24. 11. 2014
Zásobování pohonnými hmotami je důležitým článkem mezi
rafinérií a konečným zákazníkem. Silniční přeprava pohonných hmot,
jejich nakládka a vykládka probíhá přesně podle stanovených postupů
s cílem maximální bezpečnosti provozu.

Dispečer je manažerem distribuce
Proces zásobování pohonnými hmotami je vysoce sofistikovaný a
v případě velkých řetězců čerpacích stanic začíná automatickým
přenosem dat o zásobě v nádržích přes internet
k dopravci. Software na straně dopravce vyhodnotí potřebu
závozu na danou čerpací stanici tak, aby byla čerpací stanice
optimálně zásobena, tj. aby vždy měla co prodávat a na druhé straně
neměla nadměrné zásoby. Nad softwarem bdí dispečer a svým lidským
faktorem optimalizuje dodávky i s ohledem na týdenní pohyb cen
pohonných hmot. Dispečer s podporou softwaru zároveň řídí
výměnu zboží v nádržích čerpací stanice v období přechodu
mezi zimní a letní kvalitou.
Moderní automobilové cisterny zásobující čerpací stanice jsou
vybaveny měrnými tyčemi, počítači na kompenzaci množství na 15 °C,
elektronickými plombami, GPS a dálkovým přenosem dat
k dopravci.
Nakládka cisterny na silničním
terminálu
Cesta pohonných hmot začíná na silničním terminálu, kde řidič
podle pokynů dispečera naloží příslušné komory autocisterny
požadovaným produktem. I když technologicky není nutno při změně
produktu komoru čistit, protože moderní cisterny mají bezezbytkový
systém výdeje, rozhodující většina přeprav probíhá bez změny
produktu v dané komoře. Tímto je zaručena předepsaná kvalita
produktu i na čerpací stanici, která je v případě velkých
řetězců certifikována Pečetí kvality zaručenou akreditovanými
laboratořemi společnosti SGS, Česká republika. Proces nakládky je
samozřejmě ekologický, probíhá v uzavřeném okruhu, takže
výpary pohonných hmot, které do sebe cisterna nasála při předchozí
vykládce, jsou opět odevzdány na nakládacím terminálu. Po naložení
cisterna změří všechny komory, vytiskne doklad o objemu zboží,
který je potvrzen terminálem a odeslán na dispečink dopravce. Řidič
je vybaven všemi doklady pro přepravu zboží podléhajícího spotřební
dani.
Přeprava a stáčení
V průběhu přepravy je vozidlo monitorováno a to včetně
stylu jízdy řidiče, protože pohonné hmoty jsou nebezpečný náklad a
v případě nehody kromě nebezpečí požáru hrozí i ohrožení
životního prostředí. Z tohoto důvodu řidiči významných
dopravců pohonných hmot absolvují speciální programy školení tak,
aby bylo riziko nehody minimalizováno.
Po příjezdu na čerpací stanici řidič zabezpečí vozidlo a jde za
obsluhou. Společně pak zkontrolují, zda se dovezené zboží bezpečně
vejde do nádrží čerpací stanice. Vlastní stáčení probíhá podle
schváleného postupu a opět je zcela ekologické, z cisterny
vytékají pohonné hmoty a stejný objem par produktu je nasáván zpět
do cisterny. Po celou dobu vykládky řidič sleduje její průběh a
monitoruje okolí autocisterny proto, aby vyloučil možná
bezpečnostní rizika. Na konci dodávky je vytištěn stáčecí lístek se
všemi podstatnými údaji. Ten slouží k vyhodnocení uskutečněné
dodávky.
Uzávěrka dodávky paliva
Tím celý proces nekončí, u dopravce jsou data z dodávky
zpracována, elektronickou cestou přenesena do systému zákazníka,
proběhne vyhodnocení všech senzorů a měřidel autocisterny a nakonec
probíhá vyhodnocení celé dodávky.
Autor: PR , Zdroj: ČAPPO