26. 6. 2017
Žádné nezákonné domlouvání cen, ale
spíš určitý vzájemný vliv konkurečního prostředí. Tak lze krátce
shrnout výsledky rozsáhlé a koncem loňska zveřejněné analýzy
maloobchodního trhu čerpacích stanic, ve které Úřad pro ochranu
hospodářské soutěže vyhodnotil cenová data českých benzinek za
období let 2008 až 2015.

Hustotou pump jsme evropská
špička
Analýza úřadu mimo jiné konkrétně potvrdila, že
pumpaři snižují ceny zejména v blízkosti stanic Tank Ono. Nejdražší
palivo tankujeme na D1, a to zejména v úterý a středu.
Český pumpařský trh, na kterém působí celkově
skoro 7000 stanic, z toho přes 3900 veřejných a je hustotou na
špici Evropy, je na základě 70stránkové analýzy vycházející z
cenových údajů společnosti CCS poměrně transparentní. Nicméně pro
zlepšení této transparentnosti a lepší informovanost motoristické
veřejnosti by bylo vhodné, kdyby stát zavedl centrální databázi s
povinností pravidelné aktualizace cen pro jednotlivé pumpy a také
přehlednou databázi kvality pohonných hmot.
"Přestože trh na území České republiky je na
maloobchodní i velkoobchodní úrovni velmi konkurenční, data
prokázala nezanedbatelné cenové diskrepance mezi jednotlivými
čerpacími stanicemi," uvádí ÚOHS ve shrnutí výsledků tohoto
sektorového šetření. Konkrétně připomíná, že nejvýraznější se
ukázal vliv dálnic a rychlostních komunikací, které pro
spotřebitele tvoří svým umístěním dostatečné bariéry k tomu, aby
stanice u těchto komunikací udržovaly více než 5procentní cenovou
přirážku ve srovnání s cenami okolních čerpacích stanic na
mimodálničních komunikacích.
Důkladná analýza cen podle regionů a
příslušnosti pump k jednotlivým řetězcům nebo majitelům potvrdila
také, že svými specifiky se odlišují i města, ve kterých mají
řidiči k dispozici větší hustotu míst k tankování a kde jsou
především vlivem vyšší transparentnosti cen pohonné hmoty levnější
oproti úrovni v daném okrese. Někdy jsou ale naopak městské čerpací
stanice dražší než v okolí.
"Pro mne je hlavní informací této studie to, že
potvrzuje, že petrolejáři se pohybují ve velmi silném konkurečním
prostředí a své ceny nekoordinují v rozporu se soutěžním zákonem,"
komentuje zjištění antimonopolního úřadu Václav Loula z České
asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, která zastupuje
největší prodejce pohonných hmot u nás.
Zkoumání cen podle regionu
Ve sledovaném období let 2008 až 2015 patřil ve
skupině nejdražších sítí (Agip, Benzina, OMV, Shell) k nejlevnějším
řetězec Benzina. Je to logicky způsobeno tím, že Benzině patří z
minulosti a z doby socialistického plánování řada stanic v
regionech, které nepatří k ekonomicky lukrativním. Oproti tomu
nadnárodní hráči, kteří se na českém trhu etablují od začátku
devadesátých let, si vybírali především lokality s potenciálem
vyšší ziskovosti.
Během osmiletého období a sledování cen vykázal
v průměru nejvyšší cenu řetězec Shell, a to jak v případě Naturalu
95, tak i nafty. Výjimečně ho předčily sítě OMV nebo Agip, který ve
vyhodnocované době patřil italskému koncernu ENI, až od roku 2016
spadá pod maďarský MOL.
Na opačném konci žebříčku analýzy vyhodnocených
cen jsou zejména nízkonákladové pumpy hypermarketů a stanice
společnosti Tank Ono. Tahle česká síť bratří Ondrů čelila roky
podezření, že nakupuje hmotu od distributorů, kteří si nedělají
hlavu s placením DPH. Žádné podvodné jednání ale firmě Tank Ono
nikdo nikdy nedokázal, v současné době už řetězec ovládá 39 stanic,
většinu benzinu a nafty odebírá od rafinérií Unipetrolu, stále
patří k úplně nejlevnějším prodejcům v zemi a celkovou výtočí patří
přibližně mezi čtyři největší maloobchodní prodejce v zemi.
Zajímavé srovnání nabízí analýza i podle toho,
v jakých oblastech se pumpy nacházejí. O 2,5 koruny v průměru se
lišily ceny na dálnicích, zejména na D1 mezi Prahou a Kroměříží, D5
mezi Prahou a Rozvadovem a na D8 do Hradce Králové oproti pumpám
ležícím opodál těchto dálnic. Přesto jsou řidiči z různých důvodů
ochotni tyto dálniční přirážky akceptovat. Rozdíl oproti stanicím
ve větší vzdálenosti od dálnic a v odlehlejších regionech je ještě
vyšší, kolem 5 korun.
Vzájemná konkurence jednotlivých
sítí
Rozdíl v ceně pohonných hmot mezi nejdražší a
nejlevnější ze sledovaných sítí tvořil v průměru v jednotlivých
sledovaných letech částku dvou až tří korun za litr. Analýza
ukazuje, že konkurence funguje, pumpy se na většině území Česka
viditelně liší cenou, i když se případně nacházejí poblíž
konkurence. Výjimkou je blízké okolí výrazně levných čerpadel Tank
Ono, Globus a Ahold, které nutí snižovat ceny i ostatní blízké
pumpaře. Rozdíly oproti místně nejlevnější pumpě se liší region od
regionu, v průměru se ale podle zjištění úřadu nejedná o výrazné
částky.
Z analýzy například vyplývá, že na hladině
významnosti 95 procent zvyšovala přítomnost čerpací stanice řetězce
Agip cenu Naturalu 95 i nafty na ostatních čerpacích stanicích
přibližně o 10 haléřů za litr. Přítomnost čerpacích stanic řetězců
Ahold a Tank Ono ve srovnatelné vzdálenosti působí na ostatních
čerpacích stanicích pokles cen v průměru o 20 haléřů na litr. V
případě Naturalu 95 lze sledovat i pozitivní konkurenční vliv
řetězce Globus a Čepro.
Přitom to byl právě antimonopolní úřad, kdo v
roce 2001 vyhodnotil cenové chování tehdejší šestice největších
pumpařských značek na našem trhu - Agip, Aral, Benzina,
ConocoPhillips (pumpy JET), OMV a Shell - jako nezákonné a udělil
jim za údajný kartel dohromady pokutu 313 milionů korun. Ceny si
měli petrolejáři údajně sjednocovat prostřednictvím komentářů
očekávaného cenového vývoje v médiích. Jenže celé řízení se vleklo
dlouhé roky, soudy složitě řešily odvolání pumpařů, kterým nakonec
stát zaplacené pokuty musel vrátit.
Ani nynější analýza žádné nekalé praktiky
neodhalila, antimonopolní úřad i tak ale upozorňuje, že v některých
regionech je síla konkurence ke smůle řidičů snížena. Jsou to
jednak zmíněné dálnice, ale také některá města. Například tři
největší (Praha, Brno, Ostrava) mají v průměru vyšší cenu benzinu a
nafty, než za kolik tankují řidiči za jejich hranicemi. Přestože je
v těchto aglomeracích hustota a konkurence pump nejvyšší, je v nich
ale i největší koncentrace zákazníků a automobilů, což umožňuje
místním pumpařům i přes velkou konkurenci nasazovat nadprůměrné
ceny.
Zlevní pomalu, zdraží
rychle
Antimonopolní úřad u nás zřejmě poprvé a v
dlouhé časové řadě porovnal, jak rychle pumpy reagují na cenové
změny svých vstupů. Respektive, jak dlouhá doba uplyne od zdražení
benzinu či nafty na evropské burze v Rotterdamu ke zdražení na
samotném stojanu benzinky. A naopak, jak dlouho trvá, než pumpař
promítne do ceny řidičům zlevnění svého nákupu, tedy pokles ceny na
burze.
"Výsledky potvrzují úvodní domněnku, že
provozovatelé čerpacích stanic jsou zdrženliví ke snižování cen,
kdy k plnému promítnutí poklesu cen z evropské burzy na český
maloobchodní trh dojde zhruba s měsíčním zpožděním, zatímco cenový
nárůst se v cenách čerpacích stanic z velké míry projeví již po
dvou týdnech," popisuje zpráva zjištěné a vyhodnocené časové
údaje.
V tomto ohledu je také dobré vyhýbat se
tankování benzinu v úterý a ve středu. V těchto dnech pumpaři
zdražují nejvíc a také nejčastěji. Naopak o největší částky
zlevňují pumpy v sobotu a v neděli, o něco menší poklesy cen
nastavují pumpaři ve čtvrtek a pátek, ale v těchto dnech je zas
případů zlevnění nejvíce.
Na druhou stranu výsledky šetření odhalují i
druhou část skutečnosti - v delším časovém horizontu postupný
pokles cen u pump vlivem zlevnění na burze většinou překročí svou
hodnotou velikost onoho zlevnění na burze. Naopak to ale neplatí -
růst ceny většinou nedosáhne celé částky, o jakou se burzovní cena,
tedy vstupy pumpařům zvýšily.
"Celkově se tak provozovatelé se svými cenovými
praktikami nikterak neobohacují, přesněji řečeno krátkodobě sice
profitují, ale v delším časovém horizontu jsou tyto zisky
kompenzovány ztrátami pravděpodobně v důsledku konkurenčního
cenového tlaku," vyvozuje antimonopolní úřad.
Cenová databáze by byla
vhodná
I přes veškerá zmíněná zjištění doporučuje
úřad, aby stát pro ještě lepší informovanost řidičů, lepší přehled
o cenách, a tedy celkovou transparentnost českého maloobchodního
prodeje pohonných hmot zavedl centrální databázi všech pump s
povinností pravidelné aktualizace cen. Něco podobného příslušná
ministerstva organizují v Německu, Francii, Španělsku a některých
dalších zemích. U nás ale stát nic podobného nechystá a prodejci
pohonných hmot to ani neprosazují.
V Česku vede evidenci čerpacích stanic ministerstvo průmyslu a
obchodu (MPO), evidence je ale neveřejná a nezaznamenává ceny.
Resort neměl ani nemá snahu ceny monitorovat. Motoristé u nás mají
sice k dispozici jiné zdroje, ty ale nepokrývají celý trh.
Například web www.ceskybenzin.cz funguje na bázi dobrovolných
hlášení samotných řidičů, takže nepopisuje všech 3700 veřejných
pump u nás, u mnoha z nich nejsou data aktuální.
Ceny uvádí i Seznam na svých mapách, ale také
jen u některých pump. Vlastní aplikaci pro řidiče má například
kartová společnost CCS, která sice ceny denně aktualizuje, ale jen
u pump, jež kartu CCS akceptují.
Průměrná cena Naturalu 95 jednotlivých provozovatelů
čerpacích stanic za období 2008 až 2015 |
Shell |
33,48 |
OMV |
33,44 |
Agip (ENI) - od roku 2016 MOL |
33,34 |
franchizy Shell *) |
33,32 |
franchizy OMV *) |
33,14 |
Benzina |
32,99 |
franchizy Benzina *) |
32,83 |
Slovnaft |
32,79 |
Silmet HP |
32,67 |
Armex Oil |
32,59 |
soukromé čerpací stanice |
32,59 |
KM Prona |
32,56 |
Kontakt |
32,56 |
Medos |
32,54 |
Pap Oil |
32,5 |
Euro Oil (Čepro) |
32,44 |
Pasoil |
32,43 |
Robin Oil |
32,36 |
Lukoil / MOL |
32,2 |
Tesco |
31,97 |
Unicorn |
31,88 |
Ahold |
31,82 |
Globus |
31,69 |
Tank Ono |
30,74 |
průměr |
32,88 |
*) fungují pod známou
značkou, ale mají vlastní cenovou politiku |
Průměrná cena nafty jednotlivých provozovatelů čerpacích
stanic za období 2008 až 2015 |
Shell |
33,161 |
OMV |
33,034 |
Agip (ENI) - od roku 2016 MOL |
33,006 |
franšízy Shell *) |
32,994 |
franšízy OMV *) |
32,852 |
Slovnaft |
32,726 |
Benzina |
32,711 |
franšízy Benzina *) |
32,626 |
Pap Oil |
32,524 |
Silmet HP |
32,407 |
Kontakt - s.m. |
32,368 |
Pasoil |
32,255 |
Medos |
32,232 |
soukromé ČS |
32,229 |
Armex Oil |
32,216 |
Čepro - Euro Oil |
32,118 |
KM-Prona |
32,111 |
Robin Oil |
31,997 |
Lukoil |
31,827 |
Unicorn |
31,641 |
Tesco |
31,641 |
Ahold |
31,521 |
Globus |
31,496 |
Tank Ono |
30,695 |
Gedal (jen za roky 2008 - 2011) |
29,323 |
průměr |
32,431 |
*) fungují pod známou značkou, ale mají
vlastní cenovou politiku |
zdroj: ÚOHS |
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: PETROLmagazín č. 2/2017