25. 3. 2021

Před 25 lety byl na centrálním tankovišti ropy
slavnostně uveden do provozu ropovod IKL, který tankoviště
v Nelahozevsi propojil se západoevropskou ropovodní sítí. Po
třech desetiletích, kdy se ropa do České republiky přepravovala
výhradně ropovodem Družba z bývalého Sovětského svazu, dnešní
Ruské federace, tak získala Česká republika alternativní
trasu.
Dne 25. března 2021 uplyne 25 let od okamžiku, kdy na centrálním
tankovišti ropy v Nelahozevsi představitelé vlád České
republiky a Bavorska spolu se zástupci společnosti MERO ČR
slavnostně přestřihli pásku symbolizující zahájení provozu nově
vybudovaného ropovodu IKL.
Trasa téměř 350 km dlouhého ropovodu vede z bavorského Vohburgu
an der Donau, kde se napojuje na ropovod TAL přepravující ropu
z Terstu přes Itálii a Rakousko. Dále pokračuje směrem
k Regensburgu, přes Rozvadov až do centrálního tankoviště ropy
v Nelahozevsi, odkud ropa dále putuje do kralupské rafinérie
či ropovodem Družba do Litvínova.
Realizace projektu výstavby ropovodu IKL byla před 25 lety v
mnoha směrech výjimečná. Ropovod byl postaven v rekordně krátké
době a stal se tehdy nejmodernějším a nejbezpečnějším zařízením
svého druhu.
Od svého zprovoznění přepravil ropovod IKL více než 65 mil. tun
ropy. Z celkem 16 zemí původu bylo do českých rafinérií za
čtvrtstoletí provozu přepraveno 38 druhů ropy. Nejvyšší objemy
pocházely z Ázerbájdžánu a Kazachstánu, ropovodem IKL však
přitekla například i ropa ze Sýrie, Libye, Íránu, dokonce i
z USA či Norska.
"Pro Českou republiku má tento úspěšně zrealizovaný projekt
význam především v tom, že byla zajištěna druhá přepravní cesta pro
dodávky strategické suroviny pro případ výpadku ropovodu Družba.
Tím došlo k zásadnímu posílení energetické bezpečnosti naší
země v této oblasti a prozíravost tohoto rozhodnutí se
v minulosti již několikrát potvrdila, když omezení
dodávek, ať již z technických, politických či ekonomických
důvodů skutečně nastalo.
I pro našeho zákazníka je tento ropovod výhodný, neboť mu
umožňuje zpracování širšího portfolia druhů ropy, které by
ropovodem Družba nebylo možno přepravit,"uvedl Jaroslav Kocián,
předseda představenstva MERO ČR.
Ropovod IKL v číslech:
- celková délka:347 km
- celková délka trasy v ČR:169 km
- roční kapacita:11 mil. tun
- průměr potrubí:711 mm
- počet armaturních šachet:54
- rychlost proudění ropy v ropovodu:0,5-1,2 m/s
- objem ropy přepravené za 25 let:65,8 mil. tun
- počet druhů přepravené ropy:38
Autor: TZ MERO, Zdroj: TZ MERO