22. 1. 2014
Na stlačený zemní plyn jezdí v Česku 6700 vozů. Zásluhu
na tom má především loňský rok, kdy tu bylo zaregistrováno dva
tisíce vozů využívajících toto palivo.
Meziročně to byl růst téměř o polovinu a o 44 procent vzrostla i
spotřeba plynu - na téměř 22 milionů kubíků.

Klasických čerpacích
stanic, u nichž je možné
natankovat i stlačený zemní plyn, přibývá. Jedna je například v
Humpolci, kde spolupracují Benzina s firmou E.ON
Velkou roli hrály loni nákupy od České pošty. Ta v roce 2013 k 480
vozům na plyn pořídila dalších zhruba 500. A dalších tisíc jich
plánuje nakoupit i v letošním roce.
"Ale opravdový růst nás teprve čeká," říká místopředseda rady
Českého plynárenského svazu a člen představenstva firmy E.ON Jiří
Šimek.
Plnicích stanic přibývá
Hlavní výhodou CNG vozů jsou nízké náklady, majitel může podle
Šimka ročně na palivu ušetřit až desítky
tisíc korun. Nevýhodou je ale i přesto, že si lidé mohou plnit auta
speciálním zařízením i doma, zatím omezené množství CNG stanic.
"Nerad říkám, že stanice hledáte, majitelé CNG aut už je znají. Ale
často si kvůli nim musíte zajíždět. Počítám ale, že toto omezení
nebude za rok za dva již platit," říká Šimek.
Prakticky všichni hráči na trhu totiž plánují razantní růst a
výstavbu desítek nových CNG stanic. V letošním roce jich zatím
stojí 52, z toho deset má prozatímní lídr na trhu společnost RWE.
"V letošním roce plánujeme výstavbu minimálně tří až čtyř nových
stanic," říká mluvčí RWE Martin Chalupský. Na tři již firma
podepsala smlouvu s Benzinou.
Ostatní chtějí ale stavět ještě víc. Firma Vítkovice Doprava
uvažuje až o 20 nových stanicích, také hlavně ve spolupráci s Benzinou. E.ON jich pak podle Šimka zvažuje
mezi 12 a 14.
Největší plány má pak firma Vemex, která je součástí ruského
Gazpromu. "Pokud vše vyjde tak, jak plánujeme, tak bychom jich do
konce roku mohli otevřít až 25," řekl HN marketingový ředitel firmy
Hugo Kysilka.
Firmy se snaží i o to, aby CNG stanice nebyly již jen u
autobusových dep, ale aby bylo možné tankovat u stojanů benzinových pump. I proto například Vemex kromě
devíti stanic u dep České pošty spolupracuje s Lukoilem.
"My máme například i téměř uzavřené partnerství s řetězcem
hypermarketů Globus, u kterých také plánujeme stavět. To je přesně
zacílená skupina lidí, kteří rádi jezdí na kvalitní palivo a vědomě šetří," říká Šimek. Do konce
příštího roku by tak mohl E.ON pokrýt všech jeho 15 čerpacích stanic.
Kromě problému s tankováním chybí českému trhu ale i to pravé
"lidové auto". Vozů je k mání již několik desítek typů - od malé
Škody Citigo po nákladní vozy a letos na jaře by měl řady rozšířit
například i Volkswagen Golf. Čeká se ale hlavně na novou Škodu
Octavia, která by měla variantu na CNG oznámit v prvním čtvrtletí
letošního roku.
"Nástup Octavie na trh bude zlomovým momentem. Je to hlavní
vozidlo firemních flotil a české auto s dobrým poměrem cena/výkon,"
říká Šimek. Podle něj úplně zlidoví ale až tak za dva roky, až se
na trh dostanou ojetiny.
Vzorem je Itálie
K CNG se pozitivně staví i Evropská unie. Česká republika tak chce
například získat každoroční dotaci až ve výši jedné miliardy korun
na výstavbu infrastruktury a nákup autobusů - letos hlavně v
Ostravě, Brně a v Ústeckém kraji.
Brusel také zvažuje podporu výstavby nové infrastruktury takovým
způsobem, aby nebyly dvě CNG plnicí stanice nikdy vzdáleny více než
100 kilometrů od sebe. "Dnes je již v Evropě velmi pohodlné i
cestování. Když jedete od Košic na západ, nemáte prakticky problém
dojet až na francouzskou Riviéru," říká Šimek.
Jedinou výjimku zatím představuje Polsko, kde je jen okolo 20
stanic, a Chorvatsko. "Když chcete na dovolenou ke Splitu, máte
problém. Poslední stanice je totiž v Záhřebu," říká Šimek s tím, že
Chorvati mají obecně příliš málo plynovodů, a stanice tak není kde
stavět.
Česko má ale v CNG stále co dohánět. Kromě extrémů jako Pákistán,
kde jezdí na stlačený plyn 2,8 milionu vozů, což je skoro 80
procent jejich aut, dává Šimek za příklad Itálii. "Tamní vláda se
rozhodla dotovat koupi jednoho vozu dvěma tisíci eur. A Italové
krátkodobě prakticky vykoupili evropský trh s CNG auty," říká. V
Itálii je dnes tak okolo 850 tisíc aut na stlačený plyn a téměř
tisíc plnicích stanic.

V Praze-Strašnicích postavila
samostatnou plnící stanici na CNG firma Vemex, která spolupracuje s
ruským Gazpromem a letos by v Česku chtěla otevřít dalších 25
olnících stanic
Autor: Petr Lukáč, Zdroj: Hospodářské noviny