11. 6. 2019
Podle průzkumu společností DEL a BDO označuje většina
Čechů (74,3 %) za největší překážku pro pořízení elektromobilu
vysokou pořizovací cenu. Druhou nejčastěji zmiňovanou komplikaci
představuje nedostatečná infrastruktura dobíjecích stanic, tedy
jejich nízký počet (50,7 %). Na třetím místě ve výčtu překážek se
umístil krátký dojezd vozů s elektrickým pohonem, a to pro 39,4 %
dotázaných. Nejméně naopak Čechům vadí omezená modelová nabídka
elektromobilů, zmiňují ale také snižující se kapacitu baterií nebo
jejich pomalé dobíjení. Zatraktivnit elektromobilitu pro české
zákazníky by podle předsedy představenstva DEL měla pomoci širší
síť dobíjecích stanic. Průzkum realizovala agentura Ipsos na
reprezentativním vzorku 1050 osob.
Jako hlavní překážku pro koupi elektromobilu vnímají Češi
nejčastěji vysokou cenu těchto vozů. V průzkumu takto
odpověděly tři čtvrtiny dotázaných (74,3 %). Polovina respondentů
(50,7 %) si stěžovala také na nedostatečně rozvinutou
infrastrukturu dobíjecích stanic, tedy jejich nedostatečné množství
ve veřejném prostoru. Třetí největší překážkou je potom podle
průzkumu nízký dojezd elektromobilů, a to pro 39,4 %
dotázaných.
Trh čeká na vhodný impulz
Česká státní správa se podílí na rozvoji elektromobility
prostřednictvím investičních pobídek nebo slev na dani pro
spotřebitele. Majitelé vozů s elektrickým pohonem se však stále
musí potýkat s nedostatečně rozvinutou sítí dobíjecích stanic.
Plány na výstavbu silnic by už nyní měly počítat s rostoucím
podílem elektromobilů, to se ale zatím neděje."České
spotřebitele od koupi elektromobilu odrazuje nejen zpravidla vyšší
cena, ale z velké části i praktické důvody. Tedy obtížně
plánovatelné dobíjení vozu během delších cest kvůli nízkému počtu
veřejně dostupných dobíjecích stanic. Navíc ještě v kombinaci
s kratším dojezdem, než který poskytují auta se spalovacími motory.
Trh čeká na impulz, díky kterému bude provoz elektromobilů
pohodlnější, zejména díky snadné dostupnosti nabíječek," uvádí
Jiří Kabelka, předseda představenstva společnosti
DEL. Ta letos představila vlastní dobíjecí stanice pro
všechny typy elektrických osobních vozů, kterými plánuje rozvoj
elektromobility podpořit.
Dojezd a infrastrukturu nabíječek řeší spíše
mladší
Vysokou pořizovací cenu elektromobilů považují za největší
překážku pro jejich koupi příslušníci všech věkových kategorií,
které se průzkumu zúčastnily. Nejvíce však vadí lidem ve věku 45 až
53 let (81,3 %), nejméně naopak mladým od 18 do 26 let (67,1 %).
"Nejmladší skupina respondentů si potom nejvíce stěžuje na
nedostatek míst, kde lze elektromobily dobíjet, a to téměř 55 % z
nich. Shodně vnímají nedostatečnou infrastrukturu dotázaní až do
věku 44 let, u starších důležitost tohoto faktoru klesá zhruba o 10
%," uvádí Petr Kymlička, Partner poradenské
společnosti BDO.
Mezigenerační rozdíly jsou patrné také v otázce rychlosti
dobíjení. Na něm nejvíce lpí respondenti z věkové skupiny 27
až 35 let, kde pomalé dobíjení jako největší překážku uvedlo 39 % z
nich. Nejméně naopak vadí dotázaným ve věku 54 až 65 let. Nejstarší
generaci, která se do šetření zapojila, rovněž nejméně trápí malá
životnost baterie, respektive její snižující se kapacita. Jako
velký problém ji naopak označuje vůbec nejmladší skupina
respondentů ve věku 18 až 26 let. Pomalé dobíjení, nízký dojezd
elektromobilů i nedostatečná infrastruktura dobíjecích stanic potom
vadí více mužům než ženám a jako největší překážky je označují
spíše mladší generace dotázaných.

Autor: Dark Side, Zdroj: Dark Side