27. 2. 2015
V druhé polovině ledna (21. - 24. 1. 2015) proběhl
na moderním výstavišti v Salzburgu další ročník mezinárodního
veletrhu autoservisů, čerpacích stanic, autodílů, příslušenství,
chemikálií a environmentálních technologií AutoZum
2015.

Rekordní počet návštěvníků
Na 310 vystavovatelů, které rozprostřelo své expozice na celkem
35 000 m2, přivedlo na salzburgské výstaviště téměř
24 tisíc odborných návštěvníků z Rakouska a okolních zemí a my
jsme mezi nimi samozřejmě nemohli chybět.
Turnikety veletrhu, který se koná již 40 let, prošlo přesně 23 487
odborných návštěvníků, z toho více než jednu pětinu tvořili
experti na automobilový průmysl a příslušenství ze zahraničí.
Pořadatelé z Reed Exhibitions Messe Salzburg tak mohli být
spokojeni, neboť byla o několik stovek lidí překonána návštěvnost
předchozího ročníku 2014.
Nové koncepty dopravy a mobility vůbec, moderní špičkové
technologie a zvýšená konkurence přivedla do areálu hlavní hráče ve
všech segmentech, na evropském trhu samozřejmě s důrazem na
Rakousko. Letošní AutoZum tak představoval doslova profesionální
tržiště pro výrobky automobilového průmyslu, čerpací stanice a
myčky nevyjímaje.
Souběžně s veletrhem se během čtyř výstavních dnů
prezentovali s řadou odborných prezentací na špičkové úrovni také
experti z nejrůznějších oborů automobilového průmyslu, což
dodalo veletrhu další přidanou hodnotu.

Velmi pěkná expozice firmy
Sonax
Spokojenost vystavovatelů i návštěvníků
Pro zlepšení dalšího ročníku výstavy provedli pořadatelé
statistický průzkum spokojenosti návštěvníků, z kterého
vyplynulo, že 87,5 % návštěvníků bylo veletrhem uspokojeno,
přitom 68,4 % návštěvníků zde objevilo úplně nové produkty a 39,3 %
i nové výrobce. Téměř všichni návštěvníci si pak pochvalovali, že
jim zde nechyběl žádný vystavovatel a bezmála padesát procent
využilo návštěvu veletrhu k tomu, aby zde uskutečnili nové
nákupy a objednávky.
Sekce s expozicemi distributorů paliv a maziv, techniky čerpacích
stanic a provozů mytí a údržby vozidel zabrala plochu jednoho z
křídel výstavního komplexu. Přestože jednotlivé značky byly na
výstavě prezentovány prostřednictvím rakouských obchodních
zastoupení, výstavní stánky byly díky velmi vstřícným cenám
velkoryse pojaty nejen co do jejich rozlohy, ale především po
stránce designové. Velice pozitivní optický dojem z výstavy byl
důkazem, že recese ve střední Evropě je za námi. Velké německé
výstavy Automechanika a Uniti expo se navíc kvůli dvouleté
periodicitě letos nekonají. Význam veletrhu AutoZum ocenil
například Alfred Zach z rakouské dceřiné společnosti firmy WashTec:
"Můžeme říct, že si zde jednou za dva roky na kompaktním prostoru a
v relativně krátkém časovém pásmu dokážeme udělat reprezentativní
přehled o tom, jak se chová konkurence v našem oboru a jak se
vyvíjejí i naše vztahy se zákazníky."
Česká stopa, novinky, inovace
Je potěšitelné že veletrh neušel pozornosti českých odborníků,
kteří nechyběli jak mezi vystavovateli, tak především mezi
návštěvníky. A navíc - ačkoliv se výstavy nezúčastnila žádná česká
firma, přesto mezi vystavenými exponáty bylo hned několik produktů
vyrobených v Česku. V královské kategorii sekce techniky čerpacích
stanic - výdejních technologií mezi stánky Wayne, Scheidt und
Bachmann a Tokheim nechyběla prezentace místního zástupce značky
Tatsuno Europe se sídlem v Blansku. Centrálním exponátem expozice
pak byl stojan úspěšné řady OCEAN s modulem výdeje kapaliny do
ostřikovačů.
Expozice tradičních producentů mycích technologií byly vzhledem k
rozměrům exponátů - mycích linek i celých agregátů nepřehlédnutelné
a dominantní, ale také zde bylo možno vidět asi nejvíce
novinek.

V expozici firmy Christ jsme mohli
najít mimo jiné myčku Leanus, která se kompletně vyrábí v
Plzni
Stánku firmy Christ dominovala první myčka vyráběná celá
v Česku v Plzni s názvem Leanus a také součást nové
řady tunelových myček Evolution s vylepšeným designem
obepínajícím reálný automobil a s lepšími mycími vlastnostmi.
Barevný design dalšího exponátu - myčky Christ Varius ukazoval
možnosti individuálního řešení pro náročné zákazníky. Nechyběla ani
tradiční demonstrace práce patentu firmy Christ, kloubových kartáčů
při mytí reálného tvaru karoserie vozidla. Kráska z Plzně
Christ Leanus bude již v polovině března pilně umývat auta na
čerpací stanice Arsana v Hevlíně u Znojma.

Kompaktní mycí linka EasyWash v
novém designovém provedení lákala k návštěvě stánku firmy WashTech.
V něm jsme mohli nalézt i nový koncept ručního tlakového mytí
JetWash (vpravo)
WashTech představil základní model EasyWash v novém
designovém provedení Plus s variabilní mycí výškou 2,0 m, 2,3 m,
2,6 m, 2,9 m. Mycí linka se vyznačuje velice nízkými provozními
náklady a je určena do menších provozů a autoservisů. Tak trochu ve
stínu mycího portálu se skrýval nový koncept ručního tlakového mytí
JetWash 2404 s barevným kódováním, které usnadňuje zákazníkům
jeho používání. Inovativní barva produktu je koordinována s
příslušnou programovou volbou a uživatel okamžitě zjistí, který
kartáč nebo pistole je s vybraným programem spuštěn. Kromě
výrazného a přitom velmi funkčního designu zaujalo zavěšení hadic s
navijáky integrovanými do podlouhlého pylonu oddělující dvě mycí
místa bez nutnosti instalace rampy s otočnými rameny nad středem
mycího boxu, což výrazně snižuje náklady. Další novinkou je použití
tří pistolí - první na tlakové předmytí, druhé s kartáčem pro
aplikaci aktivní pěny a třetí pro závěrečný finiš.
Unikátní koncept ručního mytí
Na výstavní ploše byla k vidění celá řada inovací, ale velmi
pozoruhodnou novinku si necháváme na závěr. Tu představil německý
producent prostředků pro mytí a čištění Kiehl - velmi
jednoduchý a investičně nenáročný koncept ručního mytí založený na
využití speciálně vyvinuté aktivní nanopěny BiFuTec s extrémní
účinností. Pomocí velmi jednoduchého aplikátoru se nanese (i na
velmi silně) zašpiněný povrch vozidla vrstva bohaté a velmi husté
pěny JetFoam a nechá se chvíli působit. Následuje vysokotlaké omytí
a finální nástřik lešticí pěny JetFoamWax, která se omyje nejlépe
osmotickou vodou, ale není to podmínkou. Vysokotlaký aplikátor pěny
lze jednoduše integrovat do většiny stávajících vysokotlakých
agregátů ručního mytí. Mytí je hotové za nepoměrně kratší dobu a
hlavně se docílí perfektního výsledku a bez použití kartáče, avšak
za nepoměrně nižších nákladů na technologické vybavení ve srovnání
s práškovými brushless technologiemi. Díky své jednoduchosti je
tento koncept zajímavý nejen pro nové projekty, ale i pro
modernizaci stávajících ručních myček.

Jednoduchý a investičně nenáročný
koncept ručního mytí založený na využití speciálně vyvinuté aktivní
nanopěny BiFuTec s extrémní účinností nám prezentoval zástupce
německé firmy Kiehl
AutoZum - sázka na vyšší kvalitu
Omezený prostor dvoustrany v PETROLmagazínu bohužel nestačí pro
popis všech zajímavých technických řešení a nápadů, jichž pozorný
návštěvník veletrhu najde na každé expozici hned několik. Nejen
proto doporučuji za dva roky rostoucí veletrh opět navštívit.
AutoZum jde správným směrem, neboť nesází na kvantitu, ale spíše na
kvalitu.
Autor: Jiří Kaloč, Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia