10. 6. 2020
Ceny automobilů každým rokem rostou o tři až čtyři
procenta. Důležitý vliv na cenu aut s konvenčním pohonem mají
opatření Evropské komise, která požaduje v letošním roce
snížení emisí CO2 v průměru o 21 % na jeden vůz
oproti roku 2018. V opačném případě hrozí automobilkám pokuty
v celkové výši 36 miliard eur. Příznivější situace je u vozů
s alternativním pohonem, jejichž cena má v budoucnu
naopak klesat. O konečné podobě mobility v Česku budou
rozhodovat fleetoví manažeři, kteří jsou zatím
v elektromobilitě opatrní. Vliv bude mít také rozšiřování
počtu dobíjecích stanic, státní podpora a další faktory. Vyplývá to
z údajů společnosti Arval, která poskytuje operativní leasing
k vozům, a z dat analytiků České
spořitelny.
Emisní limity nutí automobilky ke
zdražování
"Na automobilovém trhu očekáváme v budoucnosti dva protichůdné
trendy. Na jednu stranu budou zdražovat vozy s konvenčními pohony z
důvodu nutnosti plnění emisních limitů vyžadovaných ze strany EU.
Ty lze splnit buď elektrifikací pohonných jednotek, nebo čím dál
nákladnějším vývojem úsporných motorů. Druhým trendem bude postupné
snižování cen elektrifikovaných vozidel, jakmile se vyřeší aktuální
nedostatek dostupných baterií," říká Jiří Havel, obchodní ředitel
společnosti Arval, která poskytuje operativní leasing.
Největší rozdíl v cenách vozů bude ve druhém
čtvrtletí
Rozdíl mezi cenou konvenčních aut a vozů s alternativním
pohonem bude výraznější ve druhém čtvrtletí letošního roku.
"Očekávám, že cena tradičních aut se zvýší dle kvalifikovaného
odhadu o tři až čtyři procenta, což v reálu znamená zdražení o
padesát až sedmdesát tisíc korun na jedno vozidlo. Na druhou stranu
musím zmínit, že operativní leasing může být cestou pro firmy i
soukromé uživatele v době, kdy cena aut roste. Už za první
platbu získají nové auto a úspory investují do podnikání, nikoli do
nákupu vozu. V ceně splátky je financování vozidla, pojištění,
údržba a oprava vozidla, zajištění letních i zimních pneumatik,
dálniční známka, daně a poplatky," upřesňuje Jiří Havel ze
společnosti Arval.
Průzkum: 64% českých manažerů nezohlední nová pravidla
pro emise CO2
Rozvoj elektromobility v Česku ovlivňuje mnoho faktorů -
vedle ceny vozů je to existující poptávka jednotlivců i firem,
počet dobíjecích stanic nebo dosavadní převaha motorů na benzín a
naftu. Svoji roli sehrává i výrazně odlišný přístup českých
fleetových manažerů, kteří dávají přednost konvenčním pohonům, jak
ukazuje průzkum společnosti Arval. "Oproti evropským kolegům se
Češi liší i v přístupu k novým pravidlům pro testování
spotřeby a emisí CO2. Pouze 36% tuzemských manažerů odpovědělo
kladně na otázku, zda jejich firemní car policy bude zohledňovat
nová pravidla pro testování spotřeby a emisí CO2 vozidel - tzv.
test WLTP," tlumočí výsledky průzkumu obchodní ředitel společnosti
Arval Jiří Havel. Upravovat úroveň vozů, které svým zaměstnancům
poskytují, je kvůli hodnotám naměřeným podle WLTP připraveno 18 %
firem v Česku a 37 % firem v ostatních zemích. Pokud dotazovaní
manažeři připouštějí změny v autoparcích způsobené WLTP, spočívají
tyto změny nejčastěji ve volbě jiných modelů nebo značek s nižšími
emisemi, případně ve volbě jiných typů pohonů.
Automobilky, snižování emisí a miliardové investice do
elektromobility
V letošním roce musí automobilky dodávající do EU v průměru
snížit emise CO2 na jedno auto o 21 % oproti roku 2018.
Pokud neuspějí, hrozí jim pokuty v celkové výši 36 miliard
euro, které připraví výrobce vozů o velkou část zisků. "Automobilky
se budou chtít pokutám vyhnout. Budou do své nabídky zařazovat vozy
s nižšími emisemi a vozy na alternativní pohony. Dle zaměření a
velikosti investic automobilek zvítězí elektromobilita. Automobilky
mají v tomto ohledu velké plány. Například Škoda má investovat
52 miliard korun do vývoje aut na alternativní pohony a 10 nových
elektromodelů do roku 2022," informuje analytik České spořitelny
Radek Novák. Ani Volkswagen nestojí stranou. V roce 2025 by měly 15
až 25 % prodejů značky tvořit vozy na elektrický pohon. Automobilka
chce navíc ukončit do šesti let vývoj spalovacích motorů a plánuje
v příštích pěti letech investice do elektrovozů ve výši 30
miliard eur.
Autor: TZ Botticelli, Zdroj: TZ Botticelli