27. 7. 2017
Evropská komise informovala o tom, že projekt NEXT-E byl
vybrán k financování z programu CEF (Connecting Europe Facility) s
doporučeným spolufinancováním ve výši 18,84 milionu eur jako dotace
pro projekt elektromobilů v rámci CEF.

Projekt NEXT-E nainstaluje 222 multi-standardních
rychlodobíjecích stanic (50 kW) a 30 ultra-dobíjecích stanic
(150-350 kW) v základní síti a několika základních koridorech
TEN-T, čímž dojde k vytvoření stěžejní infrastruktury pro dobíjení
elektromobilů v České republice, na
Slovensku, v Maďarsku, Slovinsku, Chorvatsku a
Rumunsku. Projekt byl vybrán ze 152 dalších
úspěšných dopravních projektů, které do užšího výběru postoupily z
původního počtu 349 dopravních projektů, jež žádaly o
spolufinancování v rámci programu CEF v celkové výši 7,5 miliardy
euro.
Projekt NEXT-E představuje model jedinečné
spolupráce 4 předních skupin v oblasti elektrické
energie, ropy a plynu, které spojily své síly s výrobci zařízení
(výrobci automobilů) za účelem vytvoření interoperabilní a
nediskriminační sítě dobíjecích stanic elektromobilů jako
alternativy ke stávající síti ICE (pro vozidla se spalovacími
motory). Sdružení se skládá ze společností skupiny
E.on (Západoslovenská energetika na Slovensku, E.ON Česká
republika, E.ON Maďarsko, E.ON Rumunsko), společností
skupiny Mol (zastoupených dceřinými společnostmi
ve všech 6 účastnických zemích) a společností Hrvatska
elektroprivreda v Chorvatsku, Petrol (ve
Slovinsku a Chorvatsku), Nissan a BMW.
Sdružení NEXT-E bude podporovat národní plány
elektromobility a strategii rozšíření počtu elektromobilů v daném
regionu, rozvoj udržitelných dobíjecích řešení, přístup k integraci
obnovitelné energie a zavedení inovativních obchodních procesů a
spotřebitelských balíčků za účelem snížení závislosti na ropě a
přispění k dekarbonizaci Evropy. Bude úzce spolupracovat s
ministerstvy dopravy, Evropskou komisí a politiky, aby bylo
zajištěno, že příslušné poznatky z projektu budou dále využity k
efektivnímu koheznímu zavedení dobíjecí infrastruktury pro
elektromobily.
Projekt nastíní nejlepší strategii a cenově
nejvýhodnější přístupy pro dobíjecí infrastrukturu elektromobilů a
zavedení služeb za účelem podpory zvýšení využívání elektromobilů v
daném regionu, které spojí západní a kohezní Evropu a napomůže k
vytvoření plynulé, pohodlné, dálkové dopravy využívající 100%
elektrickou energii. Podrobné plány sítě a studie ICT budou
následovány dvoufázovým pilotním provozem rychlodobíjecích a
ultra-dobíjecích stanic, jehož výsledkem bude plán a harmonogram
konečného kohezního zavedení elektromobilů. Aktivity projektu byly
zahájeny v roce 2017 spuštěním několikaletých mezinárodních
činností, jejichž dokončení je naplánováno do 31. prosince
2020.
Projekt NEXT-E byl vybrán k financování agenturou
INEA (Innovation and Networks Executive Agency) Evropské komise
prostřednictvím konkurenčních výzev k předkládání návrhů
zveřejněných 13. října 2016.
V oficiálním hodnocení se lze dočíst: "Význam navrhované
činnosti v její redukované podobě je velmi vysoký, podporuje
dekarbonizaci, udržitelnou mobilitu a intermodální
konektivitu. Činnost je velmi vyspělá a očekává se její
pozitivní dopad, poskytnutí výstupů jako pevného základu pro
rozhodování a strategii pro budoucí rozvoj celé sítě dobíjecích
stanic pro elektromobily ve východní Evropě."
Investice je realizována v rámci programu CEF (Connecting
Europe Facility), což je finanční mechanismus EU podporující
infrastrukturní sítě. Komise navrhuje investovat 2,7 miliardy eur
do 152 klíčových dopravních projektů, které podporují konkurenční,
čistou a propojenou mobilitu v Evropě.
Autor: TZ, Zdroj: Nissan