Prodej aut na stlačený plyn roste, skutečný boom má přinést Octavia

Na stlačený zemní plyn jezdí v Česku 6700 vozů. Zásluhu na tom má především loňský rok, kdy tu bylo zaregistrováno dva tisíce vozů využívajících toto palivo. Meziročně to byl růst téměř o polovinu a o 44 procent vzrostla i spotřeba plynu - na téměř 22 milionů kubíků.

CNG Čerpací stanice Humpolec
Klasických čerpacích stanic, u nichž je možné natankovat i stlačený zemní plyn, přibývá. Jedna je například v Humpolci, kde spolupracují Benzina s firmou E.ON


Velkou roli hrály loni nákupy od České pošty. Ta v roce 2013 k 480 vozům na plyn pořídila dalších zhruba 500. A dalších tisíc jich plánuje nakoupit i v letošním roce.
"Ale opravdový růst nás teprve čeká," říká místopředseda rady Českého plynárenského svazu a člen představenstva firmy E.ON Jiří Šimek.

Plnicích stanic přibývá

Hlavní výhodou CNG vozů jsou nízké náklady, majitel může podle Šimka ročně na palivu ušetřit až desítky tisíc korun. Nevýhodou je ale i přesto, že si lidé mohou plnit auta speciálním zařízením i doma, zatím omezené množství CNG stanic. "Nerad říkám, že stanice hledáte, majitelé CNG aut už je znají. Ale často si kvůli nim musíte zajíždět. Počítám ale, že toto omezení nebude za rok za dva již platit," říká Šimek.
Prakticky všichni hráči na trhu totiž plánují razantní růst a výstavbu desítek nových CNG stanic. V letošním roce jich zatím stojí 52, z toho deset má prozatímní lídr na trhu společnost RWE. "V letošním roce plánujeme výstavbu minimálně tří až čtyř nových stanic," říká mluvčí RWE Martin Chalupský. Na tři již firma podepsala smlouvu s Benzinou.
Ostatní chtějí ale stavět ještě víc. Firma Vítkovice Doprava uvažuje až o 20 nových stanicích, také hlavně ve spolupráci s Benzinou. E.ON jich pak podle Šimka zvažuje mezi 12 a 14.
Největší plány má pak firma Vemex, která je součástí ruského Gazpromu. "Pokud vše vyjde tak, jak plánujeme, tak bychom jich do konce roku mohli otevřít až 25," řekl HN marketingový ředitel firmy Hugo Kysilka.
Firmy se snaží i o to, aby CNG stanice nebyly již jen u autobusových dep, ale aby bylo možné tankovat u stojanů benzinových pump. I proto například Vemex kromě devíti stanic u dep České pošty spolupracuje s Lukoilem.
"My máme například i téměř uzavřené partnerství s řetězcem hypermarketů Globus, u kterých také plánujeme stavět. To je přesně zacílená skupina lidí, kteří rádi jezdí na kvalitní palivo a vědomě šetří," říká Šimek. Do konce příštího roku by tak mohl E.ON pokrýt všech jeho 15 čerpacích stanic.
Kromě problému s tankováním chybí českému trhu ale i to pravé "lidové auto". Vozů je k mání již několik desítek typů - od malé Škody Citigo po nákladní vozy a letos na jaře by měl řady rozšířit například i Volkswagen Golf. Čeká se ale hlavně na novou Škodu Octavia, která by měla variantu na CNG oznámit v prvním čtvrtletí letošního roku.
"Nástup Octavie na trh bude zlomovým momentem. Je to hlavní vozidlo firemních flotil a české auto s dobrým poměrem cena/výkon," říká Šimek. Podle něj úplně zlidoví ale až tak za dva roky, až se na trh dostanou ojetiny.

Vzorem je Itálie

K CNG se pozitivně staví i Evropská unie. Česká republika tak chce například získat každoroční dotaci až ve výši jedné miliardy korun na výstavbu infrastruktury a nákup autobusů - letos hlavně v Ostravě, Brně a v Ústeckém kraji.
Brusel také zvažuje podporu výstavby nové infrastruktury takovým způsobem, aby nebyly dvě CNG plnicí stanice nikdy vzdáleny více než 100 kilometrů od sebe. "Dnes je již v Evropě velmi pohodlné i cestování. Když jedete od Košic na západ, nemáte prakticky problém dojet až na francouzskou Riviéru," říká Šimek.
Jedinou výjimku zatím představuje Polsko, kde je jen okolo 20 stanic, a Chorvatsko. "Když chcete na dovolenou ke Splitu, máte problém. Poslední stanice je totiž v Záhřebu," říká Šimek s tím, že Chorvati mají obecně příliš málo plynovodů, a stanice tak není kde stavět.
Česko má ale v CNG stále co dohánět. Kromě extrémů jako Pákistán, kde jezdí na stlačený plyn 2,8 milionu vozů, což je skoro 80 procent jejich aut, dává Šimek za příklad Itálii. "Tamní vláda se rozhodla dotovat koupi jednoho vozu dvěma tisíci eur. A Italové krátkodobě prakticky vykoupili evropský trh s CNG auty," říká. V Itálii je dnes tak okolo 850 tisíc aut na stlačený plyn a téměř tisíc plnicích stanic.

CNG Vemex Praha 10
V Praze-Strašnicích postavila samostatnou plnící stanici na CNG firma Vemex, která spolupracuje s ruským Gazpromem a letos by v Česku chtěla otevřít dalších 25 olnících stanic

Autor: Petr Lukáč, Zdroj: Hospodářské noviny

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek