25. 7. 2017
České elektrobusy značky SOR provozované na trase
pravidelné pražské linky BB1
a BB2 pokořily hranici 60 tisíc naježděných kilometrů.
Spoje na linkách mezi multifunkčním areálem BB Centrum se stanicí
metra Budějovická dosud přepravily téměř 800 tisíc
pasažérů.

Nasazení prvních bezplatných elektrických
autobusů do provozu pražské hromadné dopravy je společným
projektem developerské a investiční společnosti
PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a dopravní společnosti
ARRIVA, kterým chtějí přispět ke zlepšení životního
prostředí a snížení dopravního hluku v BB Centru a okolí.
Elektrobusy SOR EBN 9,5 byly nasazeny do provozu v únoru 2016.
Autobusy dlouhé 9,79 a široké 2,5 metru mají speciální odlehčenou
karoserii, dvojici dveří a s cestujícími jsou schopny na jedno
nabití ujet až 150 kilometrů.
Každé z vozidel najezdí denně v průměru 100 km, a zvládne tak
zhruba 50 jízd. Elektrobus pojme až 73 pasažérů a obě vozidla
přepraví za den přibližně 3 600 osob. Z nedávného průzkumu
společnosti PASSERINVEST GROUP mezi zaměstnanci BB Centra vyplývá,
že kyvadlové linky využívá 45 % dotazovaných. Nadpoloviční většina
dotazovaných uvítala zařazení dvojice elektrobusů do pravidelného
provozu, oceňuje jejich šetrnost k životnímu prostředí a je
spokojena s jejich tichým chodem a čistším prostředím.
V praktickém provozu se dokonce ukázalo, že elektrobusy
jsou tišší než trolejbusy, protože v jejich interiéru není
slyšet zvuk trolejí. Při brzdění nebo jízdě z kopce navíc
elektrobus o výkonu 120 kW rekuperuje a dobíjí touto energií
vlastní baterie. Dobré jízdní vlastnosti si vozy udržují po celý
rok, stabilitě např. v zimním období při sněhu nebo náledí
pomáhá zatížení zadní nápravy těžkými bateriemi.

Víte že…
- akubaterie se 180 lithium-iontovými články mají celkovou
kapacitu 172 kWh, což odpovídá průměrné denní spotřebě 25 českých
domácností?
- po celodenním provozu má elektrobus z trasy Budějovická -
BB Centrum (při nabíjení 3× 400 V/32 A) opět 100% plné baterie za 6
hodin?
- samozřejmostí v elektrobusech v BB Centru je wifi
pokrytí.
- energii pro nabití plné kapacity baterií jednoho elektrobusu
dokázala loni Jaderná elektrárna Temelín vyrobit za necelou
půlvteřinu?
Autor: tisková zpráva ze dne 17.7.17