6. 5. 2013
Nemrznoucí směsi na bázi glykolů jsou k dispozici
ve verzi neškodlivé pro člověka téměř od počátku jejich objevu v
50. letech 20. století. Jejich používání v chladicích
systémech vozidel se však prosazuje velmi pomalu. Před ekonomickou
krizí to s jejich uplatněním zejména v dopravní technice
- autobusech vypadalo velmi perspektivně. Nyní nám však kromě
teplonosných kapalin v solárních systémech, tepelných
čerpadlech a podobných aplikací z jejich použití mnoho
nezbylo. Proč?
Není glykol jako glykol
Jako majoritní nemrznoucí složka pro chladicí kapaliny vozidel
všech druhů se v současnosti používá ethylenglykol
(Ethan-1,2-diol). Ten má pro tyto aplikace přibližně stejně velkou
roční spotřebu jako pro výrobu PET lahví a polyesterových vláken.
Kromě tohoto glykolu je použitelná i jemu obdobná látka -
propylenglykol (Propan-1,2-diol). Masové využití této chemikálie je
zejména v potravinářství, kosmetickém průmyslu
a podobných oborech, kde je vítána jeho neškodlivost pro
zdraví člověka a vyšší savce. Obdobně jako v případě snadné
záměny methanolu za ethanol (líh) je v případě ethylenglykolu
možné splést si jej s propylenglykolem, nebo dokonce s
obyčejnou vodou. Oba glykoly jsou totiž bezbarvé, bez zápachu,
mírně viskózní a lehce nasládlé kapaliny. A podobnost
s methanolem má ethylenglykol i při podání první pomoci.
Krátce po jeho požití slouží líh jako "protijed" tím, že je tělem
přednostně metabolizován, a jedovatý glykol projde tělem beze
změny, aniž by vznikly látky poškozující játra a ledviny.
Ekologický neznamená jen neškodlivý pro
člověka
Je nutné rozlišovat škodlivost pro zdraví člověka a pro životní
prostředí jako takové. Z hlediska odbouratelnosti ve vodě jsou
na tom totiž oba dva glykoly podobně, tedy špatně, a nelze je,
stejně jako použité chladicí kapaliny, v žádném případě vypouštět
do kanalizace nebo vodních toků. Ona si s nimi čistírna
odpadních vod nakonec poradí, ale výrazný nárůst biologické a
chemické spotřeby kyslíku na jejich odbourání bude signalizovat, že
došlo k jejich uvolnění do kanalizace. Další červenou
vystavuje pomyslné ekologičnosti propylenglykolu jeho surovinový
původ. Propylenglykol se stejně jako ethylenglykol vyrábí
z ropy, tedy z propylenu, resp. ethylenu. Z tohoto
pohledu tedy mezi nimi není žádný rozdíl. Existují sice způsoby,
jak připravit propylenglykol nebo jemu příbuzný 1,3-propandiol
technologicky nebo i biochemickou fermentací z glycerinu,
který odpadává při výrobě biopaliv I. generace. Tyto způsoby jsou
však zatím velmi nákladné, málo selektivní a je navíc otázkou, jak
dlouho budou mít tato biopaliva zelenou.
Fyzikální vlastnosti
Mírné odlišnosti lze mezi oběma glykoly najít u fyzikálních
vlastností. Protože chladicí kapalina v automobilech slouží
zejména k odvodu tepla, jsou důležité hlavně teplosměnné
vlastnosti. Tedy tepelná kapacita (množství pojmuté energie -
tepla), tepelná vodivost (rychlost odvodu tepla) a viskozita
(rychlost cirkulace kapaliny). V prvních dvou vlastnostech
nelze mezi oběma glykoly najít velké rozdíly. Pro chlazení se
glykoly stejně ředí vodou, která rozdíly mezi nimi stírá, a hlavně
ona sama tyto parametry, jako nejlepší chladivo vůbec, vylepšuje.
V případě viskozity pokulhává zejména propylenglykol, obzvlášť
za nízkých teplot, kdy je jeho viskozita několikanásobně vyšší, i
ve vodném roztoku, než u ethylenglykolu. Ale zatímco pro průmyslové
chladírenské aplikace je toto asi zásadní nevýhodou pro použití
propylenglykolu, u chlazení motorů vozidel, které probíhá zejména
v oblasti 85-100 °C, tento deficit nevadí. Oba glykoly navíc
velmi podobně zvyšují teplotu varu oproti samotné vodě na 105-110
°C - podle stupně naředění. Z pohledu svých fyzikálních
vlastností jsou tedy oba porovnávané glykoly zaměnitelné.
Nemrznoucí vlastnosti
Zajímavé rozdíly nacházíme mezi oběma glykoly u nemrznoucích
vlastností. Jak je zřejmé z přiloženého grafu, zatímco
koncentrovaný bezvodý ethylenglykol tuhne již při -15 °C,
s přibývajícím obsahem vody jeho bod tuhnutí klesá až
k nejnižší hodnotě okolo -60 °C. Naproti tomu propylenglykol
se více chová způsobem, který bychom u nemrznoucí látky očekávali,
tedy že s jeho rostoucí koncentrací klesá jeho bod tuhnutí
k nižším záporným hodnotám. Popsané anomální chování
ethylenglykolu není až takovou závadou, nakonec voda se do
chladicích kapalin přidává kvůli zlepšení jejich teplosměnných
vlastností i kvůli snížení jejich ceny. Co má však velký vliv na
ekonomiku namíchané směsi, je mírně vyšší bod tuhnutí
propylenglykolu oproti ethylenglykolu, při stejné koncentraci
v roztoku. Zatímco např. pro 50% roztok dostaneme
z ethylenglykolu bod tuhnutí okolo -38 °C, u propylenglykolu
to je jen -32 °C. A tím se dostáváme k základní příčině používání
zdraví škodlivých kapalin místo ekologických typů.
Cena nemrznoucí směsi
Rozdíl nákupních cen mezi oběma glykoly kolísá podle ročního
období, nicméně náklady na pořízení kilogramu propylenglykolu jsou
vždy o cca 5-9 Kč vyšší než u zdraví škodlivého glykolu. Ovšem to
je jen teoretický rozdíl. Skutečný rozdíl v prodeji činí
u 1 litrového balení chladicích kapalin několik desítek
korun a je daný tím, že neekologického typu se prodá mnohem více,
takže jej může pokryt nižší marže. Pokud k tomu připočteme
nutnost asi 5% navýšení dávkování propylenglykolu oproti
ethylenglykolu na dosažení stejného bodu tuhnutí, dostáváme se
k zajímavým číslům finanční úspory. Možná ani ne tak pro
samotného uživatele vozidla, kterého těch několik desítek korun na
litru jednou za několik let asi nevytrhne. Ale pro automobilové
koncerny a servisní sítě, při ohromném množství spotřebovaných
kapalin, činí tyto úspory několik desítek milionů korun za rok.
Navíc je tímto rozhodnutím automobilek ovlivněn i výběr
doporučených typů kapalin na dolití a výměnu - v manuálu k
vozidlu - a ekologický typ tam rozhodně chybí. Je výše popsaná
míra úspor málo nebo hodně v porovnání s ročním počtem
případů otrav, ať vlivem záměny nebo úmyslného požití zdraví
škodlivé ethylenglykolové chladicí kapaliny člověkem?!

Ing. Jan Skolil, CLASSIC Oil
Kladno
Autor: Jan Skolil, Zdroj: PETROLmedia