Proměna v moderní a úspěšnou společnost

Společnost Paramo Pardubice, největší český výrobce a dodavatel maziv, slaví 126 let od svého založení. Je součástí skupiny Unipetrol, kde funguje jako hlavní výrobce a dodavatel maziv zejména pro český a slovenský trh. Čím Paramo prochází a co jej čeká? Zeptali jsme se Marka Gladysze, generálního ředitele a předsedy představenstva.

Gladysz Paramo

Na pozici generálního ředitele působíte rok a půl. S čím jste spokojený, co vás rozesmívá a co vás trápí?
Pro všechny, kteří zodpovídají za fungování celého podniku, což je na jedné straně výroba a zásobování a na druhé straně prodej, marketing a logistika, je nejdůležitější vzájemná souhra. Můžeme to přirovnat k orchestru, kde je jeden dirigent, ale mnoho nástrojových sekcí a všichni musí hrát stejnou skladbu. Bude-li jediný nástroj špatně naladěný, nebude hudba dobře znít. Od roku 2012 se v Paramu mnoho změnilo. Ukončili jsme zpracování surové ropy a zaměřili se na výrobu velmi pokročilých motorových a průmyslových olejů, procesních - technologických olejů a modifikovaných asfaltů. Umožňují nám to pravidelné dodávky vysoce jakostních hydrogenovaných uhlovodíků z Litvínova do Kolína a asfaltu do Pardubic. Vzhledem k velmi složitému obchodnímu prostředí, silné konkurenci, nízkým cenám surovin a základových olejů ve světě prodává Paramo a. s. stále větší množství finálních maziv. Z toho má v naší firmě radost každý a já nejvíce. Jedním z našich hlavních cílů je také hledání nových trhů mimo Českou republiku. Dodáváme spokojeným zákazníkům do třiceti různých, nejen evropských zemí. Překvapivé je, že tolik zahraničních podniků, které pracují se špičkovými technologiemi, našim produktům důvěřuje někdy více než čeští zákazníci.

Dlouho jste pracoval pro společnost ExxonMobil. Jaké zkušenosti můžete při řízení Parama zhodnotit a co je pro vás nové?
Začínal jsem před dlouhou dobou ve společnosti Mobil Poland, poté jsem pracoval ve společném podniku Mobil/BP a následně přešel do ExxonMobil. Měl jsem příležitost vybudovat v Polsku podnik od nuly a zároveň řídit marketingové aktivity v celé střední a východní Evropě. V ExxonMobil jsem využil především svých zkušeností se zakládáním zdravých podniků v různých částech světa. Měl jsem to štěstí, že jsem byl v letech 2002-2005 jako oblastní manažer odpovědný i za Českou republiku a Slovensko. Proto je mi zdejší trh a jeho potenciál důvěrně známý. Za dobu svého působení jsem se naučil jednu velmi důležitou věc a to, že v každé zemi pracujeme s velice rozdílnými lidmi, ale vždy musíme najít takové, kteří mají obchodní a výrobní zkušenosti, patřičné znalosti a dovednosti, ale především to musí být lidé orientovaní na výsledek. A právě takové lze nalézt v každém podniku, v každé zemi, a tak je tomu i v Paramu. Pokud řeknu, že je v petrochemickém průmyslu vše při starém, znamená to, že se každý den děje něco nového. Pro firmu, která chce přežít na trhu s finálními mazivy, je nejdůležitější sledovat, co se mění u zákazníků, konkurentů a výrobců zařízení. Pokud se výrobce nepřizpůsobí novým náročným podmínkám, na trhu neobstojí. Stejně tak vím, že nové, moderní marketingové přístupy jsou pro firmu, která ovládá čtvrtinu místního trhu, naprosto zásadní. Musíme ukázat všem potenciálním i stávajícím zákazníkům, že držíme krok s dobou a jejich měnícími se potřebami a také že jsme lepší než konkurence.

Paramo nedávno investovalo do výroby olejů. Z jakého důvodu?
Jak jsem již zmiňoval, abychom udrželi krok s nejnovějšími technologiemi, musíme se měnit i my sami. Průběžné investice do laboratorního vybavení, nových postupů zpracování, obnova moderního výrobního zařízení, jako je Biturox pro výrobu asfaltů, čistění a opravy nádrží, navyšování rozpočtů na výzkum a vývoj, spolupráce s jinými společnostmi zabývajícími se výrobou sofistikovaných maziv a školení zaměstnanců jsou klíčem k obchodnímu růstu. Zastaví-li Paramo takové investice do rozvoje výroby, brzy ho předběhnou výrobci podobných produktů. Jsem si stoprocentně jistý, že všichni pracovníci odpovědní za vývoj udělají vše, co je v jejich silách, abychom byli nejvýznamnějším dodavatelem na českém trhu. Skutečně tomu věřím, jsme součástí skupiny Unipetrol Group, která se soustředí na nejmodernější technologie výroby a Paramo, a.s. v tomto ohledu nechce zůstávat pozadu.

Další důležitou událostí bylo propojení produktovodů s ČEPREM. Co si od tohoto kroku slibujete?
Propojení je již dokončené. Potrubí, kterým se dříve dodávala surová ropa do podniku Paramo v Pardubicích, bylo vyčištěno a technicky upraveno pro přepravu motorové nafty. Paramo skladuje palivo pro Správu státních hmotných rezerv a Unipetrol RPA. Díky tomuto propojení jsme získali větší flexibilitu v provozní logistice palivového terminálu Parama, kapacita pro skladování nafty je vyšší než běžně využívaná a lze ji až zdvojnásobit, pokud ČEPRO schválí vyšší čerpaný objem.

Paramo je výrobcem maziv MOGUL, legendární a nejznámější značky na českém trhu. Zůstane MOGUL jedničkou i do budoucna?
To je samozřejmě naše přání a důvod, proč investujeme do rozvoje značky MOGUL. Rok od roku jsme více vidět. Značka MOGUL získala ocenění Czech SuperBrands v letech 2014 a 2015, takže o nás tisk hodně psal. Samozřejmě bychom si přáli, abychom byli vnímáni jako moderní firma a nejvíce značku MOGUL prezentujeme ve spojení s motosportem. Ambasadory značky Mogul s heslem "Jsem Mogul" jsou přední závodníci rallye - mistři Evropy Jan Černý a Roman Kresta, mistr Evropy v rallycrossu Roman Častoral  a také jedna dáma, nejrychlejší jezdkyně na čtyřkolce Ollie Roučková. Naše značka je  vidět na českých rallye závodech, jako jsou Rallye Šumava Klatovy, Rallye Český Krumlov, Rallye Bohemia v Mladé Boleslavi nebo Barum Czech Rally Zlín, ale i na Autodromu v Sosnové,  na internetu, v televizních a rozhlasových rozhovorech a reportážích a na mnoha dalších místech. Věříme, že si značky MOGUL díky rozmanitým komunikačním aktivitám všimnul či všimne každý Čech.

Jak hodnotíte spolupráci s obchodními partnery Parama? Co byste jim nyní, v závěru roku 2015, chtěl vzkázat?
Buďte s námi! Paramo se svou značkou Mogul udělá pro vzájemnou spolupráci to nejlepší. Každému jsme připraveni s výběrem vhodných produktů pomoci, jsme připraveni uspořádat školení a předložit konkurenceschopnou nabídku. Naše místo je v České republice a měli bychom se vzájemně podporovat. Téměř půl tisíce zaměstnanců firmy Paramo pracuje pro obchodní partnery a usiluje o to, aby s našimi produkty byli spokojeni.
Věřím, že se vším, co děláme, má Paramo světlou budoucnost a zůstane pro všechny naše partnery v České republice, na Slovensku i v mnoha dalších zemích hlavním výrobcem a dodavatelem olejů. 

Autor: PR Paramo

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek