První bezplatné linky s elektrobusy v Praze

Dva nové elektrobusy od českého výrobce SOR vyjely 3. 2. na trasy pravidelných linek BB1 a BB2 spojující multifunkční areál BB Centrum a stanici metra Budějovická na trase C v Praze 4.  

SOR elektrobus ČEZ

Jedná se o první elektrobusy nasazené do ostrého provozu v pražské hromadné dopravě, které mohou cestující využívat bezplatně. Elektrobusy slavnostně pokřtili a uvedli do provozu zástupci developerské a investiční společnosti Passerinvest, Skupiny ČEZ a dopravní společnosti Arriva v rámci společného projektu směřujícímu ke snížení zatížení životního prostředí zejména ve městech. Cestující ocení kromě cestování zdarma i další benefity, mezi něž patří nízká hlučnost elektrobusu a zvýšení četnosti spojů.
Posílit kyvadlovou dopravu spojující BB Centrum s významným dopravním uzlem linky C zvažovala společnost Passerinvest již od roku 2013, protože poptávka po této službě ze strany zákazníků - nájemců z celého areálu postupně narůstá. Příprava společného projektu započala zhruba před rokem. "Vzhledem k tomu, že se společností Arriva spolupracujeme už od roku 2007 a zároveň v rámci BB Centra se vždy snažíme podporovat naše nájemce i tím, že využíváme jejich produktů a služeb, jako je v tomto případě e-mobilita společnosti ČEZ, bylo pro nás nasazení elektrobusů ve spolupráci s těmito společnostmi jasnou volbou," uvádí k projektu Radim Passer předseda představenstva.
Linky BB1 a BB2 mezi BB Centrem a stanicí Budějovická jsou tak od 3. 2. posíleny o dva nové elektrobusy SOR EBN 9,5. "Zatím tu jezdily tři dieselové autobusy, nově zajistí provoz na těchto linkách dva elektrobusy a dva diesely. Díky tomu pojede linka BB1 častěji než dnes - v ranní a odpolední špičce se výrazně zkrátí její interval, ráno nebudete čekat na autobus ani pět minut," říká generální ředitel Arriva Daniel Adamka. "Elektrobusy jsou vynikající do měst s hustým provozem, kde zplodiny z dopravy neúměrně zatěžují životní prostředí. U nás jsou zatím spíš popelkou, budu se ale snažit, aby dál přibývaly. Zatím máme v Česku tři,"dodává Daniel Adamka.
Do každého elektrobusu se vejde 73 pasažérů a na jedno nabití ujede v běžném provozu s cestujícími 130-150 km. Za rok na těchto linkách najezdí elektrobusy dohromady přes 42 tisíc kilometrů.  
Důležitá je zejména šetrnost elektrobusů k životnímu prostředí a velmi nízká hlučnost. V praxi jsou eBusy dokonce tišší než trolejbusy, protože v nich není slyšet zvuk trolejí."Podporu elektrobusů chápeme jako další logický krok našich aktivit v oblasti rozvoje čisté mobility. Prostřednictvím projektu Elektromobilita ČEZ už totiž více než 5 let cíleně vytváříme podmínky pro růst podílu elektrického pohonu v individuální i veřejné dopravě. Momentálně nabízíme v České republice více než 50 stanic veřejného dobíjení elektromobilů, z toho 10 rychlodobíjecích. Vedle toho nabízíme klientům služby našich Zákaznických center a lokalit ČEZ Point nebo zprostředkováváme širší nabídku pro domácí dobíjení,"vysvětluje Tomáš Pleskač, ředitel divize Nová Energetika ČEZ.
Výrobcem a dodavatelem speciálně vyvinuté odlehčené karoserie elektrobusu je společnost SOR, kompletní elektrické vybavení do aktuálně vyráběných modelů dodává firma Cegelec. Vozidla jsou vybavena 180 články lithium-iontových akubaterií o celkové kapacitě 172 kWh. Na jedno nabití ujede elektrobus 130-150 km. Maximální dojezd prázdného vozidla může být až 250 km, ale záleží na typu provozu, ve kterém se pohybuje. Baterie se dobíjí dvěma způsoby. Pomalým nabíjením 3× 400 V/32 A nebo rychlonabíjením 3× 400 V/250 A. Dobíjení z 30 % na 100 % kapacity trvá v prvním případě 7-8 hodin, ve druhém maximálně hodinu. Při brždění nebo jízdě z kopce vozidlo rekuperuje a dobíjí touto energií vlastní baterie. Velmi dobře se elektrobus chová na sněhu, pomáhá mu zatížení zadní nápravy těžkými bateriemi."První elektrobusy jsou v provozu 5 let a stále jezdí na první sadu baterií s drobnou obměnou jednotlivých článků,"říká Aleš Lipavský, zástupce obchodního ředitele SOR."Elektrobusům vyhovuje spíš zima než léto, jedním z důvodů je fakt, že v zimě není potřeba chladit bateriový prostor, který se zahřívá."

Autor: TZ Arriva

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek