5. 2. 2016
Dva nové elektrobusy od českého výrobce SOR vyjely 3. 2.
na trasy pravidelných linek BB1 a BB2 spojující multifunkční areál
BB Centrum a stanici metra Budějovická na trase C v Praze
4.

Jedná se o první elektrobusy nasazené do ostrého provozu
v pražské hromadné dopravě, které mohou cestující využívat
bezplatně. Elektrobusy slavnostně pokřtili a uvedli do provozu
zástupci developerské a investiční společnosti Passerinvest,
Skupiny ČEZ a dopravní společnosti Arriva v rámci společného
projektu směřujícímu ke snížení zatížení životního prostředí
zejména ve městech. Cestující ocení kromě cestování zdarma i další
benefity, mezi něž patří nízká hlučnost elektrobusu a zvýšení
četnosti spojů.
Posílit kyvadlovou dopravu spojující BB Centrum
s významným dopravním uzlem linky C zvažovala
společnost Passerinvest již od roku 2013, protože
poptávka po této službě ze strany zákazníků - nájemců z celého
areálu postupně narůstá. Příprava společného projektu
započala zhruba před rokem. "Vzhledem k tomu, že
se společností Arriva spolupracujeme už od roku 2007 a zároveň
v rámci BB Centra se vždy snažíme podporovat naše nájemce i
tím, že využíváme jejich produktů a služeb, jako je v tomto
případě e-mobilita společnosti ČEZ, bylo pro nás nasazení
elektrobusů ve spolupráci s těmito společnostmi jasnou
volbou," uvádí k projektu Radim Passer předseda
představenstva.
Linky BB1 a BB2 mezi BB Centrem a stanicí Budějovická jsou
tak od 3. 2. posíleny o dva nové elektrobusy SOR EBN 9,5. "Zatím tu
jezdily tři dieselové autobusy, nově zajistí provoz na těchto
linkách dva elektrobusy a dva diesely. Díky tomu pojede linka BB1
častěji než dnes - v ranní a odpolední špičce se výrazně
zkrátí její interval, ráno nebudete čekat na autobus ani pět
minut," říká generální ředitel Arriva Daniel Adamka.
"Elektrobusy jsou vynikající do měst s hustým provozem, kde
zplodiny z dopravy neúměrně zatěžují životní prostředí. U nás jsou
zatím spíš popelkou, budu se ale snažit, aby dál přibývaly. Zatím
máme v Česku tři,"dodává Daniel Adamka.
Do každého elektrobusu se vejde 73 pasažérů a na jedno
nabití ujede v běžném provozu s cestujícími 130-150 km.
Za rok na těchto linkách najezdí elektrobusy dohromady přes 42
tisíc kilometrů.
Důležitá je zejména šetrnost elektrobusů k životnímu
prostředí a velmi nízká hlučnost. V praxi jsou eBusy dokonce
tišší než trolejbusy, protože v nich není slyšet zvuk
trolejí."Podporu elektrobusů chápeme jako další logický krok našich
aktivit v oblasti rozvoje čisté mobility. Prostřednictvím projektu
Elektromobilita ČEZ už totiž více než 5 let cíleně vytváříme
podmínky pro růst podílu elektrického pohonu v individuální i
veřejné dopravě. Momentálně nabízíme v České republice více než 50
stanic veřejného dobíjení elektromobilů, z toho 10
rychlodobíjecích. Vedle toho nabízíme klientům služby našich
Zákaznických center a lokalit ČEZ Point nebo zprostředkováváme
širší nabídku pro domácí dobíjení,"vysvětluje Tomáš Pleskač,
ředitel divize Nová Energetika ČEZ.
Výrobcem a dodavatelem speciálně vyvinuté odlehčené karoserie
elektrobusu je společnost SOR, kompletní elektrické vybavení do
aktuálně vyráběných modelů dodává firma Cegelec. Vozidla jsou
vybavena 180 články lithium-iontových akubaterií o celkové kapacitě
172 kWh. Na jedno nabití ujede elektrobus 130-150 km. Maximální
dojezd prázdného vozidla může být až 250 km, ale záleží na typu
provozu, ve kterém se pohybuje. Baterie se dobíjí dvěma způsoby.
Pomalým nabíjením 3× 400 V/32 A nebo rychlonabíjením 3× 400 V/250
A. Dobíjení z 30 % na 100 % kapacity trvá v prvním případě 7-8
hodin, ve druhém maximálně hodinu. Při brždění nebo jízdě
z kopce vozidlo rekuperuje a dobíjí touto energií vlastní
baterie. Velmi dobře se elektrobus chová na sněhu, pomáhá mu
zatížení zadní nápravy těžkými bateriemi."První elektrobusy jsou
v provozu 5 let a stále jezdí na první sadu baterií
s drobnou obměnou jednotlivých článků,"říká Aleš Lipavský,
zástupce obchodního ředitele SOR."Elektrobusům vyhovuje spíš zima
než léto, jedním z důvodů je fakt, že v zimě není potřeba
chladit bateriový prostor, který se zahřívá."
Autor: TZ Arriva