
Automobilové benziny jsou vyráběny a prodávány
s kvalitativními parametry podle evropské normy ČSN EN
228. V této normě je určen ve vazbě na časová období ukazatel
nazvaný tlak par. Jedná se o sezonní parametr, který charakterizuje
těkavost benzinu a je ovlivňován přítomností uhlovodíků s nízkým
bodem varu. Pro letní období musí být množství nejlehčích
uhlovodíků nízké, aby bylo minimalizováno odpařené množství do
ovzduší. Dle citované normy je to interval pro letní období 45 až
60 k PA.
Vyhlášený nouzový stav a protiepidemická opatření po celé čtyři
měsíce roku 2021 a částečně ještě i v květnu t. r. vedly k
omezení pohybu osob v rámci individuální motorizace, příhraniční
turistiky, dále omezení služebních cest i omezení a pozastavení
řady podnikatelských aktivit, což vše se projevilo výrazným
poklesem spotřeby automobilových benzinů a v důsledku toho i
enormním nárůstem zásob benzinů zimní kvality, a to nejen
v ČR, ale i v řadě dalších zemí EU.
Tato situace velmi ztěžuje obměnu zásob benzínů v zimní
kvalitě za benzíny v letní kvalitě a ČAPPO se proto obrátila
na Českou obchodní inspekci, která kontroluje kvalitu prodávaných
pohonných hmot, se žádostí o toleranci odchylky parametru "tlak
par" po delší období než do 21. května 2021, což je nyní stanovené
konečné datum pro doprodej zimního benzinu na čerpacích stanicích
podle ČSN EN 228. Zároveň potvrdila, že se jedná o kvalitativní
odchylku, která neohrozí životní prostředí, provozní chování
spalovacích motorů, ani zdraví řidičů. Uvedenou tolerancí "tlaku
par" nejsou významně ovlivněny jízdní vlastnosti vozidel, neboť v
konstrukci palivových soustav, elektronických vstřikovacích systémů
je rozhodujícím parametrem destilační zkouška, resp. odpařené
množství benzinů touto zkouškou do 70 °C a do 100 °C, které jsou
definovány normou a jsou povinné.
Dopisem ze dne 29. dubna 2021 Česká obchodní inspekce potvrdila,
že do 30. června 2021 bude odchylky parametru "tlak par" tolerovat
a v rozmezí 45 až 70 kPA posuzovat vzorky jako nezávadné. Obdobná
opatření budou i v okolních státech.
Autor: Ing. Václav Loula, Zdroj: ČAPPO