15. 7. 2020
Díky koronavirové pandemii se zcela překvapivě ukazuje,
že naftová auta možná nejsou tak škodlivá, jak se doposud tvrdilo.
Prokazují to aktuální data o znečištění ovzduší ve velkých
německých městech. I když v březnu a dubnu kvůli koronaviru provoz
zásadně klesl oproti dřívějším hodnotám, emise pevných částic PM10
a oxidu dusičitého zůstaly téměř stejné.
Kde se berou emise?
Na rozpor upozornil už v dubnu
němec-ký magazín Focus, který porovnal
údaje z přelomu březen-duben 2020 s
obdobím, kdy německá ekonomika šlapala
naplno a doprava byla na maximu. Pokud by měly
být emise skutečně z aut, musely by nyní výrazně
klesnout. Odborníci narychlo přisoudili nezměněný stav
emisí jednak zemědělství, které díky hnojení
může ve skutečnosti emitovat až 80 %
NOx, a jednak počasí, konkrétně
teplotě, síle a směru větru, což má mít zase
mnohem větší dopad na koncentraci pevných
částic v ovzduší než automobily. Skutečnost však
ukazuje zcela jiné údaje zejména u emisí pevných
částic PM10, které byly po celá léta přisuzovány téměř
výhradně dieselovým motorům.
Emise PM10 2020
LTO a lokální topeniště jako zásadní zdroj
PM10
Podle nedávno zveřejněných dat
německé Obchodní asociace minerálních
olejů se sice za březen 2020 snížila spotřeba
motorové nafty o jen cca 10 % (z 3,11 v roce
2019 na 2,86 mil. tun v březnu 2020), zato však spotřeba
lehkého topného oleje vzrostla ve stejných obdobích
téměř na dvojnásobek a daleko tak v březnu
2020 překonala výpadek spotřeby motorové nafty
(z 1,18 mil na 1,99 mil tun). Zdá se tedy, že německé
úřady, které pod tlakem ekologických aktivistů již
několik let ve městech prosazují omezování
provozu dieselů, mají daleko zásadnější problém,
a sice emise pevných částic, pocházející ze zcela
nekontrolovaných domácích topenišť a
tepláren.
Spotřeba LTO Německo, březen
2020
Džihád proti dieselům má trhliny
Odpůrci omezování dieselů teď ovšem
začínají mluvit o tom, že za očividně mylnou
politiku omezování dieselových aut by měl někdo
nést odpovědnost. Německo donutilo majitele
dieselových aut vydat spoustu peněz za nové vozy a pro
celou německou ekonomiku to může v
současné době, kdy prodeje nových aut v EU
klesly o 78 %, nejspíš znamenat další
neopodstatněný propad automobilek. Za
prosazováním zákazu dieselů v německých městech
stojí kontroverzní organizace Deutsche Umwelthilfe
(DUH), která se dlouhodobě zasazuje o ochranu
ovzduší a je činná i v dalších ekologických
akt-vitách. DUH hraje v Německu i vůdčí
roli ve snahách o objasnění aféry Dieselgate,
která zasáhla především německé automobilky. A
můžeme se jen domnívat, čím byl způsoben nedávný náhlý
odchod Herberta Diesse z čela VW, který se
neúspěšně snažil "očistit" image automobilky od
dieselgate mimo jiné překotným investováním do
elektromobility...
Emise PM10 srovnání 2019 a 2020
Zdroje: Focus
EuropeMINERALÖL- WIRTSCHAFTSVERBAND,
Deutsche Umwelt Bundesamt
Autor: ng. Miroslav Stříbrský, Zdroj: PETROLmedia