6. 4. 2017
V březnu se na českém trhu prodalo 26 786
nových automobilů, což je historický rekord. Oproti loňskému roku
to představuje nárůst o 17,5 procent. Z hlediska pohonných
hmot již několik měsíců roste podíl benzínu vůči
naftě.
Podle statistik Sdružení dovozců automobilů prodeje nových
osobních automobilů v České
republice za letošní první čtvrtletí meziročně vzrostly o 14
procent na celkových 68 059 vozů. Na svědomí to mají všechny tři
měsíce ale nejvíce právě březen, ve kterém registrace překonaly
absolutní historický rekord českého trhu.
Z hlediska podílu pohonných hmot navyšují svůj
náskok jiždelší dobu benzinové motory a březen nebyl
výjimkou. Aktuálně mají podíl 58,21 %, zatímco diesely i
nadále klesají (38,34 %). Největší podíl z alternativních pohonů má
samozřejmě CNG, v březnu se ale podíl automobilů na stlačený
zemní plyn snížil na 0,88 %, přestože se oproti únoru prodalo o 28
nových automobilů více (celkem 237). S podílem 0,84 % a 224
prodanými automobily se k CNG na dohled přiblížily hybridy,
zanedbatelný podíl pak mají elektromobily s celkem 35
prodanými vozy a podílem 0,13 %.
Pozici nejoblíbenějšího segmentu obhájily v únoru SUV
s podílem 23,11 %, zatímco u nižší střední třídy podíl zanedbatelně
klesl lehce pod 20 %. Malé vozy si drží 18,80 %.
Celkem 77 procent aut nakoupily
firmy a 23 procent soukromé osoby.
Suverénní lídr českého trhu z Mladé Boleslavi si v
březnu meziročně polepšil o 131 vozů neboli o 1,72 %. 7766
prodaných automobilů představuje tržní podíl 28,99 procent.
Mimochodem, vloni měla Škoda hza stzejné obdobá podíl 33 %.. Druhý
Volkswagen si s 2842 registracemi si naopak polepšil oproti
roku 2016 o více než 41 procent. Třetí s 2052 registracemi
zůstává Hyundai, který si oproti loňskému roku polepšil o 27,37
%.
Čtvrtou příčku s meziročním nárůstem 36,35 % drží
Ford (1718), na páté místo se vrátila Dacia (1348)
s pětiprocentním podílem a naopak na šesté místo se vyšvihl
Opel (1095), který prodal bezmála dvakrát více vozidel než
v únoru (527), kdy skončil až třináctý. Přes tisíc vozidel si
zaregistroval ještě sedmý Renault (1009), ostatní importéři se již
přes tuto hranici nedostali. Na 8. místě zůstává Peugeot (950)
s meziročním nárůstem bezmála 30 procent, devátá je Kia (903)
a desátý Seat (865). Z "top ten" oproti únoru a na úkor Opelu
vypadl aktuálně jedenáctý Mercedes-Benz (809), přestože si
meziročně polepšil o více než 44 procent.
Žebříček nejprodávanějších modelů za samozřejmě
ovládají škodovky, které obsadily první čtyři místa. Prodeje
faceliftovaného modelu Octavia se oproti únoru prudce zvýšily o 915
na 2771 vozů, zlepšila se také druhá Fabia (1901) a třetí Rapid
(1007). Čtvrtý zůstává Superb (804) a na páté místo se s 748
registracemi vyšvihla odcházející generace Fordu Fiesta, kterou
však ve statistice tzv. reálných prodejů vůbec nenajdete. Až za
Fiestou následuje Volkswagen Golf (742) a Hyundai i30 (650). Pomalu
vstoupá vzhůru SUV Kodiaq, které se již dostalo na 9. Místo
s 498 registracemi a odsunulo tak dosud nejprodávanější SUV
Dacii Duster (471) na desáté místo.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: SDA