8. 8. 2023

Přestaveb na LPG je letos méně, zájem o nové vozy na
autoplyn ale trvá
Pohon na zkapalněný ropný plyn (LPG) se nadále těší poměrně
velkému zájmu. Nových vozidel bylo za první pololetí registrováno
srovnatelné množství jako ve stejné době loni. Rok 2022 byl přitom
z tohoto pohledu rekordní. Meziročně ale ubylo přestaveb na LPG.
Důvodem je vysoký zájem v loňském roce, kdy stabilní cena autoplynu
způsobila mimořádnou poptávku po přestavbách.
Za prvních 6 měsíců letošního roku bylo v Česku dle údajů Svazu
dovozců automobilů registrováno 1 853 nových vozů na LPG. To je
sice mírně nižší číslo než ve stejném období loňského roku (1985),
stále však téměř dvojnásobné množství ve srovnání s prvním
pololetím roku 2021 a výrazně vyšší než za celé předešlé roky.
Velký zájem o LPG pohon tedy stále trvá, byť počet dodatečných
přestaveb benzínových vozů na spalování LPG meziročně klesl asi o
třetinu. "To je dáno zejména enormní poptávkou po přestavbách v
loňském roce, kdy ceny benzínu a nafty vyšplhaly do rekordních
výšin, ale LPG zůstalo stále cenově přijatelné," říká Ivan
Indráček, výkonný předseda České asociace LPG, s tím, že na
přestavbu si někteří zájemci museli loni počkat i měsíce.
Na základě dat Ministerstva dopravy, které eviduje celkový počet
montáží i demontáží LPG i CNG systémů odborníci odhadují, že v
období od ledna do konce června bylo na LPG přestavěno asi 2200
automobilů. Za první půli loňského roku činí odhad asi 3300
vozidel.
Celkově - sečteme-li registrace nových vozů a přestavby - tak na
českých silnicích letos přibylo více než 4000 LPG automobilů,
zatímco ve srovnatelném období loňského roku to bylo asi 5 300
vozů. Pro srovnání, první půli roku 2021 bylo evidováno celkem asi
2 900 "nových" LPG vozidel. "LPG letos sice ztratilo pozici nejvíce
nakupovaného alternativního pohonu v Česku, plug-in hybridy i cistě
elektrické vozy jej v tomto roce zatím překonávají. Při
započtení realizovaných přestaveb si však LPG první příčku nadále
drží. Ze souboje alternativních pohonů u osobních vozu už ale
odpadl zemní plyn, resp. CNG, jehož prodeje v posledních letech
trvale klesají," uvedl Ivan Indráček.
Velkou předností LPG je mimo jiné rozsáhlá síť čerpacích stanic,
kterých je v Česku skoro tisícovka. Autoplyn si ve srovnání s
benzínem i naftou trvale drží výraznou cenovou výhodu. V prvním
pololetí LPG dle šetření ČSÚ průběžně zlevňovalo. "Zatímco cena
litru konvenčních paliv loni atakovala 50Kč úroveň, cena LPG byla
méně než poloviční. V současnosti stojí Natural 95 v průměru téměř
38 Kč/l a LPG méně než 15 Kč/l," dodává Ivan Indráček.
Zdroj: TZ