12. 6. 2015
Společnost Shell v loňském roce uvedla na český trh
inovovaný motorový olej vyrobený zcela unikátní technologií
založené na zkapalnění zemního plynu a svým zákazníkům nabídla
zcela nový pohled na plně syntetický olej.

Unikátní technologie výroby základového
oleje
Technologie pod názvem Shell PurePlus mění zemní plyn na
průzračný, vysoce čistý základový olej prakticky bez nečistot běžně
obsažených v ropě. Zemní plyn se nejprve převede na syntézní plyn,
který se poté zkapalní za využití takzvané Fischer-Tropschovy
syntézy. Následnou rafinací vzniknou různé finální výrobky. Tato
chemická přeměna zemního plynu na kapalné produkty se také nazývá
Gas-to-Liquids (GTL).
"Shell pracoval na vývoji této technologie od 70. let
minulého století a vlastní spolu se svými dceřinými společnostmi
velmi rozsáhlé know-how zahrnující mimo jiné i více než 3 500
patentů. V současné době je Shell jediným producentem maziv na
světě, který je schopen v takovémto rozsahu vyrábět tyto velmi
čisté základové oleje na bázi zemního plynu," upřesňuje Václav
Král, Shell Lubricants Technical Coach. Vývoj technologie GTL byl
zahájen v laboratořích Shell v Amsterodamu, kde byl po
deseti letech spuštěn pilotní provoz s produkční kapacitou 3
bbl za den. V roce 1994 byla zahájena výroba v jednotce
GTL v malajsijském Bintulu s produkcí 14 700 bbl/d a
v roce 2011 se v Kataru uvedl Shell do provozu největší
GTL rafinérii na světě s kapacitou 140 000 bbl/d.
"Nová generace Shell Helix Ultra je náš
nejpokročilejší motorový olej vůbec a nabízí nejmodernější
průmyslové specifikace a schválení OEM od různých výrobců
automobilů. Byl také důkladně testován jako součást dlouhodobé
technické spolupráce společnosti Shell s Ferrari. Vyrábí se za
použití unikátní kombinace technologie Shell PurePlus
s technologií aktivního čištění (Active Cleansing Technology),
čímž se získá motorový olej, který poskytuje ještě vyšší úroveň
čištění a ochrany. Navrhli jsme Shell Helix Ultra tak, že žádný
jiný motorový olej nečistí motor lépe," charakterizoval atributy
nové generace olejů Shell Helix Ultra technický ředitel Shell Helix
Global, Robert Sutherland.
Všechny motorové oleje Shell Helix se podrobují
přísnému testování, aby bylo zajištěno, že splňují všechny významné
mezinárodní průmyslové normy a normy výrobců vozidel. Všechny musí
projít řadou testů v různých typech motorů a při různých
podmínkách, a dále řadou dalších laboratorních testů. Každý test se
zaměřuje na určité oblasti výkonu, jako je například teplota,
oxidace a opotřebení. I když to není vyžadováno průmyslovými
standardy, v Shellu provedli testování finálních produktů
Shell Helix Ultra, které obsahují základové oleje vyrobené
technologií Shell PurePlus, na mnoha miliónech kilometrů
v rámci vozových parků a vozidel taxi.

Díly motoru po ukončení testu EP6CDT, při němž byl
použit olej Shell Helix Ultra 5W-40
Zvýšení provozní efektivity
Klíčovou složkou každého prémiového maziva jsou základové
oleje, které tvoří až 90 % celkového objemu oleje. Základové oleje
používané při formulaci produktů Shell Helix Ultra mají velmi
stabilní viskozitu, vysokou oxidační stabilitu a výjimečně nízkou
míru odparnosti. Základový olej Shell PurePlus je ideální pro
výrobu produktů tříd SAE 0W-30, 0W-20 či 0W-16, jejichž použití
přinese blízká budoucnost.
Nízká hodnota odparnosti základového oleje (méně než
10 %) zaručuje menší spotřebu motorového oleje a snižuje tím
potřebu dolívání během výměnného intervalu. Technologie Shell
PurePlus zajišťuje nižší opotřebení při studeném startu díky
vynikající tekutosti při nízkých teplotách (-25 až -40 °C).
Tato unikátní technologie PurePlus výrazně přispívá k
úspoře paliva. Shell PurePlus byla využita při formulaci oleje
0W-10 pro mini-vůz T.25 Gordona Murrayho, dosažená úspora paliva
6,5 % v porovnání s referenčním olejem 10W-30. Technologie Shell
PurePlus je srdcem nového produktu Shell Helix Ultra SN 0W-20
vykazující úsporu paliva 2,5 % (M111 FE test s referenčním olejem
5W-30).
Maximální čisticí schopnost
Lepší stabilita viskozity v porovnání s konkurenčními
oleji při náročném testu oxidace v ASTM D7528 "ROBO" prokazatelně
napomáhá udržet výkonnost oleje Shell Helix Ultra i při extrémním
namáhání a zabraňuje vzniku škodlivých úsad. Shell Helix Ultra
vyrobený s použitím technologie Shell PurePlus uspěl ve velmi
náročném testu na motoru PSA EP6CDT Euro 5 - 1.6 l s přímým
vstřikováním benzinu. Test (vycházející z ACEA A3/B4-10) zahrnuje
mimo jiné provoz při nízkých teplotách, start/stop provoz v celkové
délce 170 hodin a použití paliva s vysokým obsahem biosložky E10.
Zaměřuje se na extrémně zatížené konstrukční skupiny motoru -
písty, turbo, ložiska, sací ventily, měří se opotřebení pístních
kroužků, ložisek, rozvodového řetězu. Navíc test zahrnuje analýzu
mnoha parametrů motorového oleje. Shell Helix Ultra dosáhl v testu
čisticích schopností takové čistoty motoru, kterou nelze dosáhnout
za použití jiného běžného motorového oleje - čistota je srovnatelná
s čistotou motoru z výroby.
Lepší péče o motor
Motoristé se s výsledky nové technologie mohou
seznámit v rámci inovovaného portfolia řady Shell Helix Ultra,
která představuje vrchol vývoje v oblasti motorových olejů.
Shell Helix Ultra je jako jediný olej doporučován pro použití ve
vozech Ferrari.
Provozovatelé autoparků, fleetové společnosti i
jednotliví majitelé vozidel si v případě olejů většinou kladou
základní otázku, zda použití nového, plně syntetického oleje povede
k prodloužení intervalu výměny oleje. Interval výměny je jedním
z rozhodujících faktorů nákladů na provoz vozidla. Výrobci
maziv však intervaly výměny oleje nestanovují, tato doporučení
pocházejí od výrobců motorů. Shell proto i v případě
substituce stávajícího oleje za nový Shell Helix Ultra
s technologií Shell PurePlus doporučuje vždy dodržovat
intervaly výměny stanovené výrobci vozidel. Výhodou použití
syntetického oleje je, že poskytuje lepší péči o motor, a tedy
ochranu investic zákazníka do svého vozidla. Například řada Shell
Helix Ultra pomáhá zajistit vynikající odolnost vůči degradaci
oleje vysoko nad poslední průmyslové standardy, a to i při těch
nejdelších výrobcem doporučených intervalech výměny oleje. To ve
výsledku přispívá k nižšímu opotřebení motoru a jeho lepší
kondici.

Porovnání tekutosti Shell Helix Ultra vyrobený
technologií Shell PurePlus s konkurenčním olejem SAE 5W-20 při -35
°C
Budoucí perspektivy technologie Shell
PurePlus
Přísnější limity emisních plynů nutí přední výrobce
automobilů k výrobě motorů spalujících stále menší množství paliva.
Snaha maximalizovat jeho úsporu vede k doporučování a využívání
olejů s nižší viskozitou. Autorizované servisy proto od roku 2015
přecházejí na plně syntetické oleje třídy 0W-30, které jsou výrobci
vozidel doporučovány. Předpokládá se, že ve střednědobém horizontu
se spotřebitelé a trh budou výrazně posunovat k používání
novějších motorových olejů této třídy, a to v souladu s
požadavky výrobců motorových vozidel.
Technologie Shell PurePlus v tomto směru na trhu
otevírá budoucí příležitosti pro další rozvoj. "V současné době
pracujeme na rafinaci a dalším vývoji procesu GTL za účelem
vytvoření maziva příští generace. Motorový olej 0W-20 je nejnovější
verze technologie ILSAC GF-5, doporučené ve většině moderních vozů
od OEM v USA a Japonsku. Stejně tak produkty Shell Helix Ultra
0W-30 a 0W-40 jsou špičkové produkty viskozitního stupně se
schváleními od evropských OEM výrobců včetně Ferrari. Tyto oleje
nabízejí nejvyšší kombinaci ochrany motoru, čistoty a úspory paliva
v našem portfoliu. Všechny tyto události byly možné díky vyvinutí
technologie Shell PurePlus," uzavírá Sutherland.
Oficiálním dovozcem a distributorem olejů a maziv
Shell pro Českou republiku je společnost Walmsley enterprises
international, spol. s r.o. (AutoMax)
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia