15. 4. 2025

Obnovitelná nebo nízkouhlíkatá paliva mají pomoct
zachovat dostupné evropské automobily
Představit potenciál dekarbonizace dopravy užitím kapalných
obnovitelných paliv nebo nízkouhlíkatých paliv s vysokou úsporou
emisí si klade za cíl projekt Tour d' Europe. Pod záštitou ministra
dopravy Martina Kupky jej před vchodem do ministerstva dopravy
představila Česká asociace petrolejářského průmyslu, přizvaní
odborníci a zástupci státní správy.
"Dlouhodobě tvrdíme, že jsme pro technologickou neutralitu.
Na evropské úrovni proto v rámci tzv. Aliance na obranu
konkurenceschopnosti prosazujeme zásadně větší volnost v plnění
emisních cílů, skutečnou technologickou neutralitu, zrušení zákazu
spalovacích motorů po roce 2035 a řadu dalších kroků, které povedou
k zachování dostupnosti evropských vozidel a pracovních míst v
autoprůmyslu," řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Projekt Tour d' Europe. je iniciativou evropského sdružení
FuelsEurope, automobilového průmyslu a skupiny Bosch. "Za cíl
si klade zvýšit povědomí o aktuální široké dostupnosti kapalných
obnovitelných paliv nebo nízkouhlíkatých paliv s vysokou úsporou
emisí v Evropě a zdůraznit jejich úlohu při rychlém dosahování
klimatických cílů EU za využití stávají infrastruktury čerpacích
stanic a spalovacích motorů," uvedl generální ředitel
společnosti ČEPRO Jan Duspěva,
Prezentace FuelsEurope k mobilitě v ČR a možnostem její
dekarbonizace obsahovala aktuální poznatky o naplňování emisních
cílů v dopravě v rámci EU. Zástupce České asociace petrolejářského
průmyslu a obchodu se zaměřil na strukturu vozového parku v ČR a
implementaci příslušných směrnic EU do českého právního řádu,
včetně kritického zhodnocení dopadu zavedení emisních povolenek do
dopravy.
Prof. Milan Pospíšil, rektor VŠCHT Praha, představil Projekt
MOSUMO (dlouhodobý projekt analýzy proveditelnosti dekarbonizace
dopravy v ČR), o možnosti sledování dodržení pravidel užití
nízkoemisních paliv přímo ve vozidle hovořil zástupce společnosti
BOSCH.
V průběhu setkání bylo možno se seznámit i s nízkoemisními
vozidly, běžně dostupnými na trhu EU.
Základním záměrem a vizí celoevropského kontextu
projektu je:
· ukázat, že obnovitelná kapalná paliva hrají klíčovou roli
spolu s dalšími řešeními při dekarbonizaci silniční dopravy a že
politika EU by měla technologicky neutrální a být otevřená všem
technologiím s prokázaným úspěchem.
· ukázat, že obnovitelná kapalná paliva jsou dostupná a snadno
použitelná, což přináší významné snížení emisí skleníkových plynů
ve stávajících technologiích, struktuře vozového parku a
infrastruktuře.
· prokázat, že využití obnovitelných paliv a intenzitu CO2 paliv
lze monitorovat a ověřit i ve vozidle.
· zdůraznit, že technologická neutralita by měla být základní
zásadou pro všechny segmenty vozidel pro dosažení cílů EU v oblasti
klimatu do roku 2050 ve prospěch evropských občanů a podniků,
protože dekarbonizace silniční dopravy bude vyžadovat všechna
řešení, nejen elektrifikaci.
· ukázat, že tato technologická otevřenost umožní průmyslovým
odvětvím EU zůstat průkopníky v technologiích tam, kde mají vedoucí
postavení.
· představit používání obnovitelných paliv v celé Evropě a
ukázat, že jejich výroba v EU přispívá k energetické
bezpečnosti.
· dokázat, že obnovitelná paliva mohou být okamžitým, rychlým a
dostupným řešením, které umožní všem Evropanům zapojit se do
energetické transformace a snižování emisí v dopravě.
Zdroj: TZ