27. 3. 2013
O benzin v Česku je stále
menší zájem. Jeho spotřeba se loni propadla o 200 milionů litrů.
Automobilky vyrábějí stále úspornější vozy a benzinu víc než jindy konkurují nejrůznější
alternativní paliva. Na druhé straně
podíl motorů na naftu rychle roste.
Největší zásluhu na vzestupu dieselů mají především flotily
služebních vozů, firmy je pořizují už prakticky výhradně s pohonem
na naftu.

Za posledních pět let tak klesl podle údajů statistického úřadu
odbyt kdysi dominantního benzinu o 17 a
loni meziročně o sedm procent na pouhých 2,2 miliardy litrů.
Spotřeba nafty oproti tomu stagnuje, loni
se jí v tuzemsku prodalo 4,8 miliardy litrů. Na tak vysokém prodeji
dieselu mají zásluhu především kamiony. Jejich tankování v Česku
ale neroste. Na rozdíl od osobních vozů s diesel motorem.
Kromě technických důvodů tu hrají roli podle experta České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu a současně manažera kvality
ve společnosti Benzina Václava Louly i
ekonomické aspekty. "Lidé šetří, svůj vliv má i rostoucí
nezaměstnanost, stoupají výdaje domácností na energie, služby,
potraviny, léky. Tento ekonomický vliv má na propad poptávky po
benzinech zásadní vliv," soudí
Loula.
Distributoři pohonných hmot se snaží výpadek benzinu kompenzovat nabídkou jiného zboží, z
benzinek se postupně stávají i prodejny
potravin, restaurace. Ale často se také začínají orientovat na
nabídku konkurenčních paliv, která
nepocházejí z rafinérií - zejména zemního
plynu CNG nebo lihového paliva E 85.
"Pomalý ale jistý nástup automobilů s alternativním pohonem je
evidentní a čerpací stanice na tento vývoj musí reagovat,"
připouští Loula.
Trendu odpovídá i vytrvale rostoucí podíl dieselů na celkovém
počtu nově registrovaných osobních vozů. Před pěti lety se
prodávaly diesely jen z 24 procent. Podle údajů Svazu dovozců
automobilů se ale za loňský rok z nově registrovaných 174 tisíc aut
už prodalo 41,4 procenta naftových. A letos v únoru už tento podíl
vzrostl na téměř 43 procent. Úměrně tomu klesá podíl aut na benzin.
Nižší spotřeba naftových aut a nižší cena paliva oproti benzinu
jsou argumentem hlavně pro firmy, jejichž auta najezdí ročně vysoký
počet kilometrů. "Nárůst aut na naftu je
za poslední roky už téměř dvojnásobný. Jestliže už 60 procent
celkových prodejů tvoří firemní zákazníci a ti kupují převážně auta
na diesel, tak to musí být už někde znát. Ať se nám to líbí nebo
nelíbí, spotřeba benzinu klesá v celé
Evropě," reaguje tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.
Automobilky mají dávno jasno - u některých modelů vozy na naftu začínají převažovat. To platí i pro
českou Škodu Auto. "Například u modelů Škoda Octavia nebo Škoda
Superb, kde významnou část prodejů tvoří firemní zákazníci, už
dominují naftové motory," říká mluvčí automobilky Tomáš Kubík.
Záleží ale nejen na ceně paliva v
jednotlivých zemích, ale i na místní tradici. Česko je v odbytu aut
na diesel pohon někde na průměru, ale
například v Rusku nebo Řecku se naftové vozy neprodávají skoro
vůbec. Na rozdíl od Belgie, kde diesel pohon výrazně převažuje.
Nafta versus benzin
2,2 mld. litrů benzinu se prodalo loni v Česku. V
předchozím roce to byly 2,4 miliardy litrů. Před pěti lety 2,7
miliardy.
4,8 mld. litrů nafty se
prodalo loni v Česku. Jde o přibližně stejné množství jako loni i
jako před pěti lety.
174 009 nových vozů bylo loni zaregistrováno v
Česku. Z toho 55,8 % s motorem na benzin
a 41,4 % na naftu. Letos v únoru už bylo
z 10,5 tisíce zaregistrovaných nových aut 55 % na benzin a 43 % na naftu.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Economia