30. 12. 2015
Společnost Paramo Pardubice, největší český výrobce a
dodavatel maziv, slaví 126 let od svého založení. Je součástí
skupiny Unipetrol, kde funguje jako hlavní výrobce a dodavatel
maziv zejména pro český a slovenský trh. Čím Paramo prochází a co
jej čeká? Zeptali jsme se Marka Gladysze, generálního ředitele a
předsedy představenstva.

Na pozici generálního ředitele působíte rok a půl.
S čím jste spokojený, co vás rozesmívá a co vás trápí?
Pro všechny, kteří zodpovídají za fungování celého
podniku, což je na jedné straně výroba a zásobování a na druhé
straně prodej, marketing a logistika, je nejdůležitější vzájemná
souhra. Můžeme to přirovnat k orchestru, kde je jeden
dirigent, ale mnoho nástrojových sekcí a všichni musí hrát stejnou
skladbu. Bude-li jediný nástroj špatně naladěný, nebude hudba dobře
znít. Od roku 2012 se v Paramu mnoho změnilo. Ukončili jsme
zpracování surové ropy a zaměřili se na výrobu velmi pokročilých
motorových a průmyslových olejů, procesních - technologických olejů
a modifikovaných asfaltů. Umožňují nám to pravidelné dodávky vysoce
jakostních hydrogenovaných uhlovodíků z Litvínova do Kolína a
asfaltu do Pardubic. Vzhledem k velmi složitému obchodnímu
prostředí, silné konkurenci, nízkým cenám surovin a základových
olejů ve světě prodává Paramo a. s. stále větší množství finálních
maziv. Z toho má v naší firmě radost každý a já nejvíce.
Jedním z našich hlavních cílů je také hledání nových trhů mimo
Českou republiku. Dodáváme spokojeným zákazníkům do třiceti
různých, nejen evropských zemí. Překvapivé je, že tolik
zahraničních podniků, které pracují se špičkovými technologiemi,
našim produktům důvěřuje někdy více než čeští zákazníci.
Dlouho jste pracoval pro společnost ExxonMobil. Jaké
zkušenosti můžete při řízení Parama zhodnotit a co je pro vás
nové?
Začínal jsem před dlouhou dobou ve společnosti
Mobil Poland, poté jsem pracoval ve společném podniku Mobil/BP a
následně přešel do ExxonMobil. Měl jsem příležitost vybudovat
v Polsku podnik od nuly a zároveň řídit marketingové aktivity
v celé střední a východní Evropě. V ExxonMobil jsem využil
především svých zkušeností se zakládáním zdravých podniků
v různých částech světa. Měl jsem to štěstí, že jsem byl
v letech 2002-2005 jako oblastní manažer odpovědný i za Českou
republiku a Slovensko. Proto je mi zdejší trh a jeho potenciál
důvěrně známý. Za dobu svého působení jsem se naučil jednu velmi
důležitou věc a to, že v každé zemi pracujeme s velice
rozdílnými lidmi, ale vždy musíme najít takové, kteří mají obchodní
a výrobní zkušenosti, patřičné znalosti a dovednosti, ale především
to musí být lidé orientovaní na výsledek. A právě takové lze nalézt
v každém podniku, v každé zemi, a tak je tomu i v Paramu.
Pokud řeknu, že je v petrochemickém průmyslu vše při starém,
znamená to, že se každý den děje něco nového. Pro firmu, která chce
přežít na trhu s finálními mazivy, je nejdůležitější sledovat,
co se mění u zákazníků, konkurentů a výrobců zařízení. Pokud se
výrobce nepřizpůsobí novým náročným podmínkám, na trhu neobstojí.
Stejně tak vím, že nové, moderní marketingové přístupy jsou pro
firmu, která ovládá čtvrtinu místního trhu, naprosto zásadní.
Musíme ukázat všem potenciálním i stávajícím zákazníkům, že držíme
krok s dobou a jejich měnícími se potřebami a také že jsme
lepší než konkurence.
Paramo nedávno investovalo do výroby olejů. Z jakého
důvodu?
Jak jsem již zmiňoval, abychom udrželi krok
s nejnovějšími technologiemi, musíme se měnit i my sami.
Průběžné investice do laboratorního vybavení, nových postupů
zpracování, obnova moderního výrobního zařízení, jako je Biturox
pro výrobu asfaltů, čistění a opravy nádrží, navyšování rozpočtů na
výzkum a vývoj, spolupráce s jinými společnostmi zabývajícími
se výrobou sofistikovaných maziv a školení zaměstnanců jsou klíčem
k obchodnímu růstu. Zastaví-li Paramo takové investice do
rozvoje výroby, brzy ho předběhnou výrobci podobných produktů. Jsem
si stoprocentně jistý, že všichni pracovníci odpovědní za vývoj
udělají vše, co je v jejich silách, abychom byli
nejvýznamnějším dodavatelem na českém trhu. Skutečně tomu věřím,
jsme součástí skupiny Unipetrol Group, která se soustředí na
nejmodernější technologie výroby a Paramo, a.s. v tomto ohledu
nechce zůstávat pozadu.
Další důležitou událostí bylo propojení produktovodů s
ČEPREM. Co si od tohoto kroku slibujete?
Propojení je již dokončené. Potrubí, kterým se
dříve dodávala surová ropa do podniku Paramo v Pardubicích,
bylo vyčištěno a technicky upraveno pro přepravu motorové nafty.
Paramo skladuje palivo pro Správu státních hmotných rezerv a
Unipetrol RPA. Díky tomuto propojení jsme získali větší flexibilitu
v provozní logistice palivového terminálu Parama, kapacita pro
skladování nafty je vyšší než běžně využívaná a lze ji až
zdvojnásobit, pokud ČEPRO schválí vyšší čerpaný objem.
Paramo je výrobcem maziv MOGUL, legendární a nejznámější
značky na českém trhu. Zůstane MOGUL jedničkou i do budoucna?
To je samozřejmě naše přání a důvod, proč
investujeme do rozvoje značky MOGUL. Rok od roku jsme více vidět.
Značka MOGUL získala ocenění Czech SuperBrands v letech 2014 a
2015, takže o nás tisk hodně psal. Samozřejmě bychom si přáli,
abychom byli vnímáni jako moderní firma a nejvíce značku MOGUL
prezentujeme ve spojení s motosportem. Ambasadory značky Mogul
s heslem "Jsem Mogul" jsou přední závodníci rallye - mistři
Evropy Jan Černý a Roman Kresta, mistr Evropy v rallycrossu Roman
Častoral a také jedna dáma, nejrychlejší jezdkyně na
čtyřkolce Ollie Roučková. Naše značka je vidět na českých
rallye závodech, jako jsou Rallye Šumava Klatovy, Rallye Český
Krumlov, Rallye Bohemia v Mladé Boleslavi nebo Barum Czech Rally
Zlín, ale i na Autodromu v Sosnové, na internetu, v
televizních a rozhlasových rozhovorech a reportážích a na mnoha
dalších místech. Věříme, že si značky MOGUL díky rozmanitým
komunikačním aktivitám všimnul či všimne každý Čech.
Jak hodnotíte spolupráci s obchodními partnery
Parama? Co byste jim nyní, v závěru roku 2015, chtěl vzkázat?
Buďte s námi! Paramo se svou značkou Mogul udělá
pro vzájemnou spolupráci to nejlepší. Každému jsme připraveni
s výběrem vhodných produktů pomoci, jsme připraveni uspořádat
školení a předložit konkurenceschopnou nabídku. Naše místo je
v České republice a měli bychom se vzájemně podporovat. Téměř
půl tisíce zaměstnanců firmy Paramo pracuje pro obchodní partnery a
usiluje o to, aby s našimi produkty byli spokojeni.
Věřím, že se vším, co děláme, má Paramo světlou
budoucnost a zůstane pro všechny naše partnery v České
republice, na Slovensku i v mnoha dalších zemích hlavním
výrobcem a dodavatelem olejů.
Autor: PR Paramo