26. 7. 2017
Zda bude průběh léta teplotně tak příznivý jako
předloňský a loňský rok, kdy spotřebě zmrzlin a nealko nápojů
nahrávala obyčejná žízeň, touha po ochlazení i péče o zdravý pitný
režim, se rozhoduje kdesi na nebesích. Objednávky ze strany
čerpacích stanic se na nápojářské firmy nehrnou a spíše se vyčkává.
Zatím bodují jen některé produktové novinky, klasika
z portfolia minerálních přírodních vod a obdobně impulsní
balené zmrzliny.

Každý rok novinky
Kategorie "Vody" jsou v České republice
největší jak z pohledu výdajů, tak z nakoupeného množství
litrů. Za vody - stolní a minerální, ochucené i neochucené - lidé
vydají více jak 35 % všech peněz určených k nákupu pro nealko
nápoje a jsou nejprodávanější i na čerpacích stanicích.
Lídr trhu v balených vodách, Karlovarské
minerální vody (KMV), chce nadále podporovat trendy mezi
spotřebiteli, a to uvedením zajímavých novinek, například nové
Mattoni ochucené (pět nových ovocných příchutí v barevných
1,5l lahvích podpořených úspěšnou TV kampaní s vítězi StarDance) a
Poctivé Coly od Poděbradky. Značka Mattoni je nejprodávanější a v
roce 2016 se stala i nejoblíbenější značkou mladých v ČR, když
zvítězila v anketě Značka roku. Vlajková loď skupiny, značka
Mattoni, získala podle agentury Nielsen absolutní prvenství
v segmentu ochucených balených vod.
"Poptávka spotřebitelů roste po kvalitních
produktech, které jdou ruku v ruce se zdravým životním stylem a
jsou lákavé třeba i svým designem", říká Peter Schenk, marketingový
ředitel KMV pro ČR a SR. Jako příklad lze uvést vařený čaj Veritea
anebo osvěžující nápoj Fruttimo, oboje spadající do portfolia
značky Aquila. Veritea je unikátní produkt, spojení pramenité vody
Aquila a výluhu z kvalitních čajových listů Gunpowder a Orange
Pekoe. Jedná se o inovaci v kategorii "ready to drink" čajů na
českém trhu, která na zahraničních trzích tvoří už zavedený
produktový segment. Produktem Veritea se vlastně na českém trhu
otevřel nový segment pravého vařeného čaje. Fruttimo je pak
novinka, která představuje spojení pramenité vody Aquila
a toho nejlepšího z ovoce od značky Granini. Jedná se o
osvěžující nápoj s kvalitní ovocnou složkou, která přináší
méně sladkou alternativu k běžným ovocným džusům.
V případě Fruttima jde o vyslyšení přání spotřebitelů, kteří
si běžně ovocné džusy míchají s vodou, aby tak v letních
dnech získali více osvěžující nápoj. Obě produktové řady jsou
uvedeny v moderních designových lahvích. Loňská zajímavost a
omezená edice v podobě Okurkové limonády představuje
v horkých letních měsících už neodmyslitelnou součást nabídky
restauračních terásek i na čerpacích stanicích.
Sycené a sladké - obliba
trvá
Další kategorií, co do množství
i nakoupené hodnoty, jsou sycené nápoje - kolové, limonády a
toniky. Jak uvádí Vladimíra Šebková, Client Relationship Manager ze
společnosti GfK zabývající se výzkumem trhu, spotřebitelé za ně
utratí skoro třetinu peněz určených k nákupu veškerých
nealkoholických nápojů. Přestože jsou sycené nápoje dlouhodobě
označovány za "nezdravé", mají stálé místo v nákupním košíku -
nakupuje je 90 % českých domácností. Nákupní frekvence sycených
nealkoholických nápojů je nižší než u vod, zhruba jednou za dva
týdny, ale celkové výdaje za rok jsou podle GfK srovnatelné, téměř
1200 Kč. Světový trend odklonu od sycených a sladkých vod začíná
být zřetelný. Například podle zpráv společnosti Beverage Marketing
Corp. Američané loni po dlouhé době poprvé vypili více vody než
limonád. Tento obrat se vysvětluje obavami ze zdravotních rizik,
která konzumace slazených nápojů přináší. Spotřeba balené vody
v USA vloni dosáhla téměř 149 litrů na osobu, zatímco spotřeba
sycených slazených nápojů činila 146 litrů. Přitom ještě na přelomu
tisíciletí Američané ročně vypili 190 litrů limonád na osobu. Tyto
výsledky jsou dány masivní zdravotnickou a společenskou kampaní,
která má omezit civilizační choroby, jako je obezita, cukrovka
a další. Stejné trendy se prosazují i u nás a není divu, že je
v tomto duchu postupně upravován i sortiment našich čerpacích
stanic.
Jednička je Coca cola

V rámci obchodní sítě v České republice
provozuje společnost Coca-Cola HBC ČR deset obchodních
center. Jako první na trhu mezi výrobci
nealkoholických nápojů přišla s možností objednávek
nápojů přes internet. Nakupování prostřednictvím e-shopu je
primárně určeno pro hotely, restaurace, kavárny, čerpací stanice,
trafiky a malé obchody s potravinami, kdy díky e-shopu mají
zákazníci lepší a především aktuální přehled o fakturách,
objednávkách a akčních nabídkách. Její portfolio se skládá ze
známých značek, jako jsou Coca-Cola, Coca-Cola zero, Coca-Cola
light, Fanta či Sprite a značek vlastněných jinými společnostmi,
jako jsou illy issimo, Nestea a Monster, dále např. nesycené
nápoje ledové čaje Nestea Vitao, široká paleta příchutí džusů Cappy
a ovocných nápojů Cappy IceFruit, či další nápoje, například
sportovní nápoj Powerade a minerální vody Bonaqua a Römerquelle v
různých variantách perlivosti a s různými příchutěmi.
Kofola plná novinek
Novinkou na trhu je Kofola Malina a Kofola
Černý rybíz, dvě neodolatelné ovocné příchutě ve dvou praktických
formátech. Kofola Malina rozšiřuje řadu 0,5 PET (originál, višňová,
citrus, meruňka, meloun a nově malina), Kofola Černý rybíz je v
prodeji v 0,25 plechovce. Kofola posiluje i v segmentu vod,
kde přebírá distribuci Bílinské kyselky, Rudolfova pramene a
Zaječické hořké vody. Na ČS se ale častěji setkáme se Semtexem. Po
loňském úspěchu "Granátu" navazuje Semtex rozšířením portfolia o
jemně sycenou limitovanou edici s příchutí krvavého pomeranče.
Citrusový plod původem z jižní Itálie se skutečně jmenuje "krvavý"
a s běžným pomerančem má málo společného. Oproti němu chutná
jemněji a je méně kyselý. Název ovoce vychází z charakteristické
krvavě červené barvy jeho dužiny, která se stala i nosným prvkem
designu nové plechovky. Novinka je v prodeji od března v
plechovkách o obsahu 500ml.
Pepsico má co nabídnout
Na našem trhu vyrábí a distribuuje např. Pepsi
- Pepsi Cola (slazená řepným cukrem), Pepsi Max (sladidla), Pepsi
Light (sladidla) a Pepsi Twist navíc s citronovou příchutí,
Mirindu (příchutě pomeranč a hruška), 7Up (kombinace citronu a
limetek), Mountain Dew, Rockstar, Evervess, Schwip Schwap a výrobky
značky Toma, především její džusy a balené vody. Rovněž zajišťuje
distribuci kvalitní Korunní minerálky.
Návrat džusů?
Na výsluní se opětovně vrací kategorie džusy,
nektary a still drinky - nápoje na bázi ovocného koncentrátu, které
byly delší dobu zastíněny úspěchem sirupů a kohoutkové vody. To
zřejmě souvisí s poněkud lepší finanční situací domácností,
kdy se opětovně výdaje do kategorie džusů navyšují, a naopak do
sirupů investují domácnosti méně. Je to dáno jak nárůstem počtu
kupujících, penetrace se blíží 90 % českých domácností, tak
navýšením frekvence nákupu - domácnosti nakupují džusy zhruba
jednou za čtyři týdny, přestože průměrná cena u této kategorie
roste. Na čerpacích stanicích, kde jsou jejich ceny ještě mnohem
vyšší, není nárůst prodejů nijak patrný. Jak nám řekl jeden
z nájemců ČS na okraji Prahy, vyčkává s nákupem džusů
vždy na prodejní akce maloobchodních, převážně diskontních prodejen
a hypermarketů, kde v tu dobu mají výrazně výhodnější ceny než
ve velkoobchodech. Evidentně největší prostor mají 100% džusy.
Podle společnosti Nielsen činila v roce 2015 spotřeba džusů,
ovocných šťáv a nesycených ovocných nápojů v obchodech s
potravinami a smíšeným zbožím v České republice 119 milionu litrů v
hodnotě 2,8 miliardy Kč. Z toho připadalo na 100% džusy celkem 38,6
%, tj. 46 milionu litrů (1,2 miliardy Kč). Ze závěrů studie 100%
Juice Index, kterou zpracovala společnost Tetra Pak, vyplývá, že
100% džusy zůstávají významnou součástí stravy průměrného
spotřebitele. Spotřebitelé dále uvádí, že jsou ochotni zaplatit
vyšší cenu za džusy, které spojují se zdravou výživou. Tato
zjištění ukazují na velký potenciál 100% džusů.
Růst potáhnou produkty, které splňují potřeby spotřebitelů z
hlediska zdraví a konzumace mimo domov, což jsou trendy zvlášť
patrné u generace tzv. Millennials, která je nejvlivnější generací
spotřebitelů a nejčastějším zákazníkem čerpacích stanic ve svých
"fasovaných" autech. Výrobci nápojů na rostoucí poptávku reagují
zaváděním inovací ve třech hlavních oblastech, kterými jsou
zeleninové, čistě přírodní a speciální 100% džusy.
Obal prodává a inovuje
Obal lze bez nadsázky hodnotit jako nástroj
inovace. Za prémiové obaly jsou dlouhodobě považovány skleněné
láhve, které jsou u nealko nápojů v současné podobě upřednostňovány
spíše u menších spotřebitelských balení a setkáváme se s nimi na
pumpách velice často. Dalším oblíbeným typem obalu jsou nápojové
plechovky. Plech již svým vzhledem evokuje u zákazníka pocit chladu
a v tomto případě nás tento pocit vskutku neobelhává. Plechovky
oproti jiným obalům chlad uchovávají mnohem déle. Mnohem více než u
klasických nealko nápojů se s plechovkami setkáváme u piva a energy
drinků. Jestliže při nákupu v kamenných prodejnách dává
spotřebitel přednost nápojům ve větších PET láhvích, na čerpacích
stanicích jsou vyhledávána menší a pohotovější balení, které i lépe
padnou do ruky k okamžité konzumaci přímo z daného obalu.
Mezi menší objemová balení počítáme i flexibilní stojací sáčky
(doypack). Tento typ obalů je vzhledem ke své velikosti, hmotnosti
a často i vtipným řešením uzávěru předurčen především dětem a také
řidičům k použití za jízdy. Nápojové kartony do jednoho litru
v užším provedení se nejčastěji používají pro balení džusů.
Díky možnosti potisku na všechny čtyři plochy tohoto kompozitního
obalu plní i marketingové funkce. Tvar je navíc velmi příznivý i z
hlediska všech logistických operací i finálního použití k pití
či nalévání. Spotřebitel oceňuje nízkou hmotnost, atraktivitu
designu i vyšší praktičnost.
Zmrzlina - potěšení i pro
pokladnu
Je obecně známo, že zmrzlina je ze směsi
smetany, mléka a některé z příchutí či ovocných složek
originálních surovin. Ne všichni výrobci se s tím však
ztotožňují a používají levnější ingredience. Zmrzliny jsou pak plné
barviv, aromat, rostlinných tuků a dalších příměsí.
K nejoblíbenějším průmyslově vyráběným zmrzlinám patří takové,
které se pro svoji spolehlivost v kvalitě udržují na trhu
dlouhá léta. Příkladem může být tvarohový Míša. V roce 2014 měl
Míša 13% podíl na českém trhu všech zmrzlin (v rámci "nanukového"
žebříčku za rok 2013 zaujal Míša suverénní 1. místo - 141 mil.
prodaných nanuků a stále se drží nad 10procent). Podobnou
prověřenou trvalkou je Magnum, vanilková zmrzlina pokrytá křupavou
bílou čokoládou pro dosažení perfektně vybalancované sladké chuti.
Obecně lze říci, že zmrzliny obsahující více mléčného tuku a cukru
jsou chutnější, a tedy i oblíbenější. Tomu odpovídají i různé
spotřebitelské testy. Např. nejvíce kalorií mají Pegas, Oreo, Kit
Kat, nejvíce tuků Pegas, Eskymo, Nogger, nejvíce cukru KitKat,
Oreo, Eskymo a Magnum. Jedním dechem dodáváme, že jde přitom o
zmrzliny nejprodávanější. Nejfrekventovanější výrobci a značky
pocházejí od Prima zmrzliny (Bidvest CZ), Algida, Nestlé,
Tipafrost, Pinko CZ, Opočenská zmrzlina a další.
Porcovaná umí vydělávat!
Na řadu čerpacích stanic se vrací i tradiční
kopečková zmrzlina, na které jsou v dobré sezóně mimořádné
zisky. Vlastní, zcela novou porcovanou zmrzlinu nabízí i Prima
zmrzlina pod názvem La Panna. "Jedná se o kvalitní kopečkovou
zmrzlinu v několika příchutích s vysokým obsahem smetany,
mléka a ovoce. La Panna se bude vyrábět ze surovin převážně od
tuzemských dodavatelů a podle tradiční italské receptury a
technologií. Chybět nebudou celosvětově známé příchutě (créme
brulée, pekanový oříšek s medem, jahoda a cheescake, cream
brownie), ale také atraktivní zdobení, které bude na českém trhu
jedinečné," prozradil Lukáš Dědek, manažer stejné značky. Zmrzliny
La Panna cílí zejména na luxusnější a frekventovaná prodejní místa.
Spotřebitel se už nebojí vyšší ceny. Také společnost Unilever
potvrzuje, že stále vládnou vanilkové a čokoládové příchutě,
v roce 2016 tyto zmrzliny jednoznačně vedly nad ovocnými.
"Můžeme se však jen dohadovat, zda šlo o vliv chladnějšího počasí
oproti předchozímu tropickému létu," říká Monika Prokešová z
Unilever CR: "Na trhu s balenou, ale i kopečkovou zmrzlinou
pozorujeme zvýšenou preferenci kvalitnějších zmrzlin, za které jsou
spotřebitelé ochotní připlatit si vyšší cenu." Je příznačné, že
čerpací stanice jako jedni z nejfrektovanějších prodejců
tohoto impulsního zboží získávají od výrobců a dodavatelů zmrzlin
celkem jednoduše chladicí nábytek a POS materiály k propagaci
zmrzlin.
Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmagazín č. 3/2017