě
podporují užitkové divize Fiatu, Mercedesu nebo Iveco.
Mýtus 7: CNG zdraží kvůli silniční dani
Pohled na zdanění zemního plynu je optimistický. Spotřební daň
na CNG je pevně stanovena až do roku 2020, kdy bude tvořit 3,40 Kč
za kilogram paliva. U benzínu se již dnes spotřební daň podílí na
ceně částkou 12,84 Kč za každý litr, v případě nafty pak 10,95
Kč. U obou těchto paliv je navíc možnost dalšího růstu daňového
zatížení. Pro vozy na zemní plyn platí ještě jedna zajímavost: do
váhy 12 tun jsou v České republice osvobozeny od silniční
daně.