2. 5. 2013
Jedním ze současných zahraničních trendů je rozvoj
čerpacích stanic u supermarketů. Na trhu pohonných hmot začínají
velmi aktivně působit obchody s potravinami, které přicházejí
se svojí progresivní cenovou politikou. Právě ta se stává důvodem,
kvůli kterému postupně zavírá jedna menší čerpací stanice za
druhou. Za hranicemi číhá hrozba pro drobné stanice. Přestože u nás
pro mnohé jejich majitele zatím nehrozí akutní nebezpečí, do
budoucna může příchod tohoto trendu ohrozit jejich
existenci.

Podíváme-li se kolem nás, například do velmi blízkého Německa
nebo do Anglie, kde sídlí matka jedné z našich největších sítí
supermarketů, zjistíme, že na trhu pohonných hmot v poslední době
velmi výrazně figurují právě obchody s potravinami. Situace není
jiná ani v Austrálii nebo v USA, kde dnes již nevedou cenové války
jen čerpací stanice mezi sebou, nýbrž se daleko větší bitva
odehrává mezi čerpacími stanicemi a supermarkety, resp. obchodníky,
kteří mají provoz čerpací stanice jako doplňkovou aktivitu pro své
zákazníky. Čerpací stanice těchto řetězců se stávají marketingovým
nástrojem, který je stále častěji využíván pro podporu vlastního
prodeje v marketech. Využívají se nejrůznější věrnostní programy,
které mají za cíl získat zákazníka, který bude pravidelně nakupovat
potraviny a další doplňkový sortiment právě v daném obchodě.
Pokud je v dané oblasti jeden obchodník s potravinami provozující
čerpací stanici, tak nemusí mít jeho věrnostní program příliš velký
dopad na běžné benzínky v okolí. Ale ve chvíli, kdy na lokální trh
vstoupí jeho přímá konkurence s jiným benefitním programem, do nějž
jsou čerpací stanice také zapojeny, tak se konkurenční tlak výrazně
zvýší a nastává boj o cenu mezi těmito rivaly. Mnohdy je tlak na
cenu motorových paliv tak výrazný, že jsou čerpací stanice
provozovány s nulovým ziskem či ztrátou. Vždy záleží na tom, zda
daný market vyhodnocuje hospodářský výsledek své čerpací stanice
odděleně od marketu, či dohromady. Pokud je prvořadým cílem zvýšit
celkový hospodářský výsledek, pak může benzínka fungovat v
červených číslech v případě, že celkový zisk poroste.

Prodej se ztrátou?
Prodej v červených číslech či s nulovým ziskem je model, který
je v této době asi nejvíce řešen ve Velké Británii, kde cenové
války supermarketů skutečně ničí vlastníky malých čerpacích stanic.
Vzájemný boj supermarketů o zákazníky používá jako ústřední zbraň
právě cenu pohonných hmot. Situace je již tak vyostřená, že se
hovoří i o nemožnosti konkurence, pokud dojde ke krachu všech
nezávislých prodejců v určité oblasti.
Se stejnými problémy se také potýká ACCC (Australská komise pro
hospodářskou soutěž), která prověřuje, zda benefitní programy
dlouhodobě nepoškozují spotřebitele a neporušují pravidla
hospodářské soutěže.

Jak vypadají věrnostní programy?
Typickým příkladem je standardní nabídka určité slevy na
jednotku (litr/galon) za každých x nasbíraných bodů. Navíc se
samozřejmě pravidelně realizují jak sezónní, tak produktově
zaměřené akce na body do věrnostního programu pro zvýhodněné
čerpání pohonných hmot. Je nesčetné množství možností, které
loajalitní programy nabízí.
Mezi ně může patřit například:
- Nákup v daném měsíci (zpravidla mimo sezónu, prázdniny) = x
násobek bodů.
- Nákup v dané době (zpravidla mimo nákupní špičku, např. 11-13
hod. celoročně) = y násobek bodů.
- Nákup dárkových poukazů marketu = z násobek bodů.
- Nákup vybraného akčního zboží do daného data (předem domluvený
větší odběr od dodavatele umožňuje nižší cenu a díky tomu nesnižuje
prostor pro marži, naopak) = přímá sleva dalších x
haléřů/pencí/centů na jednotku.
- Sleva na nákup ve významný či zajímavý den (výročí marketu,
zajímavé datum 12. 12. 2012, 1. 4., 14. 2. a jiné), resp. spíše to
chápejme jako generování příležitosti k poskytnutí slevy = další
sleva o xy haléřů/pencí/centů na jednotku.
- Nákup v den zákazníkových narozenin = určitý počet bodů k
nákupu navíc.
- Počáteční registrace a vstup do programu (motivační faktor) =
vstupní body.
Využívá-li zákazník akce, může při každém tankování výrazně
ušetřit. Akce je však potřeba sledovat, protože se může stát, že se
běžně prodávané zboží v žádné akci nenachází. Tím se také daří
dostat zákazníky od běžně nakupovaných značek i k jejich
substitutům. Takovéto slevy mohou být vázány na jakékoliv akce,
rabatové, kupónové, akční týdny, vybrané segmenty výrobků např.
drogerie, na letákové výrobky v akci a mnoho jiného.
Všechny výhody poskytované nejrůznějšími markety mají vždy svá
omezení. Většinou se jedná o maximální hranici slevy na jednotku
pohonných hmot (litr/galon). Například americký Dillon´s má tuto
hranici nastavenou na 1 dolar, sezónně na 2 dolary. I tato hranice
nabízí prostor pro další marketingové akce. Druhým nejběžněji
využívaným omezením je platnost získaných bodů. Body mají
nejčastěji platnost v rámci jednoho kalendářního měsíce. Další
měsíc sbírá zákazník znovu. Jedná se o věrnostní program, kdy jeden
měsíc zákazník nakupuje na marketu a druhý měsíc čerpá slevu na
pohonné hmoty.
Samozřejmě se tyto akce liší svým dopadem dle jednotlivých
lokalit. V Americe, kde jsou lidé zvyklí za nákupem cestovat mnohdy
desítky až stovky mil a náklady za pohonné hmoty jsou významnou
součástí rozpočtu každé rodiny, proto tyto slevy velmi kvitují a
zohledňují ve svých nákupních zvyklostech. Podíváme-li se k našim
německým sousedům, zde naopak nehraje roli vzdálenost, nýbrž
mentalita, kdy Němec nepohrdne žádným uspořeným centem, a tak
věrnostních programů přirozeně využívá.

Jaký je stav v České republice?
S realizací nejrůznějších věrnostních programů u nás již řetězce
začaly před několika lety. Tento trend - práce se zákazníkem a
snaha získat jeho údaje je nutnou podmínkou pro možnost
vyhodnocování jak nákupních zvyklostí určitých skupin, tak dopadu
jednotlivých slevových akcí. Jako jeden z příkladů může sloužit
program Tesco Club Card následován programem Globusu, který po
prvotním vyzkoušení konceptu v rámci Mini klubu, určeného pro
maminky s dětmi, postupně rozšiřuje své aktivity na všechny
zákazníky.
Aktuálně se právě u něj můžeme setkat s pilotním provozem programu
Globus Bonus, který je nyní testován na supermarketu v Českých
Budějovicích. Tento věrnostní program umožňuje zákazníkům Globusu
tankovat pohonné hmoty se slevou až korunu na litr. Globus byl
schopen zapojit čerpací stanice do programu především díky nasazení
nového řídicího systému čerpacích stanic, který jako jediný na
českém trhu umožňuje homogenizaci pokladních systémů na marketech a
čerpacích stanicích. Vlastní program Globus Bonus je inspirován
úspěšným konceptem sítě Globus, který provozuje v sousedním Německu
pod názvem "Tankeschön". Jak bude tento program úspěšný u nás a zda
se jej dočkáme v letošním roce v celé síti marketů Globus, to
teprve uvidíme.
Stejný řídicí systém nalezneme na bezobslužných čerpacích
stanicích sítě Coop, která je v loňském roce zapojila do svého
loajalitního programu pro členy družstva. Přišli s jasnou vizí
poskytovat co nejvýhodnější podmínky tankování, což se jim u
bezobslužné stanice, nejen díky úspoře personálních a provozních
nákladů, daří. Postupně i oni zvažují možnosti, jak rozšiřovat
svoji působnost v tomto směru.
Bezesporu je zapojení čerpacích stanic do věrnostních programů
úspěšný koncept, který otevírá značné příležitosti pro kreativitu
marketingových oddělení. Avšak na našem trhu se s ním zatím
společnosti teprve učí pracovat. Do situace může ještě výrazně
zasáhnout Ahold, který se zatím tímto směrem nevydal a v rámci
čerpacích stanic umístěných u prodejen Albert uplatňuje jen systém
papírových kupónů.

Kdo bude vítěz a kdo poražený?
Vítězem v těchto bojích bude vždy zákazník, protože ve výsledku
levně natankuje. Vítězem bude také market, kterému se zvedne prodej
zboží a rovněž také distributor pohonných hmot, protože možnost
výhodně tankovat se slevou motivuje část zákazníků k větší spotřebě
a distributor tak prodá více.
Poraženými se stanou drobné benzinové pumpy, které nebudou schopné
v daných lokalitách prodávat za konkurenční ceny, což povede pomalu
k jejich zániku.
Čerpací stanice marketů společností Tesco, Ahold, Globus, Makro a
Coop ovládají nyní 8 % trhu s pohonnými hmotami v České republice.
To je výrazně menší vliv než ve zmiňovaných zemích v zahraničí, kdy
např. ve Velké Británii již v roce 2010 bylo Tesco číslem jedna v
prodeji paliv s 15,5 % trhu. I díky tomuto malému poměru v České
republice můžeme očekávat, že i kdyby ve velmi krátké době přišly
řetězce s výraznými slevami na pohonné hmoty, nemělo by to v
krátkodobém horizontu provozovatele čerpacích stanic přímo ohrozit.
Akutní hrozba to tedy není, ale v dlouhodobém horizontu je dobré
mít tyto důsledky na paměti.

Helena Líbalová

Autorka momentálně působí jako
marketingová ředitelka ve společnosti YourSystem, kde je odpovědná
za marketingovou strategii při zavádění nových produktů na český
trh. Výzkumem trhu a zahraničními trendy se zabývá již od roku
2006, kdy působila ve výzkumné agentuře Mediaresearch. Nyní se
spolu s profesionály ve svém oboru snaží o zvyšování informovanosti
a sdílení znalostí mezi zákazníky.
Autor: Helena Líbalová, Zdroj: PETROLmedia