Rehabilitace dieselů?

Díky koronavirové pandemii se zcela překvapivě ukazuje, že naftová auta možná nejsou tak škodlivá, jak se doposud tvrdilo. Prokazují to aktuální data o znečištění ovzduší ve velkých německých městech. I když v březnu a dubnu kvůli koronaviru provoz zásadně klesl oproti dřívějším hodnotám, emise pevných částic PM10 a oxidu dusičitého zůstaly téměř stejné.

Kde se berou emise?

Na rozpor upozornil už v dubnu němec-ký magazín Focus, který porovnal údaje z přelomu březen-duben 2020 s obdobím, kdy německá ekonomika šlapala naplno a doprava byla na maximu. Pokud by měly být emise skutečně z aut, musely by nyní výrazně klesnout. Odborníci narychlo přisoudili nezměněný stav emisí jednak zemědělství, které díky hnojení může ve skutečnosti emitovat až 80 % NOx, a jednak počasí, konkrétně teplotě, síle a směru větru, což má mít zase mnohem větší dopad na koncentraci pevných částic v ovzduší než automobily. Skutečnost však ukazuje zcela jiné údaje zejména u emisí pevných částic PM10, které byly po celá léta přisuzovány téměř výhradně dieselovým motorům.

Emise PM10 2020

Emise PN 1O graf

LTO a lokální topeniště jako zásadní zdroj PM10

Podle nedávno zveřejněných dat německé Obchodní asociace minerálních olejů se sice za březen 2020 snížila spotřeba motorové nafty o jen cca 10 % (z 3,11 v roce 2019 na 2,86 mil. tun v březnu 2020), zato však spotřeba lehkého topného oleje vzrostla ve stejných obdobích téměř na dvojnásobek a daleko tak v březnu 2020 překonala výpadek spotřeby motorové nafty (z 1,18 mil na 1,99 mil tun). Zdá se tedy, že německé úřady, které pod tlakem ekologických aktivistů již několik let ve městech prosazují omezování provozu dieselů, mají daleko zásadnější problém, a sice emise pevných částic, pocházející ze zcela nekontrolovaných domácích topenišť a tepláren.

Spotřeba LTO Německo, březen 2020

Spotřeba LTO Německo

Džihád proti dieselům má trhliny

Odpůrci omezování dieselů teď ovšem začínají mluvit o tom, že za očividně mylnou politiku omezování dieselových aut by měl někdo nést odpovědnost. Německo donutilo majitele dieselových aut vydat spoustu peněz za nové vozy a pro celou německou ekonomiku to může v současné době, kdy prodeje nových aut v EU klesly o 78 %, nejspíš znamenat další neopodstatněný propad automobilek. Za prosazováním zákazu dieselů v německých městech stojí kontroverzní organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH), která se dlouhodobě zasazuje o ochranu ovzduší a je činná i v dalších ekologických akt-vitách. DUH hraje v Německu i vůdčí roli ve snahách o objasnění aféry Dieselgate, která zasáhla především německé automobilky. A můžeme se jen domnívat, čím byl způsoben nedávný náhlý odchod Herberta Diesse z čela VW, který se neúspěšně snažil "očistit" image automobilky od dieselgate mimo jiné překotným investováním do elektromobility...

Emise PM10 srovnání 2019 a 2020

Emise PN 1O srovánání


Zdroje: Focus EuropeMINERALÖL- WIRTSCHAFTSVERBAND, Deutsche Umwelt Bundesamt

Autor: ng. Miroslav Stříbrský, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2020/05 Téma číslaUnikátní mycí linka na vojenskou techniku
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek